Απρίλιος 2006

Αρ. Φύλλου 84

Έτος 10ο

ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΑ

ΟΙ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ ΤΟΥ ΣΧΟΛΕΙΟΥ ΜΑΣ

ΤΑ ΠΑΙΔΙΑ ΤΗΣ Β΄ ΤΑΞΗΣ - ΤΟ ΠΑΡΑΜΥΘΙ

ΕΠΙΣΚΕΨΗ ΣΤΟ ΦΟΥΡΝΟ ΤΟΥ «ΑΡΙΣΤΕΙΔΗ» - Η ΘΡΕΠΤΙΚΗ ΑΞΙΑ ΤΟΥ ΨΩΜΙΟΥ

ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ ΑΠΟ ΤΗΝ ΗΘΟΠΟΙΟ ΚΑΛΛΙΡΡΟΗ ΜΥΡΙΑΓΚΟΥ

Η ΕΚΛΕΙΨΗ ΤΟΥ ΗΛΙΟΥ

ΠΑΓΚΟΣΜΙΑ ΗΜΕΡΑ ΠΑΙΔΙΚΟΥ ΒΙΒΛΙΟΥ - 2 ΑΠΡΙΛΙΟΥ 2006

ΕΝΑ ΑΞΕΧΑΣΤΟ ΠΑΣΧΑ

ΓΙΑΤΙ ΤΟ ΛΕΜΕ; - ΑΔΗΣ - ΑΡΧΙΜΗΔΗΣ

ΜΗΝΙΓΓΙΤΙΔΑ - ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ ΑΠΟ ΤΟ ΚΕΝΤΡΟ ΕΛΕΓΧΟΥ ΚΑΙ ΠΡΟΛΗΨΗΣ ΝΟΣΗΜΑΤΩΝ

ΔΙΑΣΚΕΔΑΣΤΕ ΜΑΘΑΙΝΟΝΤΑΣ

ΕΠΙΣΤΡΟΦΗ

 

 

 

 

ΕΠΙΣΚΕΨΗ ΣΤΟ ΦΟΥΡΝΟ ΤΟΥ «ΑΡΙΣΤΕΙΔΗ»

Την Τετάρτη 15 Μαρτίου επισκεφτήκαμε το φούρνο του «Αριστείδη» των αδερφών Νίκου στη Σκύδρα, για να δούμε πώς φτιάχνεται το ψωμί σε ένα σύγχρονο φούρνο. Εκεί μας υποδέχτηκε ο κύριος Βασίλης Νίκου και μας ξενάγησε στο χώρο του φούρνου. Μετά μας έδειξε τη διαδικασία παραγωγής του ψωμιού.  

 

Ο κ. Βασίλης έβαλε τα υλικά (ζεστό νερό το χειμώνα ή κρύο το καλοκαίρι, προζύμι, μπυρομαγιά, αλάτι και αλεύρι)  στο ζυμωτήριο που μοιάζει σαν ένα μεγάλο μίξερ. Τα άφησε  να ανακατευτούν 8 με 9 λεπτά (αν είναι γεμάτο 14 λεπτά). Μπορούμε να καταλάβουμε αν το ζυμάρι είναι έτοιμο, αν, όταν πάρουμε  ένα κομμάτι και το ανοίξουμε, αυτό είναι λείο σαν σεντόνι.  

Όταν το ζυμάρι ήταν έτοιμο, έβαλε το καζάνι μέσα στο οποίο βρισκόταν το ζυμάρι στο ανεβατόρ (ανυψωτικό μηχάνημα). Το ανεβατόρ  σήκωσε το καζάνι και έριξε το ζυμάρι μέσα στη ζυγοκοπτική μηχανή. Εκεί το ζυμάρι κόβεται  σε μεγάλα ή μικρά κομμάτια ανάλογα με το τι μέγεθος ψωμιού θέλουμε να φτιάξουμε, και παίρνει το σχήμα μπάλας. Τις μπάλες του ζυμαριού τις βάζει πάνω σε ένα πάγκο, πάνω στον οποίο στρώνει λίγο αλεύρι, και τις αφήνει να «ξεκουραστούν» για 20 λεπτά. Μετά τις βάζει στην πλαστική μηχανή (πλάθω), για να τις δώσει το σχήμα που θέλει.

Επειδή θέλαμε να πλάσουμε τα ψωμιά με τα χέρια, δε βάλαμε τις μπάλες στην πλαστική μηχανή. Πλέναμε όλοι τα χέρια μας και αρχίσαμε να πλάθουμε. Νιώσαμε ότι είμαστε μικροί φουρνάρηδες, το διασκεδάσαμε και μας άρεσε η αίσθηση του ζυμαριού στα χέρια μας.

Αφού πλάσαμε τα ψωμιά, ο κ. Βασίλης  τα έβαλε πάνω σε «τελάρα» με κυλιόμενους ιμάντες, που ήταν πάνω σε ένα μεγάλο καρότσι και έριξε πάνω στα ψωμιά λίγο αλεύρι. Το καρότσι το έβαλε μέσα σε ένα θερμοθάλαμο, στους 40 βαθμούς για 20 λεπτά, για να φουσκώσουν.

Περιμένοντας να φουσκώσουν τα ψωμιά ο κ. Βασίλης μας πρόσφερε τσουρεκάκια. Μετά κατεβήκαμε στο αρτοζαχαροπλαστείο  και ψωνίσαμε. Μέχρι να φάμε, τα ψωμιά είχαν φουσκώσει. Έβγαλε το καρότσι από το θερμοθάλαμο και έσκισε  την επιφάνια  των ψωμιών με ένα ξυράφι κάνοντας διάφορα σχέδια. Άδειασε στη συνέχεια τα ψωμιά μέσα στον φούρνο, για να ψηθούν. Μέσα στον φούρνο τα ψωμιά ψεκάζονται με νερό, για να είναι γυαλιστερά. Θα ψηθούν στους 230 βαθμούς για 35 με 45 λεπτά, ανάλογα με το πόσο πυκνά έχουμε βάλει τα ψωμιά.

Περιμένοντας να ψηθούν τα ψωμιά μας έδειξε πώς φτιάχνουν τις λαγάνες. Μας έδειξε τον τρίφτη, στον οποίο φτιάχνει τριμμένη φρυγανιά από τα ψωμιά που περισσεύουν, το μικρό ζυμωτήριο, τον περιστρεφόμενο φούρνο για αρτοσκευάσματα (κουλούρια, τυρόπιτες κ.ά.), τον καταψύκτη για τις τυρόπιτες και τη σκούπα με την οποία καθαρίζει το φούρνο. Μας είπε ακόμη πως η δουλειά του φούρναρη  είναι πολύ δύσκολη, γιατί δουλεύει τη νύχτα (10.30 το βράδυ ως της 9.00 με 9.30 το πρωί) και κοιμάται την ημέρα. Μας έδειξε τα διάφορα είδη αλεύρων: το άσπρο αλεύρι από μαλακό σιτάρι, το κίτρινο αλεύρι από σκληρό σιτάρι, το αλεύρι ολικής αλέσεως, το πολύσπορο, το καλαμποκίσιο αλεύρι και το αλεύρι από σίκαλη.

 Τέλος μας είπε τα αρτοσκευάσματα που φτιάχνει ο φούρνος: λευκό ψωμί Τ 70%, κίτρινο, Γαλλικό, πιτυρούχο (ολικής αλέσεως), σικάλεως, καλαμποκίσιο, ζαπάτα, τύπου Μετσόβου, πολύσπορο, ζυμωτό της γιαγιάς, κουλούρια, τυρόπιτες, σταφιδόψωμα, ελιόψωμα, τυρόψωμα  κ.ά.

Μετά από 35 λεπτά βγάλαμε τα ψωμιά από το φούρνο ζεστά, αφράτα, μοσχομυριστά. Ο κ. Βασίλης μας έδωσε 2 τσουβάλια με τα ψωμιά που φτιάξαμε και μια σακούλα με τσουρεκάκια. Τον ευχαριστήσαμε και ξεκινήσαμε για το σχολείο μας.

Οι μαθητές της Ε΄ Τάξης

 

Η ΘΡΕΠΤΙΚΗ ΑΞΙΑ ΤΟΥ ΨΩΜΙΟΥ

Την Τετάρτη 12 Απριλίου μας επισκέφτηκε στην τάξη η κυρία Χριστίνα Τασούκα που είναι διαιτολόγος – διατροφολόγος, για να μας μιλήσει για τη θρεπτική αξία του ψωμιού. Στην αρχή μας είπε λίγα λόγια για την ιστορία του ψωμιού, στη συνέχεια μας μίλησε για τις θρεπτικές ουσίες που περιέχει το ψωμί, μετά μας έδειξε τους καρπούς από τους οποίους φτιάχνεται το αλεύρι (σιτάρι, καλαμπόκι, κριθάρι) και διάφορα είδη αλεύρων (από σιτάρι, από καλαμπόκι, από σίκαλη, από σιμιγδάλι και ολικής αλέσεως). Μας είπε τα εξής:

«Το πρώτο αλεύρι το έφτιαξαν οι Αιγύπτιοι και ήταν χοντροκομμένοι κόκκοι από διάφορους καρπούς, το οποίο βράζανε με αρκετό νερό, το άφηναν να χυλώσει, μετά αυτό το ξεραίνανε στον ήλιο. Πολλά χρόνια αργότερα άρχισαν να το ψήνουν πάνω σε τούβλα που τα πύρωναν πάω στη φωτιά κι έτσι φτιαχνόταν το ψωμί.

Το ψωμί ήταν πάντα μία από τις βασικότερες τροφές, το οποίο εξακολουθεί να ισχύει μέχρι σήμερα. Δεν ξέρω να υπάρχει λαός που να μην έχει το ψωμί στη διατροφή του. Βέβαια όλοι οι λαοί δεν έχουν τα ίδια είδη ψωμιού. Υπάρχουν λαοί, όπως οι Μεξικάνοι, οι Βραζιλιάνοι και οι Ισπανοί, που έχουν την τορτίγια, ένα είδος λεπτής πίτας, που γι’ αυτούς είναι ψωμί. Οι Ινδιάνοι έχουν ένα μίγμα σαν χυλό, που το κάνουν λεπτό φύλλο, πυρώνουν μια λαμαρίνα ή τούβλα, τον ψήνουν και τον έχουν σαν ψωμί. Οι Βεδουίνοι κάνουν χυλό από κάποια αλεύρια που έχουν και τον ψήνουν πάνω σε πυρωμένα τούβλα και το τρώνε σαν ψωμί.

Το ψωμί έχει πολύ μεγάλη σημασία για τον οργανισμό, γιατί βοηθάει να συμπληρώσει, μαζί με τις άλλες τροφές, τις ανάγκες που έχει σε κάποιες ουσίες. Ο οργανισμός του ανθρώπου για να τραφεί χρειάζεται διάφορες ουσίες. Αυτές είναι οι υδατάνθρακες, οι βιταμίνες, οι πρωτεΐνες και οι φυτικές ίνες. Πολλούς υδατάνθρακες έχει το ψωμί. Από τους υδατάνθρακες παράγεται μια ουσία που βοηθάει το σώμα μας να μπορέσει να αναπτυχθεί. Από τους υδατάνθρακες παράγεται μια ουσία, η γλυκόζη, η οποία είναι απαραίτητη για τη λειτουργία του οργανισμού μας. Το ψωμί περιέχει αρκετές βιταμίνες και ιδιαίτερα τη βιταμίνη Β1 (θειαμίνη). Αυτή η ουσία είναι πολύ χρήσιμη στον οργανισμό για να μπορεί να λειτουργήσει ο μεταβολισμός. Για να μπορέσει να κάνει όλες τις λειτουργίες που πρέπει το σώμα μας, χρειάζεται αυτή τη βιταμίνη. Αυτή η βιταμίνη χρειάζεται για να παράγεται καλό αίμα. Τα ψωμιά που δεν παρασκευάζονται από ένα μόνο είδος σπόρου (π.χ. σιτάρι) αλλά και από άλλα είδη (π.χ. σίκαλη, καλαμπόκι, κριθάρι, βρώμη), δηλαδή από μίγμα σπόρων (ολικής αλέσεως ή πολύσπορα ψωμιά), αυτά τα ψωμιά έχουν πολλές φυτικές ίνες. Οι φυτικές ίνες είναι ουσίες που βοηθάνε το σώμα να έχει καλή λειτουργία, γιατί βοηθάνε το έντερο να συσπάται για να απορροφά τις διάφορες θρεπτικές ουσίες αλλά και για να μπορούμε να ενεργηθούμε.

Από όλα αυτά που είπαμε καταλαβαίνουμε πως το ψωμί είναι ένα χρήσιμο κομμάτι της διατροφής μας. Βέβαια υπάρχει πολύς κόσμος που αυτά τα χρήσιμα συστατικά τα παίρνει σε πολύ μεγάλες ποσότητες και επειδή τα όργανα δεν μπορούν να τα χρησιμοποιήσουν γίνονται λίπος. Γι’ αυτό πολλοί λένε να μην τρώμε πολύ ψωμί, γιατί παχαίνει. Δεν παχαίνει, όμως, το ψωμί από μόνο του, παχαίνει το πολύ ψωμί.»

Στη συνέχεια μας έδειξε διάφορα είδη καρπών και αλεύρων. Μετά της κάναμε μερικές ερωτήσεις.

ΕΡΩΤΗΣΗ: Ποιο είδος ψωμιού είναι πιο υγιεινό;

ΑΠΑΝΤΗΣΗ: Το ψωμί που γίνεται από περισσότερους καρπούς και όχι από έναν, γιατί έχει περισσότερες φυτικές ίνες που βοηθούν το έντερό μας να λειτουργεί καλύτερα.

ΕΡΩΤΗΣΗ: Ποιες θρεπτικές ουσίες περιέχει το ψωμί;

ΑΠΑΝΤΗΣΗ: Το ψωμί έχει πολλούς υδατάνθρακες και αρκετές βιταμίνες.

ΕΡΩΤΗΣΗ: Πόσο ψωμί πρέπει να τρώμε;

ΑΠΑΝΤΗΣΗ: Γύρω στις τρεις με τέσσερις φέτες ψωμί λεπτές όσο το δαχτυλάκι μας.

Έπειτα η κυρία Χριστίνα μας ρώτησε αν μπορούμε να φανταστούμε πώς μπορούμε να αλλάξουμε κάποια πράγματα που τρώμε στο σπίτι μας και είναι βλαβερά, γιατί έχουν πολλά λίπη, και να τα τρώμε με ψωμί. Επειδή ήταν δύσκολο να απαντήσουμε στην ερώτηση, μας έδωσε μερικά παραδείγματα η ίδια. Μπορούμε να φτιάχνουμε πίτσα με ψωμί αντί για την πίτα που χρησιμοποιούμε και η οποία έχει πολλά λίπη. Έτσι η πίτσα θα είναι πιο ελαφριά και θα μπορούμε να τρώμε πιο συχνά. Μπορούμε να μην τρώμε στο σχολείο την τυρόπιτα που έχει πολλά λίπη αλλά ένα σάντουιτς με τυρί ή κασέρι. Μπορούμε να τρώμε για πρωινό τοστ χωρίς αλλαντικά αλλά με λίγο κασέρι ή τυρί.

 

Ηλιάδου Χριστίνα, Ιωαννίδου Ελένη,

Μουχτάρης Στέλιος, Χαραλαμπίδης Λευτέρης (Ε΄ Τάξη)

 

 

 

Την σελίδα αυτή σχεδίασε ο Κιοσσές Γιώργος