Μηνιαία μαθητική εφημερίδα  των μαθητών των Ε΄ και ΣΤ΄ τάξεων του Δημοτικό Σχολείο Ριζού 

Έτος 6ο  

  Δεκέμβριος 2001  

Αριθμός Φύλλου 48

Πίσω                                          Π Ε Ρ Ι Ε Χ Ο Μ Ε Ν Α

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΣΗΜΕΡΑ  

Γράμματα στον Άγιο Βασίλη
Ξέρετε γιατί στολίζουμε χριστουγεννιάτικο δέντρο
Γιατί κόβουμε βασιλόπιτα
Οι καλικάντζαροι
Οι Τρεις μάγοι
Το επάγγελμα που θέλω να ακολουθήσω είναι Αγιογράφος
Το ένθετο της εφημερίδας μας
Βία και παιχνίδια στους υπολογιστές
Έχετε μήνυμα στον υπολογιστή σας
Ας γνωρίσουμε την αξία των νομισμάτων του ΕΥΡΩ
Ανακάλυψη από περιέργεια
Ένα ελάφι διηγείται την ιστορία του
Γιατί το λέμε
Διασκεδάστε Μαθαίνοντας
ΕΝΘΕΤΟ: Π.Α.Ο.Κ., παρελθόν, παρόν, μέλλον
ΕΝΘΕΤΟ: Η Μακεδονία σήμερα


 


ΓΡΑΜΜΑΤΑ ΣΤΟΝ ΑΓΙΟ ΒΑΣΙΛΗ
Αγαπημένε μου , Άγιε -Βασίλη

Με λένε Αναστασία και είμαι εννιά χρονών. Μένω σε ένα μικρό χωριό, στο Ριζό. Αυτή την ώρα που σου γράφω είμαι μόνη στο δωμάτιο. Τώρα που πλησιάζουν οι άγιες μέρες των Χριστουγέννων στο μυαλό μου έρχεσαι όλο και πιο συχνά .Θέλω να σου ζητήσω κι εγώ κάτι, όπως όλα τα παιδιά του κόσμου. Θέλω πρώτα να χαρίσεις δώρα σε όλα τα φτωχά παιδάκια του κόσμου. Αυτά υποφέρουν κι έχουν περισσότερη ανάγκη τα δώρα σου. Σε μένα, καλέ μου Άγιε-Βασίλη, θέλω να φέρεις, αν σου περισσεύει, μια κούκλα. Θα περιμένω με χαρά, το βράδυ της Πρωτοχρονιάς, να έρθεις να ζεσταθείς και να ξεκουραστείς κοντά στο τζάκι.
Σε φιλώ γλυκά στο μάγουλο
Αναστασία

ΓΡΑΜΜΑΤΑ ΣΤΟΝ ΑΓΙΟ ΒΑΣΙΛΗ
Αγαπημένε μου , Άγιε -Βασίλη

Με λένε Κασσιανή και είμαι από την Ελλάδα. Τώρα που έφτασε ο χειμώνας σε σκέφτομαι όπως και όλα τα παιδιά. Σε περιμένω το βράδυ της Πρωτοχρονιάς να μου φέρεις το δώρο μου. Άγιε-Βασίλη σε θυμάμαι που ήρθες πέρσι με την κόκκινη στολή σου, τις μαύρες μπότες και το μεγάλο τσουβάλι στην πλάτη σου, φορτωμένος δώρα. Σκέφτομαι το μακρινό σου ταξίδι πάνω από όλες τις χώρες με το έλκηθρο σου φορτωμένο δώρα. Όλα τα παιδιά σε περιμένουν με αγωνία. Φέτος μοίρασε τα δώρα σου στα παιδιά που τα έχουν ανάγκη, στα φτωχά, στα πεινασμένα, στα παιδιά του πολέμου. Εγώ θα ήθελα μόνο να έρθεις να καθίσεις για λίγο στο σπίτι μου. Αυτό θα είναι το καλύτερο δώρο.
Σε φιλώ με αγάπη
Κασσιανή



Αγαπημένε μου , Άγιε -Βασίλη

Είμαι η φίλη σου η Βίκυ. Είμαι πολύ χαρούμενη γιατί σε λίγες μέρες έρχονται τα Χριστούγεννα και η Πρωτοχρονιά. Ξέρω ότι αγαπάς όλα τα παιδιά της γης γι' αυτό θέλω να μας μοιράσεις σ' όλους ωραία δώρα Θέλω να φέρεις σε όλα τα παιδιά ΕΙΡΗΝΗ και ΥΓΕΙΑ. Να στείλεις τα δώρα σου πρώτα στα φτωχά παιδιά, στα παιδιά που πεινάνε, στα παιδιά του πολέμου. Ήμουνα καλό παιδί και θα είμαι πάντα. Γι' αυτό θέλω να μου φέρεις κι εμένα την Barbie Καρυοθραύστη. Σε ευχαριστώ πολύ και σου εύχομαι καλό ταξίδι .
Σε φιλώ
Βίκυ


ΞΕΡΕΤΕ ΓΙΑΤΙ…
ΣΤΟΛΙΖΟΥΜΕ ΧΡΙΣΤΟΥΓΕΝΝΙΑΤΙΚΟ ΔΕΝΤΡΟ

Το στόλισμα του Χριστουγεννιάτικου δέντρου είναι η ουσία των Χριστουγέννων. Το έθιμο ήρθε στην Ελλάδα από τους Βαυαρούς. Για πρώτη φορά στολίστηκε δέντρο στα ανάκτορα του Όθωνα το1833 και μετά στην Αθήνα. Από το Β΄ παγκόσμιο πόλεμο και μετά το δέντρο με τις πολύχρωμες μπάλες μπήκε σε όλα τα ελληνικά σπίτια

.

Πρόδρομός του ήταν το χριστόξυλο, ένα χοντρό ξύλο από αχλαδιά ή αγριοκερασιά. 
Τα αγκαθωτά δέντρα κατά τη λαϊκή αντίληψη απομακρύνουν τα δαιμονικά όντα, όπως οι καλικάντζαροι. Οι πρόγονοι μας τοποθετούσαν το χριστόξυλο στο τζάκι του σπιτιού την παραμονή των Χριστουγέννων. Η στάχτη των ξύλων φύλαγε το σπίτι από κάθε κακό. Το χριστόξυλο αντικαταστήθηκε από το χριστουγεννιάτικο δέντρο, το οποίο από τη Γερμανία εξαπλώθηκε και σε άλλες ευρωπαϊκές χώρες, για να ταξιδέψει στη συνέχεια σε όλο τον κόσμο. Σύμφωνα με την παράδοση, το στόλισμα του δέντρου καθιερώθηκε από τον Μαρτίνο Λούθηρο, ο οποίος περπατώντας τη νύχτα στα δάση και βλέποντας τα αστέρια να λάμπουν μέσα στα κλαδιά, συνέλαβε την ιδέα της τοποθέτησης ενός φωτεινού δέντρου στο σπίτι που θα απεικόνιζε τον έναστρο ουρανό, απ' όπου ο Χριστός ήρθε στον κόσμο μας .

Αναστασία Φωτιά (Γ΄ Τάξη)

ΓΙΑΤΙ ΚΟΒΟΥΜΕ ΒΑΣΙΛΟΠΙΤΑ


Η βασιλόπιτα γίνεται κάθε χρόνο την παραμονή της Πρωτοχρονιάς προς τιμή του Αγίου Βασιλείου. Μέσα βάζουμε ένα μεταλλικό νόμισμα - φλουρί. Σύμφωνα με την παράδοση κάποτε ο εχθρός φοβέρισε ότι θα πάρει την Καισαρεία αν οι κάτοικοι δεν πλήρωναν ένα βουνό χρυσάφι. Οι κάτοικοι έδωσαν ότι είχαν και στήθηκε το βουνό. Ο Άγιος Βασίλης κατόρθωσε και έδιωξε τον εχθρό από την Καισαρεία. Έκαναν το βουνό με το χρυσάφι, αλλά δεν ήξεραν πώς να το μοιράσουν, γιατί δεν ήξερε ο καθένας τι είχε δώσει. Τότε ο Άγιος Βασίλης έφτιαξε πίτες. Σε κάθε πίτα έβαλε ένα φλουρί και ένα χρυσό στολίδι. Έτσι μοιράστηκε το χρυσάφι και έγινε συνήθεια.
Σήμερα σε όποιον πέσει το φλουρί, αυτός θα είναι ο τυχερός και ο ευνοούμενος του νέου χρόνου.
Θεοδοσίου Βασιλική, Σελίδου Ελίζα (Γ΄ Τάξη)

ΟΙ ΚΑΛΙΚΑΝΤΖΑΡΟΙ

Εχθρός του ήλιου είναι το σκοτάδι. Τα όντα που συμβολίζουν το σκοτάδι είναι οι καλικάντζαροι. Ζουν όλο το χρόνο στα έγκατα της γης και είναι οι εχθροί του ήλιου. Ο λαός μας τους φαντάζεται εξαιρετικά δύσμορφους και κακομούρηδες, άλλους κοντούς κι άλλους ψηλούς με μακριά μαλλιά, μακριά νύχια, με πόδια στρεβλωμένα ή τραγίσια ή γαϊδουρινά ή το ένα ανθρώπινο και το άλλο γαϊδουρίσιο. Όλο το χρόνο η δουλειά τους είναι να πριονίζουν το δέντρο που κρατάει τη γη. Όταν δε μένει παρά μόνο μια κλωστίτσα γα να κοπεί το δέντρο και να χαλάσει ο κόσμος, τότε την παραμονή των Χριστουγέννων ανεβαίνουν πάνω στη γη, όπου μένουν δώδεκα μέρες, ως την παραμονή των Φώτων. Ευτυχώς σε εκείνο το διάστημα το δέντρο του κόσμου ξαναγίνεται όπως πρώτα. Αυτό το δέντρο είναι ο ήλιος, γιατί χάρη σ' αυτόν υπάρχει η φύση μας όπου ζούμε. Οι εχθροί του ήλιου, οι καλικάντζαροι, αρχίζουν ξανά να ροκανίζουν το δέντρο του ήλιου, το δέντρο της ζωής, ως την παραμονή των επόμενων Χριστουγέννων, που θα ανεβούν ξανά πάνω στη γη. 

Παρασκευαδέλη Βάσω, Σελίδου Ελίζα (Γ΄ Τάξη)

ΟΙ ΤΡΕΙΣ ΜΑΓΟΙ

 


Όλοι σας έχετε ακούσει για τους ξακουστούς Μάγους που έφεραν τα δώρα στο νεογέννητο Χριστό, απ' την άκρη της γης, ακολουθώντας το Αστέρι της Γέννησης. Οι τρεις Μάγοι ήταν από τα πιο μυστήρια πρόσωπα του αρχαίου κόσμου. Πάντως, σύμφωνα με μια εκδοχή λέγεται ότι ο Γκασπάρ ερχόταν από την Ταρσό, ο Μελχιόρ από τη Βαβυλωνία και ο Βαλτάσαρ από την Αφρική.Τα δώρα τους που πρόσφεραν στο νεογέννητο Χριστό, δείχνουν ότι ήταν πλούσιοι άνθρωποι, ικανοί να εξοπλίσουν ένα στρατό για να τους συνοδέψει στο μακρινό ταξίδι τους. Αυτή την δυνατότητα σπάνια την είχαν απλοί άνθρωποι ακόμα κι αν ήταν σοφοί. Ο χρυσός ήταν και εξακολουθεί να είναι το πολυτιμότερο μέταλλο, ενώ το λιβάνι και τα σμύρνα ήταν τα ακριβότερα αρώματα εκείνης της εποχής. Μόνο βασιλείς μπορούσαν να προσφέρουν παρόμοια δώρα. Μάγοι, σοφοί, βασιλείς …Το μυστήριο παραμένει.

ΤΟ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑ ΠΟΥ ΘΕΛΩ ΝΑ ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΩ ΕΙΝΑΙ …
ΑΓΙΟΓΡΑΦΟΣ

Με λένε Άγγελο Βασιλειάδη. Θα ήθελα να ακολουθήσω το επάγγελμα του αγιογράφου. Μου αρέσει αυτό το επάγγελμα γιατί έχει κάτι το ξεχωριστό από τα άλλα επαγγέλματα. Για να μάθω περισσότερα πράγματα πήρα μια συνέντευξη από τον αγιογράφο κ. Ηλία Παπαδόπουλο.


ΕΡΩΤΗΣΗ: Πώς αποφασίσατε να γίνετε αγιογράφος;
ΑΠΑΝΤΗΣΗ: Από 12 χρόνων μου άρεσε αυτή η δουλειά. Μ' αυτήν ξεκίνησα και μ' αυτή θα τελειώσω. 
ΕΡΩΤΗΣΗ: Πού σπουδάσατε και πόσα χρόνια;
ΑΠΑΝΤΗΣΗ: Δεν έχω σπουδάσει πουθενά, αλλά έχω πάει στο Άγιο Όρος από 12 χρόνων. Εκεί έχω μάθει να ζωγραφίζω. Μετά πήγα σε μια Γεωργιανή αγιογράφο. Αυτές είναι οι σπουδές μου. 
ΕΡΩΤΗΣΗ: Χρειάστηκε να κάνετε κάποια ιδιαίτερα μαθήματα πριν πάτε στη σχολή;
ΑΠΑΝΤΗΣΗ: Έχω κάνει κάποια ιδιαίτερα μαθήματα και στο Άγιο Όρος και σ' αυτήν την αγιογράφο που έκανε μαθήματα. Τώρα δεν μπορεί να ζωγραφίσει γιατί είναι ανάπηρη, αλλά κάνει μαθήματα σ' όσους θέλουν να μάθουν. 
ΕΡΩΤΗΣΗ: Οι σπουδές ήταν δύσκολες ή εύκολες;
ΑΠΑΝΤΗΣΗ: Ανάλογα με το μυαλό του καθενός. Άλλος τα παίρνει εύκολα, άλλος τα παίρνει δύσκολα. Η βυζαντινή αγιογραφία, αυτή που κάνουν στο Άγιο Όρος είναι εύκολη γιατί έχει άλλη τεχνοτροπία από αυτή που κάνουν στη Γεωργία που είναι καλύτερη και πιο δύσκολη. Εδώ δεν έχει σχολές για αγιογράφους. Αν κάποιου του αρέσει, πρέπει να πάει έξω για να σπουδάσει. 
ΕΡΩΤΗΣΗ: Από ποια ηλικία μπορεί κάποιος ν' ασχοληθεί με την αγιογραφία;
ΑΠΑΝΤΗΣΗ: Και από 12 χρόνων που άρχισα εγώ, και από 15 και από 16.
ΕΡΩΤΗΣΗ: Γιατί σας αρέσει σ' αυτό το επάγγελμα; 
ΑΠΑΝΤΗΣΗ: Γιατί αυτό το επάγγελμα έχω διαλέξει.
ΕΡΩΤΗΣΗ: Είναι κουραστική αυτή η δουλειά και τι δυσκολίες παρουσιάζει;
ΑΠΑΝΤΗΣΗ: Δεν είναι κουραστική. Είναι ευχάριστη και πρέπει να σου αρέσει από μέσα σου. Αυτή η δουλειά έχει δυσκολίες αλλά, όταν κάνει κάποιος τις σπουδές θα τις ξεπεράσει.
ΕΡΩΤΗΣΗ: Πόσες ώρες δουλεύετε την ημέρα;
ΑΠΑΝΤΗΣΗ: Ανάλογα με την όρεξη που έχω. Και 8 ώρες και 10 ώρες. 
ΕΡΩΤΗΣΗ: Τι εικόνες ζωγραφίζετε;
ΑΠΑΝΤΗΣΗ: Ζωγραφίζω μόνο εικόνες αγίων.
ΕΡΩΤΗΣΗ: Πώς γίνεται μια αγιογραφία;
ΑΠΑΝΤΗΣΗ: Για να γίνει μια αγιογραφία ακολουθούμε την παρακάτω διαδικασία:
Παίρνουμε πρώτα το σανίδι πάνω στο οποίο θα ζωγραφίσουμε. Το τρίβουμε και το στοκάρουμε. Τώρα υπάρχουν διάφοροι στόκοι. Παλιά οι αγιογράφοι έκαναν το ματζούνισμα, έβαζαν πανί από κάτω, έβαζαν και 7 - 8 χέρια στόκο για να γίνει λεία η επιφάνεια. Τώρα όμως, στο σύγχρονο κόσμο που ζούμε, έχουν βγει διάφοροι στόκοι και είναι πιο εύκολο να βάλουμε έναν κοινό στόκο για να δουλέψουμε, παρά όπως δούλευαν οι παλιότεροι. Αφού τρίψουμε το στόκο, θα πάρουμε το σχέδιο του αγίου, θα το ξεπατικώσουμε ακριβώς πάνω στις γραμμές χωρίς να ξεφύγουμε ούτε ένα χιλιοστό. Αφού περάσουμε όλο το σχέδιο, θα περάσουμε το φύλλο χρυσού. Για να περάσουμε το φύλλο χρυσού πρέπει να κάνουμε πρώτα μια επεξεργασία. Θα περάσουμε όλη την επιφάνεια με 3 - 4 χέρια γομαλάκα. Αφού ξεραθεί η γομαλάκα, θα την περάσουμε με μιξιόν για να κολλήσει το φύλλο χρυσού. Αφού ξεραθεί το μιξιόν, ανάλογα σε 3 ή 12 ώρες, είναι έτοιμο για να κολλήσουμε το χρυσό. Αφού περάσουμε το φύλλο χρυσού πάνω στο μιξιόν, θα περάσουμε πάλι ελαφρά μια γομαλάκα με ένα βαμβάκι για να γίνει λεία η επιφάνεια και να μη φαίνονται τα κουτάκια που έχει. Αφού τελειώσουμε και μ' αυτό, αρχίζουμε να σχεδιάζουμε αυτά που έχουμε τυπώσει πάνω στο σανίδι χρησιμοποιώντας τα χρώματα που έχει η εικόνα που θα ζωγραφίσουμε. Με το πράσινο και το μαύρο θα κάνουμε όλες τις σκούρες γραμμές και εκεί θα αρχίσουμε να τυπώνουμε χωρίς να ξεφεύγουμε από τις γραμμές γιατί, αν ξεφύγουμε, έχει καταστραφεί η εικόνα. Αφού τυπώσουμε όλο το σχεδιάγραμμα, θα αρχίσουμε σιγά σιγά να ζωγραφίζουμε από τα σκούρα χρώματα προς τα ανοιχτά. Αφού τελειώσουμε όλα τα ρούχα, θα πάμε και στα σαρκώματα, δηλαδή το πρόσωπο και τα χέρια. Και εκεί γίνεται το ίδιο αλλά είναι πιο δύσκολο. Αν σου αρέσει και θέλεις να ασχοληθείς θα δυσκολευτείς λίγο στην αρχή. Στη Ρωσία κάνουν και ανατομία, μαθαίνουν πώς είναι τα κόκαλα, τα μάτια, οι καρποί, οι φλέβες. Αν ξέρεις καλή ανατομία, ξέρεις να κάνεις τις σκιές και τις λεπτομέρειες των σαρκωμάτων. 


ΕΡΩΤΗΣΗ: Τι υλικά χρησιμοποιείτε στις αγιογραφίες σας και τι εργαλεία;
ΑΠΑΝΤΗΣΗ: Τα υλικά που χρησιμοποιούμε στην αγιογραφία είναι χρώματα σε σκόνη. Άλλοι αγιογράφοι χρησιμοποιούν και πλαστικό αλλά το πλαστικό δεν είναι καλό. Οι σκόνες ανακατεύονται με αυγό και φτιάχνονται τα χρώματα. Από εργαλεία χρησιμοποιώ μόνο πινέλα. Ζωγραφίζω πάνω σε σανίδι γιασενίτ, ανάλογα ό,τι θέλει ο καθένας. Κάνεις το σχέδιο και μετά δουλεύω την εικόνα. 
ΕΡΩΤΗΣΗ: Πόσο καιρό χρειάζεστε για να φτιάξετε μια αγιογραφία;
ΑΠΑΝΤΗΣΗ: Αναλόγως. Εάν είναι ένα πρόσωπο χρειάζονται 20 μέρες. Ανάλογα τι φορεσιά έχει, αν είναι καλόγερος, αν είναι αρχιερέας και αν έχει πολλά πρόσωπα μαζί χρειάζονται από 20 μέχρι 30 μέρες ή και ενάμιση μήνα. 
ΕΡΩΤΗΣΗ: Ζωγραφίζετε μόνο φορητές εικόνες ή αγιογραφείτε και εκκλησίες;
ΑΠΑΝΤΗΣΗ: Ζωγραφίζω μόνο φορητές.
ΕΡΩΤΗΣΗ: Ζωγραφίζετε μόνο κατόπιν παραγγελίας ή και από μόνος σας;
ΑΠΑΝΤΗΣΗ: Και παραγγελίες δέχομαι και ζωγραφίζω από μόνος μου γιατί αν δε ζωγραφίσω θα "χάσω" το χέρι μου. Όσο πιο πολύ ασχολούμαι, τόσο μαθαίνω τα μυστικά και αποκτώ εμπειρία. 
ΕΡΩΤΗΣΗ: Εκτός από τις αγιογραφίες που ζωγραφίζετε, κάνετε και ψηφιδωτές εικόνες;
ΑΠΑΝΤΗΣΗ: Δεν κάνω ψηφιδωτές εικόνες γιατί δυστυχώς στην Ελλάδα δεν έχει τέτοιες σχολές. Δεν έχω σπουδάσει.
ΕΡΩΤΗΣΗ: Τι διαφορές έχει ένας αγιογράφος από έναν ζωγράφο;
ΑΠΑΝΤΗΣΗ: Ο αγιογράφος μιλάει με τους αγίους, ενώ ο ζωγράφος κάνει διάφορα τοπία.
ΕΡΩΤΗΣΗ: Υπάρχουν κάποια έργα σας που ξεχωρίζετε;
ΑΠΑΝΤΗΣΗ: Όλα τα έργα τα αγαπάω το ίδιο.
ΕΡΩΤΗΣΗ: Ο κόσμος αγοράζει αγιογραφίες;
ΑΠΑΝΤΗΣΗ: Εκείνος που του αρέσουν αγοράζει, εκείνος που δεν του αρέσουν δεν αγοράζει.
ΕΡΩΤΗΣΗ: Πόσο πουλάτε μια αγιογραφία;
ΑΠΑΝΤΗΣΗ: Ξεκινάνε οι τιμές από 20.000 και φτάνουν στο 1.000.000 δραχμές. Ανάλογα τη δουλειά που κάνεις.
ΕΡΩΤΗΣΗ: Αυτή είναι η μόνη σας ασχολία ή κάνετε και κάποια άλλη δουλειά;
ΑΠΑΝΤΗΣΗ: Αυτή είναι η μόνη ασχολία μου και το μαγαζί με τα εκκλησιαστικά είδη.
ΕΡΩΤΗΣΗ: Τι θα συμβουλεύατε σε κάποιον νέο θέλει να γίνει αγιογράφος;
ΑΠΑΝΤΗΣΗ: Θα τον συμβούλευα, εάν θέλει να γίνει αγιογράφος, να αγαπάει αυτή τη δουλειά και να μην ακούει τους άλλους. Επίσης πολλοί θα τον εχθρεύονται. Για σπουδές πρέπει να πάει στην πρώην Σοβιετική Ένωση γιατί εκεί είναι οι καλύτεροι αγιογράφοι. 
ΕΡΩΤΗΣΗ: Κάνετε εσείς κάποια μαθήματα αγιογραφίας σε άλλους; 
ΑΠΑΝΤΗΣΗ: Όχι, δεν κάνω.
ΑΠΑΝΤΗΣΗ: Όχι, δεν κάνω. 

Βασιλειάδης Άγγελος (Ε΄ Τάξη)

ΤΟ ΕΝΘΕΤΟ ΤΗΣ ΕΦΗΜΕΡΙΔΑΣ ΜΑΣ

Από αυτό το τεύχος της εφημερίδας μας θα υπάρχει και ένα ένθετο με εργασίες που έχουν γίνει στα πλαίσια του μαθήματος πληροφορικής. Σ' αυτά εργάστηκαν οι 12 μαθητές που παρακολουθούν τα μαθήματα για δεύτερη χρονιά. Ο σκοπός αυτής της εργασίας ήταν να δουν τα παιδιά πως μπορούν να χρησιμοποιήσουν αυτά που μάθανε πάνω στην επεξεργασία κειμένου, φτιάχνοντας ένα εμφανίσιμο έντυπο. Τα θέματα ήταν ελεύθερα και τα επέλεξαν οι μαθητές κάνοντας την ανάλογη έρευνα για κείμενα και εικόνες. Σε περίπτωση που δεν υπήρχε έντυπη ύλη μπαίναμε στο internet και παίρναμε από εκεί τις πληροφορίες που θέλαμε.


Επίσης ασχολήθηκαν με τη μορφοποίηση του εντύπου, φτιάχνοντας τίτλο, στήλες, παραγράφους, εισάγοντας εικόνες με το scanner και αντιγραφή της εργασίας με δισκέτα σε άλλον υπολογιστή προκειμένου να τυπωθεί.
Καθώς ολοκληρώνουν το ένθετο τα παιδιά ασχολούνται με το τυφλό σύστημα πληκτρολόγησης και αργότερα με την αποστολή email και την αναζήτηση πληροφοριών στο internet. 





ΒΙΑ ΚΑΙ ΠΑΙΧΝΙΔΙΑ ΣΤΟΥΣ ΥΠΟΛΟΓΙΣΤΕΣ 

Πριν λίγο καιρό καθώς διάβαζα ένα γνωστό περιοδικό υπολογιστών και το μάτι μου έπεσε στον εξής τίτλο: "Τέλος στη βία στα παιχνίδια για υπολογιστές". Μου κίνησε την περιέργεια να το διαβάσω γιατί καθώς ασχολούμαι με τους υπολογιστές όλα αυτά τα χρόνια ποτέ δε συμφωνούσα πως ένα βίαιο παιχνίδι με αίμα ,σκοτωμούς, και βία είναι μέσο ψυχαγωγίας και διασκέδασης και ένας άλλος λόγος είναι ότι καθώς είμαι πατέρας μικρών παιδιών θα χαιρόμουν πάρα πολύ αν γινόταν κάτι τέτοιο.
Διαβάζοντας το άρθρο όμως είδα ότι αναφερόταν στο τρομοκρατικό χτύπημα στη Νέα Υόρκη και ότι κάποιες εταιρίες κατασκευής παιχνιδιών αποφάσισαν να κάνουν το εξής για να συμβάλουν στην πάταξη της τρομοκρατίας: Να βγάλουν από τα παιχνίδια τους (που έχουν σαν θέμα βομβαρδισμούς και τρομοκρατικές ενέργειες) τη δυνατότητα να βομβαρδίσει ο παίκτης ή να κατεδαφίσει τους δίδυμους πύργους!!!!
Με απλά λόγια από εδώ και στο εξής ο χρήστης θα μπορεί άνετα να σκοτώσει ,να βομβαρδίσει ,να αιματοκυλήσει όσο θέλει και όπου θέλει , εκτός από την περιοχή κοντά στους δίδυμους πύργους. Και μ' αυτή την τροποποίηση θεωρούν πως βάζουν "Τέλος στη βία στα παιχνίδια για υπολογιστές". 
Δυστυχώς αυτές οι εταιρίες, αν και απευθύνονται σε παιδιά, δεν ενδιαφέρονται καθόλου για το παιδαγωγικό μέρος των προϊόντων τους παρά μόνο για το εμπορικό κέρδος. Η λύση για να προστατέψουμε τα παιδιά μας από μια τέτοια αρνητική επιρροή είναι να τα πείσουμε πως δεν είναι ψυχαγωγία το να σκοτώνεις κάποιον ,έστω και εικονικά , και να τους παράσχουμε εναλλακτικές λύσεις. Υπάρχουν παιχνίδια, αν και είναι λίγα, που όχι μόνο ψυχαγωγούν αλλά επίσης επιμορφώνουν και αναπτύσσουν το παιδί θετικά.

Κιοσσές Γιώργος (Δάσκαλος πληροφορική)

ΕΧΕΤΕ ΜΗΝΥΜΑ ΣΤΟΝ ΥΠΟΛΟΓΙΣΤΗ ΣΑΣ

 


Αγαπητοί συνάδελφοι και αξιέπαινοι μαθητές… Τα θερμά μου συγχαρητήρια για την εργασία σας και την παρουσίασή σας. Το σχολείο μας επιχειρεί φέτος α ν α κ ύ κ λ ω σ η!
Με φιλικά αισθήματα
Δάσκαλος Παπαγιαννόπουλος Δημ. Του 4/θ Δημ. Σχολείου Πιαλείας Τρικάλων
e-mail: DINIPA1@in.gr
************************


Φίλε Γιώργο Κιοσσέ,
Πρώτα απ' όλα σ' ευχαριστούμε όλοι οι δάσκαλοι του dimotiko.gr για τα καλά σου λόγια. Μόλις μπήκα στην ιστοσελίδα του σχολείου σας και πραγματικά εντυπωσιάστηκα από την καταπληκτική δουλειά σας. Το 4θέσιο σχολείο σας έβαλε γυαλιά σε πολλά μεγάλα σχολεία που δεν έχουν ακόμη ούτε έναν υπολογιστή. Συγχαρητήρια και σε σένα προσωπικά για το εντυπωσιακό web design του site σας. Προσπάθησα να μπω και στην προσωπική σου σελίδα αλλά δεν μπόρεσα. Επ' ευκαιρία θυμήθηκα και τον υπέροχο χρόνο που πέρασα παλαιότερα ως αναπληρωτής στον Προφήτη Ηλία Πέλλας. Σίγουρα θα βάλω αμέσως link στην σελίδα σας, αλλά θα χαιρόμουνα πολύ αν μπείτε στα συνεργαζόμενα σχολεία του dimotiko.gr. Περιμένω την απάντησή σου. Φιλικά από την ομάδα του dimotiko.gr Μάγρας Ιωάννης
***************** * *

Μια αξιέπαινη προσπάθεια από το 4θέσιο Δ.Σ. Ριζού Πέλλας
Δείτε τι μπορεί να πετύχει ένα ολιγοθέσιο δημοτικό σχολείο όταν υπάρχει μεράκι για δουλειά. Το site του Δ.Σ. Ριζού Πέλλας ξεχωρίζει για την απλότητά του και το μεστό του περιεχόμενο. Ιδιαίτερα στην περιβαλλοντική εκπαίδευση έχει γίνει εξαίρετη προσπάθεια, όπου μάλιστα εντυπωσιάζει το μουσικό CD που ηχογραφήθηκε από τους μαθητές του σχολείου. Σε μια πρωτοβάθμια που το internet απουσιάζει, "αφανείς ήρωες" εργάζονται μεθοδικά πετυχαίνοντας όμορφα αποτελέσματα και κυρίως την εξοικείωση των μαθητών με τους ηλεκτρονικούς υπολογιστές.

ΣΥΓΧΑΡΗΤΗΡΙΟ
Για την έκδοση και κυκλοφορία της μαθητικής σας "εφημερίδας" ΜΑΘΗΤΙΚΟΣ ΛΟΓΟΣ, σας εκφράζουμε την πλήρη ικανοποίησή μας και ευελπιστούμε ότι στο μέλλον με την ίδια προθυμία, ευσυνειδησία και ζήλο, θα προσφέρετε στους αναγνώστες σας αντικειμενική και πλήρη πληροφόρηση, για ζητήματα σχολικού κυρίως ενδιαφέροντος.
Επειδή πιστεύουμε ότι, με τον τρόπο αυτό καλλιεργούνται ισόρροπα οι διανοητικές ικανότητες των μαθητών, διότι διαμορφώνονται κατάλληλες συνθήκες, όπου οι μαθητές μπορούν να αναλαμβάνουν ποικίλες ερευνητικές πρωτοβουλίες, να διεκπεραιώνουν πνευματικές δραστηριότητες και να εκθέτουν ελεύθερα τις απόψεις τους, σας σ υ γ χ α ί ρ ο υ μ ε για τη σχολική αυτή σας δραστηριότητα.
Ο Σχολικός Σύμβουλος
Γεώργιος Γαϊτενίδης


ΕΥΧΑΡΙΣΤΗΡΙΟ
Οι μαθητές και το διδακτικό προσωπικό του 6/θέσιου Δημοτικού Σχολείου Ριζού, εκφράζουν τις πιο θερμές ευχαριστίες τους στον Υπουργό Μακεδονίας - Θράκης κ. Πασχαλίδη Γεώργιο, για την προσφορά του στο σχολείο μας, ενός ηλεκτρονικού υπολογιστή, επίπλων γραφείου και CD-ROM με εγκυκλοπαιδικά και εκπαιδευτικά προγράμματα. Να είναι σίγουρος ότι το παραπάνω υλικό που μας διέθεσε και το ήδη υπάρχον υλικό του σχολείου μας σε ηλεκτρονικούς υπολογιστές, αξιοποιείται θετικά από όλους μας. 
Με τιμή
Οι μαθητές και οι δάσκαλοι

Ο Διευθυντής
ΚΟΣΕΟΓΛΟΥ ΘΕΟΔΩΡΟΣ





ΑΣ ΓΝΩΡΙΣΟΥΜΕ ΤΗΝ ΑΞΙΑ
ΤΩΝ ΝΟΜΙΣΜΑΤΩΝ ΤΟΥ ΕΥΡΩ
ΚΕΡΜΑΤΑ ΧΑΡΤΟΝΟΜΙΣΜΑΤΑ

 


1 ΛΕΠΤΟ = 3 ΔΡΑΧΜΕΣ       5 ΕΥΡΩ = 1.704 ΔΡΑΧΜΕΣ
2 ΛΕΠΤΑ = 7 ΔΡΑΧΜΕΣ      10 ΕΥΡΩ = 3.408 ΔΡΑΧΜΕΣ
5 ΛΕΠΤΑ = 17 ΔΡΑΧΜΕΣ    20 ΕΥΡΩ = 6.815 ΔΡΑΧΜΕΣ
10 ΛΕΠΤΑ = 34 ΔΡΑΧΜΕΣ    50 ΕΥΡΩ = 17.038 ΔΡΑΧΜΕΣ
20 ΛΕΠΤΑ = 68 ΔΡΑΧΜΕΣ     100 ΕΥΡΩ = 34.075 ΔΡΑΧΜΕΣ
50 ΛΕΠΤΑ = 170 ΔΡΑΧΜΕΣ      200 ΕΥΡΩ = 68.150 ΔΡΑΧΜΕΣ 
1 ΕΥΡΩ = 341 ΔΡΑΧΜΕΣ            500 ΕΥΡΩ = 170.375 ΔΡΑΧΜΕΣ
2 ΕΥΡΩ = 682 ΔΡΑΧΜΕΣ

ΓΙΑ ΝΑ ΞΕΧΩΡΙΖΟΥΜΕ ΕΥΚΟΛΑ ΤΑ ΚΕΡΜΑΤΑ 
ΤΑ ΧΑΛΚΙΝΑ ΚΕΡΜΑΤΑ ΕΧΟΥΝ ΤΗ ΜΙΚΡΟΤΕΡΗ ΑΞΙΑ: 1, 2 ΚΑΙ 5 ΛΕΠΤΑ
ΤΑ ΧΡΥΣΑ ΚΕΡΜΑΤΑ ΕΧΟΥΝ ΤΗΝ ΑΜΕΣΩΣ ΜΕΓΑΛΥΤΕΡΗ ΑΞΙΑ: 10, 20 ΚΑΙ 50 ΛΕΠΤΑ 
ΤΟ ΜΙΚΡΟΤΕΡΟ ΑΠΟ ΤΑ ΔΙΧΡΩΜΑ ΚΕΡΜΑΤΑ ΕΙΝΑΙ 1 ΕΥΡΩ ΚΑΙ ΤΟ ΜΕΓΑΛΥΤΕΡΟ 2 ΕΥΡΩ


ΑΝΑΚΑΛΥΨΗ ΑΠΟ ΠΕΡΙΕΡΓΕΙΑ


Καθώς προχωρούσαμε, ακούσαμε κάποιους θορύβους και γαβγίσματα. Φοβηθήκαμε και κρυφτήκαμε πίσω από ένα μεγάλο δέντρο. Είδαμε κάποια κυνηγόσκυλα να κυνηγάνε ένα σκιουράκι. Το σκιουράκι πρόλαβε και μπήκε στην κουφάλα ενός δέντρου. Ήμασταν πολύ τρομαγμένες αλλά πιο πολύ η Θεοδώρα.
ΘΕΟΔΩΡΑ: Καταραμένη η ώρα που με πείσατε να έρθω μαζί σας.

ΑΝΤΩΝΙΑ: Έλα μωρέ, πώς κάνεις έτσι. Το πολύ πολύ να μας δαγκώσουν τα σκυλιά.

ΝΑΤΑΣΑ: Άντε ρε, πάμε να φύγουμε. Μη μιλάτε και προχωρήστε.
Συνεχίσαμε λοιπόν το δρόμο μας, αλλά τώρα φοβόμασταν λίγο περισσότερο. Φτάσαμε χωρίς να το καταλάβουμε στην Αγία Παρασκευή. Μόλις είδαμε την εκκλησία ξαφνιαστήκαμε. Εμείς θέλαμε να δούμε τι έχει από την άλλη μεριά του ποταμιού και προχωρώντας βρεθήκαμε στην Πετριά. 
Εκεί πρώτα μιλήσαμε για όλ' αυτά που περάσαμε. Ήπιαμε λίγο νερό και πήραμε το δρόμο του γυρισμού. Τότε βρεθήκαμε πάλι μπροστά στα κυνηγόσκυλα που είχαμε δει και πριν.
ΘΕΟΔΩΡΑ: Ελάτε να φύγουμε τρέχοντας.
ΝΑΤΑΣΑ: Μην κουνηθείς! Αν τρέξουμε, θα αγριέψουν πιο πολύ και θα μας κυνηγήσουν. Ας προχωρήσουμε σιγά σιγά.
Ευτυχώς που τα σκυλιά έφυγαν χωρίς να μας πειράξουνε. Μετά είπαμε να πάρουμε κάτι μαζί μας για να θυμόμαστε αυτή την περιπέτεια. Όταν φτάσαμε στο σπίτι η Θεοδώρα είπε:
ΘΕΟΔΩΡΑ: Θέλω κέρασμα αύριο.
Η φανταστική περιπέτειά μας τελείωσε δίνοντας την υπόσχεση πως δε θα το πούμε σε κανένα. Αυτό θα ήταν το μυστικό μας.
Σεμερτζίδου Θεοδώρα (Ε΄ Τάξη), Σελίδου Αντωνία (ΣΤ΄ Τάξη)

ΕΝΑ ΕΛΑΦΙ ΔΙΗΓΕΙΤΑΙ ΤΗΝ ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΟΥ
Μια μέρα, όπως περπατούσα στον κήπο του κι έτρωγα τα λαχανικά του, με είδε ο μπάρμπα Θόδωρος και πήρε το δασαρχείο για να έρθει να με πάρει και να με πάει σ' ένα βουνό.
Όταν με πήγαν στο βουνό με είδε ένα παιδί και χάρηκε που με πήγανε εκεί ψηλά, γιατί δεν είχε ξαναδεί ελάφι. Με ελευθέρωσαν από την καρότσα και έτρεξα πάνω στο καταπράσινο χορτάρι και εξαφανίστηκα μέσα στα δέντρα. Ήθελα να ξέρω τι σκεφτόταν εκείνο το παιδί.


Μετά από τη μοναξιά που είχε εκεί πάνω, θύμωσα και όπου πήγαινα έτρωγα ότι έβρισκα έτσι που εκεί που έπεφτα δεν φύτρωνε τίποτε. Μετά πήγαινα κάτω στο χωριό που ήταν στους πρόποδες του βουνού και έτρωγα τη σοδιά τους και αυτοί μου πετούσαν πέτρες για να με χτυπήσουν, αλλά, όταν πήγαιναν να με χτυπήσουν, εγώ έφευγα. 
Το φθινόπωρο δεν άντεξαν άλλο και έβγαλαν τα κυνηγόσκυλα για να με ψάξουν, να με βρουν και να με σκοτώσουν οι γεωργοί. Εγώ δε θέλω να με βρούνε και να με σκοτώσουνε.

ΓΙΑΤΙ ΤΟ ΛΕΜΕ
"Πήραν τα μυαλά του αέρα"
Μέσα στα όπλα, στις μηχανές και γενικά στα μέσα του πολέμου, το "υγρόν πυρ" είναι ένα από τα πιο περίεργα και θαυμαστά έργα του ανθρώπου. Την απόκρυφη εφεύρεση την έφερε, καθώς λένε, στο Βυζάντιο, τον έβδομο αιώνα, ένας καλόγερος από τη Συρία, ο Καλλίνικος. Στην πλώρη κάθε "χελιδονιού" - δηλαδή μεγάλου βυζαντινού πλοίου με τέσσερις σειρές κουπιά - ήταν τοποθετημένη σαν προτομή το κεφάλι ενός λιονταριού ή άλλου θηρίου ή και ανθρώπου ακόμα, καμωμένο από μπρούντζο, που είχε το στόμα του διαρκώς ανοιχτό. Το στόμα αυτό επικοινωνούσε με κάτι σωλήνες, από τις οποίες χυνόταν το υγρό - που ήταν μαύρο σαν ακάθαρτο πετρέλαιο - ενώ την ίδια στιγμή από ένα άλλο σωλήνα στελνόταν με ειδικές φυσούνες άφθονος αέρας, ώστε να μπορεί να τινάζεται μακριά το υγρό. Τους σωλήνες αυτούς, που επικοινωνούσαν απευθείας με το κεφάλι, οι Βυζαντινοί τους ονόμαζαν "μυελούς". Από το τελευταίο αυτό, λοιπόν, έμεινε ως τα χρόνια μας η πασίγνωστη φράση "π ή ρ α ν τ α μ υ α λ α τ ο υ α έ ρ α".
* * *
"Πήρε το κρίμα στο λαιμό του"
Κατά τη βυζαντινή εποχή, όταν κάποιος πλούσιος καταδικαζόταν να μείνει στη φυλακή, είχε δικαίωμα να βάλει κάποιον άλλο στη θέση του, τον οποίο, βέβαια πλήρωνε πλουσιοπάροχα. Φυσικά, το δικαίωμα αυτό το είχαν μόνο όσοι καταδικάζονταν λιγότερο από ένα χρόνο. Οι άνθρωποι αυτοί, που δέχονταν να μπουν στη φυλακή, ονομάζονταν "κ ρ ι μ α τ ά ρ η δ ε ς", επειδή έπαιρναν τα αμαρτήματα των άλλων πάνω τους. Από τότε έμεινε και η φράση: "τ ο κ ρ ί μ α σ τ ο λ α ι μ ό τ ο υ".
(Από το βιβλίο του Τάκη Νατσούλη "Λέξεις και φράσεις παροιμιώδεις")
Σελίδου Αντωνία, Σελίδου Μαρία Τερέζα (ΣΤ΄ Τάξη)

 

ΠΡΟΣΚΛΗΣΗ
Ο Σύλλογος Ποντίων Ριζού σας προσκαλεί στον ετήσιο χορό του που θα πραγματοποιηθεί το Σάββατο 12 Ιανουαρίου του 2002 στο Οικογενειακό Κέντρο "ΜΙΜΗΣ" στη Σκύδρα. 
Το πρόγραμμα θα καλύψουν οι καλλιτέχνες: σας προσκαλεί στον ετήσιο χορό του
ΤΡΑΓΟΥΔΙ: Γαβριηλίδης Γιώτης 
ΛΥΡΑ - ΤΡΑΓΟΥΔΙ: Ασλανίδης Παναγιώτης
ΛΥΡΑ - ΤΡΑΓΟΥΔΙ: Παπαγερίδης Γιάννης
Θα χορέψουν επίσης και τα χορευτικά του Συλλόγου.
Σας ευχόμαστε ΧΡΟΝΙΑ ΠΟΛΛΑ, ΚΑΛΗ ΧΡΟΝΙΑ και ελπίζουμε να μας τιμήσετε με την παρουσία σας.
Το Δ. Σ. του Συλλόγου


ΑΝΕΚΔΟΤΟ
Το μυαλό του δεν πήγαινε πιο πέρα
Σ' ένα στρατηγείο έρχεται ο στρατηγός και ρωτάει:
- Πώς λέγεσαι;
- Νίκος.
- Δε μου λες, τι είναι η πατρίδα;
- Δεν ξέρω.
- Πίσω γρήγορα στη θέση σου. Έλα εδώ εσύ.
- Πώς σε λένε;
- Μιχάλη.
- Δε μου λες, τι είναι πατρίδα;
- Η μάνα μας, στρατηγέ.
- Μπράβο, παιδί μου. Στη θέση σου.
- Έλα εδώ εσύ Μήτρο. Τι είναι λοιπόν πατρίδα;
- Η μάνα του Μιχάλη, στρατηγέ. 

ΠΑΡΟΙΜΙΕΣ
"Του γνωστικού χάραξε και του λωλού ξετέλεψε"
Τον μυαλωμένο τον πείθεις με δυο λόγια, ενώ τον ανόητο, για να τον πείσεις, πρέπει να εξαντλήσεις όλα σου τα επιχειρήματα (ακόμα και παραπλανητικά).
* * *
"Οι τοίχοι έχουνε αυτιά κι οι κάμποι μάτια"
Τα μυστικά μας πρέπει να τα φυλάγουμε καλά, γιατί δύσκολα μπορούμε να κρυφτούμε από την περιέργεια του κόσμου.
Παπαδοπούλου Ελένη, Σεμερτζίδου Θοδώρα (Ε΄ Τάξη)

 

ΑΙΝΙΓΜΑΤΑ


Όλη μέρα σε χτυπώ 
χωρίς να σε πονώ 
και αν πάψω να χτυπώ 
στο κιβούρι θα σε δω. Τι είναι;

Μακρύς μακρύς καλόγερος
με το κεφάλι πίτα.
Τι είναι;


 

Κελεσίδης Μίμης (ΣΤ΄ Τάξη)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Την σελίδα αυτή σχεδίασε ο Κιοσσές Γιώργος