Μηνιαία μαθητική εφημερίδα  των μαθητών των Ε΄ και ΣΤ΄ τάξεων του Δημοτικό Σχολείο Ριζού 

Έτος 6ο  

  Φεβρουάριος 2002  

Αριθμός Φύλλου 50

Πίσω                                          Π Ε Ρ Ι Ε Χ Ο Μ Ε Ν Α

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΣΗΜΕΡΑ  

Επίσκεψη στο Κ.Π.Ε. Ελευθερίου - Κορδελιού 
Δεκάλογος για τη σωστή χρήση του νερού
Έχετε μήνυμα στον υπολογιστή σας 
Το επάγγελμα που θέλω να ακολουθήσω είναι … Ιερέας 
Γιατί το λέμε - η γιορτή του Αγίου Βαλεντίνου 
Τα νέα του Ποντιακού Συλλόγου Ριζού 
Ιούλιος Βερν - "Από τη Γη στη Σελήνη" 
"Ο Χάρρυ Πότερ και η φιλοσοφική λίθος" 
Φιλία με το ζόρι 
Ο θάνατος ενός γερακιού 
Μια θύελλα στη θάλασσα 
Γράμμα από ένα ναυτικό που ταξιδεύει μερικές χρυσές συμβουλές 
ΕΝΘΕΤA: 
Η ιστορία των Ποντίων 
Η ιστορία του Παρθενώνα 


ΕΠΙΣΚΕΨΗ ΣΤΟ ΚΕΝΤΡΟ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΙΚΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ
ΕΛΕΥΘΕΡΙΟΥ - ΚΟΡΔΕΛΙΟΥ

Την Πέμπτη 14 Φεβρουαρίου το σχολείο μας επισκέφτηκε το Κέντρο Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης Ελευθερίου - Κορδελιού για να παρακολουθήσει ένα πρόγραμμα σχετικό με το νερό.
Το κτίριο του κέντρου ήταν πολύ ωραία κατασκευασμένο. Η στέγη του ήταν καλά μονωμένη. Πάνω της υπήρχε χώμα που ήταν φυτεμένο με χόρτο και υπήρχαν μπεκάκια για να ποτίζονται. Αυτό το έκαναν για καλύτερη θερμομόνωση. Επίσης στη στέγη υπήρχαν φωτοβολταϊκά στοιχεία, τα οποία θα μετατρέπουν την ηλιακή ενέργεια σε ηλεκτρική και θα καλύπτουν το 70% των αναγκών του κτιρίου. 
Μόλις μπήκαμε στο κτίριο μας έβαλαν να καθίσουμε κυκλικά σε μια μεγάλη αίθουσα. Μετά από λίγα λεπτά ήρθε ο κύριος Αδάμ, που είναι καθηγητής και ένας από τους υπεύθυνους του προγράμματος, με τον οποίο συζητήσαμε κάποια πράγματα για το νερό.

Αφού τελειώσαμε τη συζήτηση, ξεκινήσαμε κάποιες δραστηριότητες. Η πρώτη μας δραστηριότητα ήταν να ενώσουμε μισές εικόνες. Ο κ. Αδάμ μας μοίρασε μισές φωτογραφίες κι εμείς έπρεπε να βρούμε αυτόν (-ήν) που κρατούσε το άλλο μισό της φωτογραφίας. Μόλις τις ενώσαμε, φώναζε ένα ένα ζευγάρι για να εξηγήσει τη υπήρχε στη φωτογραφία. Όλες οι φωτογραφίες ήταν πολύ ωραίες και είχαν όλες σχέση με το νερό.
Μετά ο κύριος Γιώργος, ένας δάσκαλος που είναι κι αυτός από τους υπεύθυνους του προγράμματος, μας χώρισε σε τέσσερις ομάδες η κάθε μια από τις οποίες θα έπρεπε να βάλουν κάποια καρτελάκια σ' έναν χάρτη που έδειχνε τον κύκλο του νερού και τις χρήσεις του. 

Μετά μας έδωσαν ένα χαρτί όπου έπρεπε να βάλουμε στη σειρά κάποιες λέξεις για να γράψουμε τον κύκλο του νερού. Επίσης έπρεπε να γράψουμε και μια ιστοριούλα που να έχει σχέση μ' αυτό. Ακόμα βρήκαμε σ' ένα κρυπτόλεξο τις κρυμμένες λέξεις που είχαν σχέση με τη χρήση του νερού.
Αφού τελειώσαμε αυτή τη δραστηριότητα κάναμε ένα διάλειμμα και φάγαμε ένα σάντουιτς που μας πρόσφεραν οι άνθρωποι του κέντρου.
Μόλις τελείωσε το διάλειμμα πήγαμε μέσα για να συνεχίσουμε. Ο κ. Αδάμ μας έδειξε κάποια σλάιτς. Ύστερα εξηγήσαμε τις εικόνες που είδαμε και συζητήσαμε για το νερό και τα προβλήματα που θα δημιουργεί η κακή του χρήση. Μας έδειξε και μια αφίσα η οποία έδειχνε πώς θα γίνει η Γη αν δεν προσέχουμε με το νερό.
Αφού τελειώσαμε τη συζήτηση ξεκινήσαμε για το Μουσείο Ύδρευσης στο λιμάνι της Θεσσαλονίκης. Εκεί μας υποδέχτηκε ένας κύριος και μας ξενάγησε. Στην αρχή μας έδειξε έναν ατμολέβητα και μας μίλησε για την ύδρευση της Θεσσαλονίκης από την αρχαιότητα μέχρι σήμερα. Αργότερα μας πήγε σε μια πολύ μεγάλη αίθουσα και μας έδειξε διάφορες μηχανές που είχαν σχέση με την ύδρευση της πόλης παλιότερα.
Όταν τελειώσαμε απ' το μουσείο, γυρίσαμε ξανά στο Κέντρο Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης. Εκεί έδωσαν σε κάθε ομάδα ένα χαρτόνι και μπογιές και ζωγραφίσαμε διάφορες εικόνες σχετικές με το νερό.
Στο τέλος, λίγο πριν φύγουμε, μας έδωσαν από ένα ερωτηματολόγιο σχετικό με το πρόγραμμα που παρακολουθήσαμε.


Αυτό που μας έμεινε απ' αυτή την επίσκεψη είναι ότι το νερό είναι πολύτιμο και δεν πρέπει να το σπαταλούμε άσκοπα, γιατί οι επόμενες γενιές θα αντιμετωπίσουν μεγάλο πρόβλημα από τη έλλειψή του. Όλοι μπορούμε να κάνουμε κάτι για να μη μας λείψει.
Βασιλειάδης Άγγελος (Ε΄ Τάξη)
Παυλίδου Αθηνά, Σελίδου Μαρία Τερέζα, Φαντίδου Μαρία (ΣΤ΄ Τάξη)

ΔΕΚΑΛΟΓΟΣ ΓΙΑ ΤΗ ΣΩΣΤΗ ΧΡΗΣΗ ΝΕΡΟΥ.
ΔΕΝ ΣΠΑΤΑΛΩ ΤΟ ΝΕΡΟ - ΚΑΝΩ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ ΓΙΑ ΝΑ ΕΧΩ

1. Δεν αφήνω τις βρύσες να τρέχουν άσκοπα. 
2. Πλένω τα πιάτα , τα σφουγγαρίζω με κλειστή βρύση και τα ξεπλένω γρήγορα .
3. Πλένω τα λαχανικά μέσα σε λεκάνη.
4. Προτιμάω να κάνω ντους, παρά να γεμίσω την μπανιέρα. Όταν σαπουνίζομαι έχω τη βρύση κλειστή .
5. Όταν βουρτσίζω τα δόντια μου ή όταν ξυρίζεται ο πατέρας κλείνω τη βρύση, για να μη χάνεται αδικαιολόγητα το νερό .
6. Πλένω το αυτοκίνητο με κουβά και σφουγγάρι και όχι με το λάστιχο .
7. Ποτίζω τα λουλούδια και τα δέντρα του κήπου , στις ρίζες με ποτιστήρι νωρίς το πρωί ή το απόγευμα .
8. Δεν ρίχνω σκουπίδια , διάφορες βλαβερές ουσίες , φυτοφάρμακα , στα αυλάκια , στα ποτάμια , στη θάλασσα, για να έχουμε καθαρό νερό .
9. Ελέγχω τις βρύσες και τις διορθώνουμε αν στάζουν ή έχουν διαρροές .
10. Συντήρηση του δικτύου ύδρευσης και αποχέτευσης σε τακτά χρονικά διαστήματα από τους υπεύθυνους υπαλλήλους του Δήμου.

Οι μαθητές των Γ ΄και Δ΄ τάξεων



ΕΧΕΤΕ ΜΗΝΥΜΑ ΣΤΟΝ ΥΠΟΛΟΓΙΣΤΗ ΣΑΣ
Από το δημοτικό σχολείο Εύοσμου Θεσσαλονίκης και από τον δάσκαλο κύριο Σαλονικίδη Γιάννη πήραμε το ακόλουθο μήνυμα σε απάντηση του δικού μας:

Αγαπητά παιδιά,
Όχι μόνο επισκεφτήκαμε τις σελίδες που μας προτείνατε, αλλά τις εξερευνήσαμε όλες!! Το Cd σας είναι πολύ καλό (ακούσαμε το 2ο τραγούδι). Συγχαρητήρια σε εσάς και στους δασκάλους σας Κυριάκο και Γιώργο. Πολύ καλή εντύπωση μας έκανε και η εφημερίδα σας, "Ο μαθητικός λόγος", αλλά και οι οικολογικές σας ευαισθησίες.
Σας ευχόμαστε καλή συνέχεια και επιτυχία σε όλες σας τις δραστηριότητες.
Τα παιδιά της ΣΤ2 τάξης και ο δάσκαλος τους Γιάννης Σαλονικίδης
11ο Δημοτικό Σχολείο Εύοσμου
http://11dim-evosm.thess.sch.gr/  

Το επόμενο μήνυμα μας ήρθε από το 1o Δημ. Σχολείο Ακράτας και λέει:

Είδαμε τη σελίδα σας και μας άρεσε πάρα πολύ! Το πρώτο συναίσθημα που σου δημιουργεί είναι η συγκίνηση. Μπράβο σας. Ειδικότερα μας άρεσαν οι εργασίες των παιδιών με τα σκουπίδια. Ένα μεγάλο μπράβο σε αυτά τα παιδιά!
Έχουμε ενδιαφέρουσες πολιτιστικές προτάσεις που ενδιαφέρουν εκπαιδευτικούς και μαθητές του δημοτικού σχολείου σας. Ελπίζουμε στη συμμετοχή σας στον διαγωνισμό εργασίας σχετικής με τα έθιμα του τόπου σας . Ελπίζουμε να μην είστε μόνον οικολόγοι. Αναμένουμε το έθιμα της Ριζού από τους μικρούς μαθητές στο ποντίκι μας. 
Με εκτίμηση
1o Δημ. Σχολείο Ακράτας
Η υπεύθυνη του Λογοτεχνικού διαγωνισμού
Αναστασία Ευσταθίου
http://1dim-akrat.ach.sch.gr

Σε απάντηση της πρότασης αυτής το σχολείο μας συμμετέχει στο λογοτεχνικό αυτό διαγωνισμό με μια εργασία που έγινε από τους μαθητές της ΣΤ΄ τάξης το 1997 και αφορούσε τοπικά έθιμα . 

Το παρακάτω μήνυμα το παραθέτουμε χωρίς σχόλια.

Συγχαρητήρια!

Η πρώτη λέξη που μου ήρθε στο μυαλό μετά την ξενάγηση στο site σας ήταν ……ΣΥΓΧΑΡΗΤΗΡΙΑ!
Επιτρέψτε μου όμως πρώτα να συστηθώ και να σας πω τι με οδήγησε στην ξενάγηση του site. Λέγομαι Μαριάννα Στυλιαρά, 24 ετών, επί πτυχίο φοιτήτρια του Γεωπονικού Πανεπιστημίου Αθηνών, του τμήματος Ζωικής Παραγωγής. Μεγάλωσα στα δυτικά προάστια της Αθήνας, στο Αιγάλεω και πιστέψτε με, γνωρίζω καλά τι θα πει συμβίωση με σκουπίδια! Ο μικρός αδερφός μου είναι μόλις 11 ετών και πηγαίνει στην Ε΄ τάξη του 16ου Δημοτικού Σχολείου Αιγάλεω. Πριν μερικές μέρες μου ζήτησε να του βρω πληροφορίες που να αναφέρονται στα σκουπίδια για το μάθημα της Πολιτικής Αγωγής. Μπήκαμε λοιπόν στο in.gr αναζητώντας link σχετικά με τα σκουπίδια και προς μεγάλη μου χαρά καταλήξαμε στο site του σχολείου σας. Οι εντυπώσεις μας……..οι καλύτερες!
Είμαστε και οι δύο πολύ ενθουσιασμένοι από την προσπάθειά σας, την άψογα οργανωμένη δράση των ομάδων σας, την προθυμία των παιδιών και σίγουρα την καταπληκτική άρθρωση του site σας. Το σχολείο σας αποτελεί τον καλύτερο παραδειγματισμό που θα μπορούσαν να λάβουν τα παιδιά αυτής της ηλικίας αλλά και όλοι εμείς οι υπόλοιποι. Και όχι μόνο στα πλαίσια εργασιών και θεωρητικών συνομιλιών, αλλά ερευνώντας τους "κινδύνους" του περιβάλλοντος στην πράξη! 

Συγχαρητήρια , και πάλι, συγχαρητήρια!!!!

Θα ήταν παράληψή μου, αν δεν έδινα για μια ακόμα φορά συγχαρητήρια και για το CD τόσο στα παιδιά αλλά και σε όλους όσους συνέβαλαν στην δημιουργία του.
Με ειλικρινή εκτίμηση και θαυμασμό,
Μαριάννα Στυλιαρά.
gfmarianna@panafonet.gr

ΤΟ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑ ΠΟΥ ΘΕΛΩ ΝΑ ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΩ ΕΙΝΑΙ …
ΙΕΡΕΑΣ
Με λένε Γιώργο Σιδηρόπουλο και πήρα συνέντευξη από τον παπά του χωριού μας, γιατί θέλω να γίνω κι εγώ ιερέας όταν μεγαλώσω. Μου αρέσει αυτό το επάγγελμα γιατί έχει να κάνει με τη θρησκεία μας. Γιατί αν δεν ξέρουμε τη θρησκεία δεν είμαστε σωστοί Έλληνες. Έτσι κι εγώ διάλεξα από μικρός αυτό το επάγγελμα. 
ΕΡΩΤΗΣΗ: Πόσα χρόνια πρέπει να σπουδάσει κάποιος για να γίνει ιερέας;
ΑΠΑΝΤΗΣΗ: Τα χρόνια των σπουδών άλλαξαν τα τελευταία χρόνια, γιατί παλιότερα χειροτονούσαν και ιερείς που είχαν τελειώσει μόνο το Δημοτικό Σχολείο, δηλαδή αγράμματους θα λέγαμε. Τώρα πρέπει να βγάλεις τουλάχιστον το Γυμνάσιο και μετά μπορεί να χειροτονηθεί ιερέας. Μπορεί βέβαια να βγάλει και το Λύκειο, Εκκλησιαστική Σχολή ή Πανεπιστήμιο, αλλά πρέπει να βγάλει τουλάχιστον το Γυμνάσιο. Το πώς γίνεται η λειτουργία, τους ψαλμούς και γενικά το τυπικό της εκκλησίας μπορεί να το μάθει διαβάζοντας τα βιβλία της εκκλησίας και παρακολουθώντας τις λειτουργίες. 

ΕΡΩΤΗΣΗ: Πού πρέπει να σπουδάσει;
ΑΠΑΝΤΗΣΗ: Υπάρχουν και Εκκλησιαστικές Σχολές σε διάφορες πόλεις της Ελλάδας, αλλά και κάποιος που βγάζει το Γυμνάσιο στην πατρίδα του μπορεί κι αυτός να γίνει Ιερέας, γιατί τα μαθήματα είναι τα ίδια και στα Εκκλησιαστικά Γυμνάσια όπως και στα κοινά Γυμνάσια αλλά και τα Λύκεια. 
ΕΡΩΤΗΣΗ: Εσείς σε ποια πόλη σπουδάσατε; 
ΑΠΑΝΤΗΣΗ: Στη Φλώρινα.
ΕΡΩΤΗΣΗ: Είναι πολύ δύσκολο να μάθει τους ψαλμούς;
ΑΠΑΝΤΗΣΗ: Όλα είναι εύκολα αρκεί να 'χει θέληση. Όλα μαθαίνονται.
ΕΡΩΤΗΣΗ: Πρέπει να είναι παντρεμένος για να γίνει ιερέας;
ΑΠΑΝΤΗΣΗ: Θα λέγαμε ότι υπάρχουν δύο τρόποι. Μπορεί να είναι παντρεμένος, αλλά μπορεί να είναι και άγαμος, αν θέλει να ανέβει τις βαθμίδες της ιεροσύνης. 

ΕΡΩΤΗΣΗ: Πώς χειροτονείται κάποιος ιερέας;
ΑΠΑΝΤΗΣΗ: Τη χειροτονία την κάνει ο Επίσκοπος, ο οποίος ορίζει την ημέρα, και η χειροτονία γίνεται στη διάρκεια της λειτουργίας. Μόνο μέσα στη Θεία Λειτουργία γίνεται χειροτονία ιερέα.
ΕΡΩΤΗΣΗ: Εσείς που χειροτονηθήκατε; Πότε;
ΑΠΑΝΤΗΣΗ: Εγώ πρώτα έγινα διάκος στο Μαυροβούνι το 1990 και ιερέας έγινα το 1991 στο χωριό Νησί της Έδεσσας.
ΕΡΩΤΗΣΗ: Το να είναι κάποιος ιερέας είναι επάγγελμα ή λειτούργημα;
ΑΠΑΝΤΗΣΗ: Το έργο του ιερέα είναι λειτούργημα. Τα τελευταία χρόνια θα λέγαμε ότι είναι και επάγγελμα, γιατί ο ιερέας πληρώνεται από το δημόσιο, αλλά κύρια είναι λειτούργημα. Διότι άλλο το επάγγελμα και άλλο το λειτούργημα και αν θέλεις μπορώ να στο εξηγήσω. Ένας που κάνει ένα οποιοδήποτε επάγγελμα θα κάνει το 8ωρό του, θα γυρίσει στο σπίτι του και θα ξαναπάει την άλλη μέρα. Ο ιερέας όμως 24 ώρες το 24ωρο είναι επί ποδός. Δεν μπορεί να Πει έλα αύριο. Όποτε οι χριστιανοί τον χρειαστούν, είναι υποχρεωμένος να τους εξυπηρετήσει. 
ΕΡΩΤΗΣΗ: Ποιες είναι οι βαθμίδες της ιεροσύνης και ποιες οι προϋποθέσεις για να τις ανέβει κάποιος;
ΑΠΑΝΤΗΣΗ: Οι βαθμίδες της ιεροσύνης είναι τρεις. Του διακόνου, του πρεσβύτερου και του αρχιερέα. Η προϋπόθεση είναι να θέλει κάποιος να γίνει ιερέας. Γιατί, για να γίνει ιερέας, πρέπει πρώτα να γίνει διάκος κι αν είναι άγαμος και το επιτρέψουν οι συνθήκες, μετά από πολλά χρόνια, μπορεί να γίνει και επίσκοπος. 
ΕΡΩΤΗΣΗ: Ποιες είναι οι απολαύσεις τις ζωής των κοινών ανθρώπων που πρέπει να στερηθεί αυτός που γίνεται ιερέας;
ΑΠΑΝΤΗΣΗ: Ο ιερέας δεν στερείται και πολλά πράγματα. Στα χρόνια τα σημερινά μπορεί να τα κάνει όλα αλλά με μέτρο. 
ΕΡΩΤΗΣΗ: Ποιες διαφορές υπάρχουν ανάμεσα σ' έναν ιερέα της Ορθόδοξης κι έναν ιερέα της Καθολικής Εκκλησίας;
ΑΠΑΝΤΗΣΗ: Οι διαφορές είναι αρκετές. Πρώτα πρώτα οι καθολικοί ιερείς είναι όλοι τους άγαμοι, ενώ οι πρεσβύτεροι έχουν το δικαίωμα να παντρευτούν. Μετά, εκείνοι δε φορούν ράσα και δεν έχουν γένια, ενώ εμείς φοράμε ράσα και έχουμε και γένια.
ΕΡΩΤΗΣΗ: Πόσες και ποιες μέρες της εβδομάδας έχει λειτουργία;
ΑΠΑΝΤΗΣΗ: Η Θεία Λειτουργία γίνεται κάθε Κυριακή και σε μεγάλες γιορτές.
ΕΡΩΤΗΣΗ:Ακολουθεί ο ιερέας ένα πρόγραμμα (ωράριο των λειτουργιών) που κάνει ο ίδιος ή είναι καθορισμένο από κάποιον άλλο; 
ΑΠΑΝΤΗΣΗ: Το πρόγραμμα είναι καθορισμένο από τη μητρόπολη και από το τυπικό της Εκκλησίας μας που ορίζει να γίνει το πρωί ο Όρθρος, το απόγευμα ο Εσπερινός και διάφορες άλλες ακολουθίες στη διάρκεια του χρόνου π. χ. Παρακλήσεις, Προηγιασμένες, Απόδειπνα κ.λπ. 
ΕΡΩΤΗΣΗ: Πώς αποφασίσατε να γίνετε ιερέας;
ΑΠΑΝΤΗΣΗ: Εγώ από μικρό παιδί ήθελα να γίνω ιερέας. Λέω ότι οφείλεται στη Θεία φώτιση. Ας πούμε ότι με φώτισε ο Θεός να διαλέξω αυτό το δρόμο. 
ΕΡΩΤΗΣΗ: Τι νιώθετε όταν τελείτε τη θεία λειτουργία;
ΑΠΑΝΤΗΣΗ: Η Θεία Λειτουργία είναι η μεγαλύτερη χαρά απ' όλες τις χαρές στον κόσμο, κατά τη γνώμη μου, και πρέπει να συμμετέχουν όλοι οι χριστιανοί. Γι' αυτούς άλλωστε γίνεται. Ο στόχος είναι να κοινωνούμε το σώμα και το αίμα του Χριστού. Γι' αυτό γίνεται η Θεία Λειτουργία. Πρέπει, όταν γίνεται Θεία Λειτουργία, να μετέχουν οι χριστιανοί. Φυσικά μετέχει και ο ιερέας. Σε κάθε Λειτουργία πρώτα κοινωνάει ο ιερέας και μετά όσοι πιστοί είναι έτοιμοι μπορούν να κοινωνήσουν κι αυτό είναι μεγάλη χαρά. 
ΕΡΩΤΗΣΗ: Ποιες δυσκολίες αντιμετωπίζετε κατά την άσκηση του λειτουργήματός σας;
ΑΠΑΝΤΗΣΗ: Εγώ δεν αντιμετωπίζω καμιά δυσκολία. Όλα τα αντιμετωπίζω με προθυμία, με υπομονή και με χαρά.

ΕΡΩΤΗΣΗ: Όταν λειτουργείτε κουράζεστε;
ΑΠΑΝΤΗΣΗ: Όχι.
ΕΡΩΤΗΣΗ: Όταν ψέλνετε φοβάστε μήπως κάνετε κανένα λάθος και σας παρεξηγήσει κανένας από τους πιστούς;
ΑΠΑΝΤΗΣΗ: Όχι, γιατί έχω αρκετά χρόνια στην ιεροσύνη. Όταν πρωτόγινα είχα ένα φόβο, αλλά τώρα έφυγε ο φόβος γιατί συνήθισα. 
ΕΡΩΤΗΣΗ: Τι θα πρέπει να προσέξει κάποιος ιερέας για να κάνει σωστά τη δουλειά του; 

ΑΠΑΝΤΗΣΗ: Να προσέξει να είναι όπως τον θέλει η παράδοση της Εκκλησίας μας, το τυπικό της Εκκλησίας μας και οι χριστιανοί.
ΕΡΩΤΗΣΗ: Οι ιερείς είναι αναγκασμένοι να φοράνε συνέχεια τα ράσα τους; Αν ναι, γιατί; 
ΑΠΑΝΤΗΣΗ: Τα ράσα είναι μέσα στην παράδοση της Εκκλησίας και τα φορούν οι ιερείς πάντοτε εκτός μέσα στο σπίτι. 
ΕΡΩΤΗΣΗ: Πιστεύετε ότι ο ιερέας θα πρέπει να έχει γένια;

ΑΠΑΝΤΗΣΗ: Εγώ προσωπικά είμαι υπέρ του να έχει γένια και να φορά τα ράσα, γιατί αυτά είναι μέσα στην παράδοση της Εκκλησίας μας κι έτσι τα βρήκαμε και έτσι θα πάμε. Τώρα τον τελευταίο καιρό γίνονται κάποιες προσπάθειες να περιοριστούν τα ράσα. Εγώ πάντως είμαι υπέρ του ράσου. 
ΕΡΩΤΗΣΗ: Αν ο ιερέας για κάποιο σοβαρό λόγο (π. χ. λόγοι υγείας) δεν μπορεί να λειτουργήσει, ποιος θα κάνει τη λειτουργία, ιδίως τις ημέρες μεγάλων εορτών;
ΑΠΑΝΤΗΣΗ: Όπως είπαμε η δουλειά του ιερέα είναι και επάγγελμα. Δικαιούται λοιπόν και άδεια. Άμα αρρωστήσει τον αναπληρώνει άλλος ιερέας τον οποίο στέλνει η μητρόπολη.
ΕΡΩΤΗΣΗ: Αν ένας ιερέας παραβεί έναν κανόνα, ποιες θα είναι οι συνέπειες;
ΑΠΑΝΤΗΣΗ: Η Εκκλησία έχει τους Ιερούς Κανόνες που αυτοί ορίζουν τις ποινές που θα επιβληθούν στον ιερέα, εάν κάνει κανένα παράπτωμα.
ΕΡΩΤΗΣΗ: Πώς διαχειρίζεστε τα χρήματα της εκκλησίας;
ΑΠΑΝΤΗΣΗ: Τα χρήματα της εκκλησίας τα διαχειρίζεται το εκκλησιαστικό συμβούλιο που υπάρχει σε κάθε ενορία. Το αποτελούν 4 λαϊκοί και ο ιερέας. Αυτό διαχειρίζεται τα χρήματα της εκκλησίας. Στη δική μας εκκλησία τα χρήματα χρησιμοποιούνται για τις λειτουργικές ανάγκες της εκκλησίας και για κάποια έργα που είναι αναγκαίο να γίνουν.
ΕΡΩΤΗΣΗ: Γιατί δε γίνεται Κατηχητικό για τα παιδιά του Δημοτικού;
ΑΠΑΝΤΗΣΗ: Εδώ στο χωριό μας γινόταν κατηχητικό και από τον προκάτοχό μου και από εμένα. Τα τελευταία χρόνια σταμάτησε διότι, δυστυχώς, τα παιδιά δε δείχνουν προθυμία για το κατηχητικό. Μεταχειριστήκαμε όλα τα μέσα και τους τρόπους, αλλά δε μπορούμε να τα φέρουμε κοντά στο κατηχητικό σχολείο το οποίο είναι μεγάλη υπόθεση.
ΕΡΩΤΗΣΗ: Τι θα συμβουλεύατε σε ένα νέο που θέλει να γίνει ιερέας; 
ΑΠΑΝΤΗΣΗ: Θα συμβούλευα να γίνει ένας ιερέας σωστός, να το θέλει από μέσα του, να τον φωτίσει ο Θεός και να ξέρει ότι θα περάσει πολύ καλά.
Σιδηρόπουλος Γιώργος (Ε΄ Τάξη)

ΓΙΑΤΙ ΤΟ ΛΕΜΕ
"Χάσαμε τα πασχάλια μας"
Η έκφραση ξεκίνησε από τα Κεφαλλονίτικα ανέκδοτα.
Στα τέλη του 19ου αιώνα στην Κεφαλονιά ήταν δεσπότης ο Δόριζας, πολύ μορφωμένος και πολύ καλός κληρικός. Την εποχή εκείνη οι παπάδες μας ήταν, κατά κανόνα, πολύ λίγο γραμματιζούμενοι. Αλλά κάποιος απ' αυτούς ήταν ολότελα αγράμματος.
Για να διαβάσει τα ιερά βιβλία τ' άνοιγε σωστά ή ανάποδα σ' οποιαδήποτε σελίδα και έψελνε από μνήμης, γιατί όσα έπρεπε να πει τα γνώριζε απ' έξω. Είχε μεγάλη μνήμη. Ο δάσκαλος του χωριού του διάβαζε το Ευαγγέλιο την παραμονή κι αυτός την άλλη μέρα το έλεγε.
Τα πράγματα, όμως, δυσκολευόντουσαν τη Μεγάλη Πέμπτη, που έπρεπε να θυμάται απ' έξω και τα 12 Ευαγγέλια. Κάποτε, μάλιστα, έχασε και τον αριθμό και τα 12 Ευαγγέλια τα έκανε … 13. (Απ' εδώ και το τραγούδι: "κεφαλλονίτικος παπάς διαβάζει με σοφία, τα 12 ευαγγέλια τα κάνει 13").
Για να μην τα χάσει, λοιπόν ο παπάς, ο δεσπότης του έδωσε ένα σακούλι με κουκιά μετρημένα, να τρώει ένα την ημέρα, ώστε να πέσει σωστά το Πάσχα κι έτσι δε θα 'χανε τα Πασχάλια του ο παπάς του Αθέρα της Κεφαλονιάς. 
Η παπαδιά του, όμως, δεν το 'ξερε αυτό και νομίζοντας ότι άρεσαν στον παπά τα κουκιά, αγόρασε κι άλλα λίγα και τα πρόσθεσε στο σακούλι, που του είχε στείλει ο δεσπότης, χωρίς να το ξέρει ο άντρας της. Έτσι, ενώ στ' άλλα χωριά ήρθε και πέρασε το Πάσχα, στην Αθέρα η Πασχαλιά … αργούσε. Και οι χωριανοί έλεγαν: "Χάσαμε τα Πασχάλια μας".
* * *
"Πάρε τον ένα χτύπα τον άλλο"
Η φράση αυτή λέγεται για φαύλους ανθρώπους. Αυτοί που δεν είναι άξιοι για τίποτα. μόνο κακά φέρνει το πέρασμά τους.
Σεμερτζίδης Παναγιώτης, Χαραλαμπίδης Γιάννης (Ε΄ Τάξη)

Η ΓΙΟΡΤΗ ΤΟΥ ΑΓΙΟΥ ΒΑΛΕΝΤΙΝΟΥ


Στις 14 Φεβρουαρίου γιορτάζουμε τον Άγιο Βαλεντίνο. Αυτός ο άγιος δεν ανήκει στην Ορθόδοξη Εκκλησία. 
Την ημέρα αυτή βλέπουμε στην τηλεόραση ζευγάρια να κάθονται δίπλα στη θάλασσα ν' αγναντεύουν το ηλιοβασίλεμα ή αγόρια που δίνουν δώρα στα κορίτσια τους και το αντίστροφο. Μερικοί (οι πλούσιοι) δίνουν ακριβά δώρα και άλλοι (οι φτωχοί) φτηνά, όμως τα δώρα των φτωχών αξίζουν περισσότερο γιατί είναι δώρα τίμια. Ύστερα ανταλλάσσουν και φιλιά.
Η γιορτή των ερωτευμένων έχει καθιερωθεί να γιορτάζεται στις 14 Φεβρουαρίου, αλλά ο άγιος Βαλεντίνος είναι καθημερινός για τα ερωτευμένα ζευγάρια. Εγώ εύχομαι στους ερωτευμένους να γιορτάζουν τον έρωτά τους όλο το χρόνο.
Βασιλειάδης Άγγελος (Ε΄ Τάξη)

ΤΑ ΝΕΑ ΤΟΥ ΠΟΝΤΙΑΚΟΥ ΣΥΛΛΟΓΟΥ ΡΙΖΟΥ

Ο πρόεδρος και το Δ.Σ. του ποντιακού συλλόγου βάση του άρθρου 16 του καταστατικού του συλλόγου αποφάσισε να ειδοποιηθεί η εξελεγκτική επιτροπή του συλλόγου για οικονομικό έλεγχο. Την Παρασκευή - Σάββατο 8 - 9 Φεβρουαρίου 2002 αντίστοιχα παρουσιάστηκαν στα μέλη του Δ.Σ. του συλλόγου και τους παραδόθηκε το πρακτικό των βιβλίων εσόδων - εξόδων και το βιβλιάριο του ταμιευτηρίου. Ο έλεγχος έγινε παρουσία όλων των μελών του Δ.Σ. του συλλόγου.

Κατόπιν ελέγχου η εξελεγκτική επιτροπή βρήκε
1) ΕΣΟΔΑ 4.688.271δρχ. - 13.758,68 ευρώ
2) ΕΞΟΔΑ 1.988.880δρχ. - 5.836,77 ευρώ 
3) Υπόλοιπο 2.699.391δρχ. - 7.921,91 ευρώ
4) Ο Ταμίας έχει 132.531δρχ. - 388,94 ευρώ
5) Στο βιβλιάριο του συλλόγου βρέθηκαν 2.566.860δρχ. - 7.532,97 ευρώ

Ο έλεγχος έγινε για το διάστημα 6 / 9 / 2001 - 8 / 2 / 2002.
Η εξελεγκτική επιτροπή που αποτελείτε από την πρόεδρο κ. Φαντίδου Ευαγγελία και μέλος κ. Αντωνιάδη Παύλο βρήκε σύμφωνο το ταμείο με τον έλεγχο που έκανε.
Το Δ.Σ. του Ποντιακού Συλλόγου Ριζού με μεγάλες προσπάθειες μπόρεσε να ανεβάσει τα οικονομικά του συλλόγου και να έχουμε αυτό το αποτέλεσμα όσον αφορά τα έσοδά.
Ο στόχος του Δ.Σ. είναι να μπορέσει να καλύψει όλα τα παιδιά με στολές, έχοντας πάντα την δική σας υποστήριξη, γιατί χωρίς εσάς δεν θα είχε φτάσει ο σύλλογος σε αυτό το επίπεδο.
Το Δ.Σ.
ΣΥΛΛΟΓΟΥ


ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΗ
Ο Ποντιακός Σύλλογος Ριζού ανακοινώνει ότι την Κυριακή 3 Μαρτίου και ώρα 12.00 το μεσημέρι θα γίνει στην αυλή του Δημοτικού Σχολείου, σε συνεργασία με το Δήμο Σκύδρας, η αναπαράσταση του ποντιακού γάμου, όπως γινόταν στην Περιοχή ΑΠΕΧΣ ή ΕΠΕΧΣ της Σεβάστειας, με ιστορικές αφηγήσεις και ιστορικά ντοκουμέντα του ποιητή και συγγραφέα Αμανατίδη Χαράλαμπου. Επίσης και τα κείμενα του θεατρικού είναι γραμμένα από τον ίδιο.
Καλούνται όλοι οι κάτοικοι του χωριού να μας τιμήσουν με την παρουσία τους. Μετά την παράσταση θα ακολουθήσει μεγάλο γλέντι με αξιόλογους καλλιτέχνες. Επίσης θα έχουμε φαγοπότι με παραδοσιακά εδέσματα. 

Με εκτίμηση
το Δ.Σ.
Ποντιακού Συλλόγου Ριζού 



ΙΟΥΛΙΟΣ ΒΕΡΝ
Ο Ιούλιος Βερν γεννήθηκε το 1828 στη Ναντ της Γαλλίας.
Σε ηλικία 12 ετών μπήκε κρυφά σ' ένα πλοίο με επιθυμία και σκοπό να ταξιδέψει σε μακρινές θάλασσες. Ήθελε να φέρει δώρο ένα περιδέραιο με κοράλλια σε μια μικρή ξαδέρφη του που την αγαπούσε πολύ. Την τελευταία στιγμή τα όνειρά του καταστράφηκαν, γιατί τον έπιασαν οι ναυτικοί και τον ξανάφεραν στον πατέρα του. Ήταν πολύ ζωηρό παιδί.

Όταν μεγάλωσε, ο πατέρας του τον έστειλε στο Παρίσι για να σπουδάσει νομικά. Όμως, από τον πρώτο κιόλας χρόνο, άρχισε να ενδιαφέρεται για το θέατρο και την επιστήμη. Στο τέλος, παρόλο που τέλειωσε τις σπουδές του, δεν άσκησε το δικηγορικό επάγγελμα.
Όσο ζούσε στο Παρίσι διάβαζε επιστημονικά βιβλία, παρακολουθούσε διαλέξεις πάνω σε φυσιογνωστικά και επιστημονικά θέματα και έπαιρνε κατέγραφε πληροφορίες που ζητούσε από διάφορους ειδικούς επιστήμονες και φυσικούς που άρχισε να συναναστρέφεται. Το θέατρο τον τράβηξε πιο πολύ και άρχισε να γράφει θεατρικά έργα.
Το πρώτο του μυθιστόρημα ήταν το "Πέντε μέρες σε αερόστατο". Με τα χρήματα που συγκέντρωσε αγόρασε ένα πλοίο και ταξίδεψε στις Βόρειες Θάλασσες, στη Μεσόγειο και έφτασε στο Αιγαίο για το οποίο έγραψε το μυθιστόρημα "Το Αρχιπέλαγος στις φλόγες".

Ο Βερν αποτραβηγμένος σ' ένα ήσυχο σπίτι στην Αμιένη, όταν δεν ταξίδευε, έγραφε. Τα βιβλία του εκδίδονταν το ένα μετά το άλλο. Άρχισε να γίνεται διάσημος. Οι αναγνώστες περίμεναν με πολλή λαχτάρα κάθε καινούργιο του βιβλίο. Οι μεγάλες εφημερίδες της Αμερικής πλήρωναν πολύ μεγάλα ποσά για να εξασφαλίσουν τα γραπτά του. Μεγάλοι επιστήμονες δεν μπορούσαν να πιστέψουν πως ένας απλός άνθρωπος γράφει τόσο ωραία βιβλία. Πολλοί επιστήμονες πίστεψαν πως πρόκειται για εταιρεία σοφών που κυκλοφορεί τις επιστημονικές της ανακαλύψεις κάτω από το όνομα του Βερν. Άλλοι πάλι έλεγαν για το δαιμόνιο Βερν που ήταν πράκτορας του Βατικανού. 
Τα έργα που έγραψε ο Βερν φτάνουν τα 104. Έχουν μεταφραστεί σε όλες τις γλώσσες του κόσμου. Τα πιο σπουδαία από αυτά είναι: "20.000 λεύγες κάτω από τη θάλασσα", έργο στο οποίο προβλέπει με μεγάλη ακρίβεια την κατασκευή του υποβρυχίου, "Από τη Γη στη Σελήνη", όπου περιγράφει διαπλανητικά ταξίδια, που μόλις πριν 30 χρόνια άρχισε η πρώτη ιδέα της εφαρμογής τους, "Ρωβύρος ο κατακτητής", που είναι η περιγραφή ενός ελικοπτέρου με 37 έλικες, "Τα 500.000.000 της Μπεγκούμ", όπου προβλέπει την κατασκευή μεγάλων κανονιών και των Ζέπελιν, "Απέναντι στη σημαία", όπου περιγράφει τα κατευθυνόμενα βλήματα που έγιναν πραγματικότητα εδώ και αρκετά χρόνια, "Ο γύρος του κόσμου σε 80 ημέρες" κ.ά. 
Ο Ιούλιος Βερν σημείωσε μεγάλη επιτυχία και αγαπήθηκε πολύ από τον κόσμο. Ήταν μια προφητική μεγαλοφυΐα. Πέθανε το 1905, δηλαδή 77 χρόνων, στην Αμιένη. Αρκετά από τα έργα του γυρίστηκαν σε κινηματογραφικές ταινίες που είχαν μεγάλη επιτυχία.

Βασιλειάδης Άγγελος, Σεμερτζίδου Θεοδώρα (Ε΄ Τάξη)
Παυλίδου Αθηνά, Σελίδου Μαρία Τερέζα (ΣΤ΄ Τάξη)

"ΑΠΟ ΤΗ ΓΗ ΣΤΗ ΣΕΛΗΝΗ"
Ένα από τα βιβλία του Ιουλίου Βερν που διάβασα είναι το "Από τη Γη στη Σελήνη". Μου άρεσε πάρα πολύ και παρακάτω σας περιγράφω την υπόθεσή του.
Οι Αμερικάνοι ήθελαν πρώτοι να στείλουν στο διάστημα μια οβίδα. Πολλές χώρες ενίσχυσαν αυτή την επιθυμία των Αμερικάνων προσφέροντας χρήματα.


Η οβίδα φτιάχτηκε. Μέσα σ' αυτήν κλείστηκαν με τη θέλησή τους τρεις άντρες. Όλα ήταν έτοιμα. Η οβίδα εκτοξεύτηκε απ' τη γη προς το διάστημα, στη Σελήνη.
Καθώς "προχωρούσε" προς τη Σελήνη, πέρασε κοντά από τον ήλιο και άρχισαν οι τρεις τολμηροί επιβάτες να ζεσταίνονται πάρα πολύ. Κόντεψαν να πεθάνουν, αλλά ευτυχώς σώθηκαν. Για να αποφύγουν την έλξη κάποιας οβίδας που ήταν σαν δορυφόρος της Σελήνης, άλλαξαν πορεία και απομακρύνθηκαν.
Μετά από μια εβδομάδα πέρασαν από ένα ψυχρό σημείο της Σελήνης, θα πάγωναν, όμως απομακρύνθηκαν γρήγορα. Καθώς ταξίδευαν, είδαν κάποια πολύ ψηλά όρη της. Τα μελέτησαν με τα τηλεσκόπια.
Συνέχισαν το ταξίδι τους και, ύστερα από αρκετές μέρες, άρχισε η οβίδα τους να πέφτει προς τη Γη. Έπεσε ανατολικά της Αμερικής στον Ατλαντικό ωκεανό, απέναντι από μια πόλη. Οι κάτοικοι της περιοχής έστειλαν ενισχύσεις για να τους βρουν. Μετά από πολλές ημέρες τους βρήκαν στη θάλασσα, πάνω στην οβίδα τους, εξαντλημένους.
Αφού τους έδωσαν τις πρώτες βοήθειες, έγιναν καλά και ο κόσμος τους υποδέχτηκε με ζητωκραυγές.

Ηλιάδης Κώστας (Ε΄ Τάξη)

"Ο ΧΑΡΡΥ ΠΟΤΕΡ ΚΑΙ Η ΦΙΛΟΣΟΦΙΚΗ ΛΙΘΟΣ"
Την Παρασκευή 15 Φεβρουαρίου πήγαμε να δούμε στον κινηματογράφο "Μέγας Αλέξανδρος" της Έδεσσας την ταινία "Χάρρυ Πότερ". Ήταν μια ταινία που κράτησε 2,5 ώρες. Πολλές σκηνές της ταινίας μας έκαναν να γελάσουμε αλλά και να φοβηθούμε λίγο. Ο Χάρρυ Πότερ μας έδωσε ένα παράδειγμα φιλίας αλλά και θάρρους.
Η υπόθεση της ταινίας είναι η εξής. Ο Χάρρυ Πότερ ήταν ένα παιδί που είχε μαγικές ικανότητες και δεν το γνώριζε. Η ζωή του ήταν πολύ δύσκολη, γιατί οι γονείς του είχαν σκοτωθεί και ζούσε με τους θείους του. Οι θείοι του δεν του συμπεριφέρονταν καλά και τον έβαζαν να κοιμάται σε μια αποθήκη. 
Όταν ο Χάρρυ Πότερ έγινε 11 χρόνων πήρε ένα γράμμα από τη Σχολή Χόγκουαρτς, που του το έφερε μια κουκουβάγια. Το γράμμα έγραφε πως η Σχολή τον δεχόταν για να παρακολουθήσει μαθήματα μαγείας.
Οι περιπέτειές του στη Σχολή του Χόγκουαρτς ήταν πολλές. Μια απ' αυτές ήταν με το τρικέφαλο σκυλί που φύλαγε τη Φιλοσοφική Λίθο. Μια άλλη ήταν μ' έναν καλικάντζαρο που ήθελε να σκοτώσει τη φίλη του την Ερμιόνη. Ο Χάρρυ με τον άλλο του φίλο, το Ρον, την έσωσα. Μια ακόμα περιπέτεια ήταν αυτή μέσα στο καταραμένο δάσος όπου έχε πάει μαζί με το Ρον, την Ερμιόνη και ένα ακόμα συμμαθητή του στη Σχολή, το Ντράγκο Μαλφόυ. Εκεί τους έστειλαν για τιμωρία επειδή είχαν μείνει ξύπνιοι και τριγυρνούσαν έξω από τη Σχολή. Στο καταραμένο δάσος ο Χάρρυ Πότερ συνάντησε τον κακό μάγο Βόλντεμορ, ο οποίος είχε σκοτώσει τους γονείς του και ήθελε να σκοτώσει και τον ίδιο, αλλά τον έσωσε ένας Κένταυρος που ζούσε στο δάσος.
Οι σκηνές της ταινίας που μας άρεσαν ήταν αρκετές. Μια απ' αυτές ήταν η σκηνή με το μαγικό καπέλο που, όταν το φορούσαν οι μαθητές, τους έλεγε σε ποια από τις ομάσες της Σχολής θα πάνε. Μια άλλη ήταν η σκηνή με τον αγώνα quidditch, όπου νίκησε η ομάδα Γκρίφιντορ, δηλαδή η ομάδα του Χάρρυ Πότερ. Μια ακόμη ήταν η σκηνή στην οποία ο Χάρρυ Πότερ ανακάλυψε ποιος είναι ο υπηρέτης του Βόλντεμορ και πολέμησε μαζί του. 
Αυτή η ταινία μας άρεσε πολύ επειδή είχε πολύ ωραία εφέ και ήταν εντυπωσιακή. Θα θέλαμε να δούμε και τα άλλα βιβλία του Χάρρυ Πότερ σε ταινία.
Σεμερτζίδης Παναγιώτης, Σεμερτζίδου Θεοδώρα (Ε΄ Τάξη)
Κερμανίδης Θεόδωρος (ΣΤ΄ Τάξη)

ΦΙΛΙΑ ΜΕ ΤΟ ΖΟΡΙ

Δύο δημοσιογράφοι του CNN πήγαν στη ζούγκλα της Ινδονησίας για να γυρίσουν ένα ντοκιμαντέρ. Ο ένας δημοσιογράφος αιχμαλωτίστηκε από ένα μεγάλο ουραγκοτάγκο. Ο ουραγκοτάγκος από την πρώτη στιγμή τον θεώρησε φίλο του και δεν τον άφηνε από την αγκαλιά του. Ο δημοσιογράφος προσπαθούσε να ξεφύγει, αλλά δεν τα κατάφερε. Ο συνάδελφός του προσπαθούσε να τον σώσει, ταυτόχρονα όμως τραβούσε και με την κάμερα. Μετά από ώρες ο πρώτος δημοσιογράφος κατάφερε να ξεφύγει ξεγελώντας τον ουραγκοτάγκο. Το γύρισμα αυτού του ντοκιμαντέρ σίγουρα δε θα το ξεχάσει ποτέ!
Σεμερτζίδης Παναγιώτης (Ε΄ Τάξη)




Ο ΘΑΝΑΤΟΣ ΕΝΟΣ ΓΕΡΑΚΙΟΥ


Την Τρίτη 13 Φεβρουαρίου, την ώρα που κάναμε το μάθημα της Ελληνικής Γλώσσας, ξαφνικά ακούσαμε ένα δυνατό θόρυβο στο παράθυρο της τάξης μας. Η Αθηνά που καθότανε ακριβώς δίπλα στο παράθυρο τρόμαξε τόσο πολύ, όπως και τα άλλα παιδιά.
Τότε ο δάσκαλός μας σηκώθηκε, κοίταξε έξω από το παράθυρο και είδε ένα νεκρό γεράκι. Το γεράκι χτύπησε στο παράθυρο με τόση φόρα, που έσπασε το λαιμό του και άφησε σημάδι κι ένα μικρό φτερό.
Τα παιδιά της Ε΄ και της ΣΤ΄ τάξης, μόλις το είδαν, το λυπήθηκαν. Όμως τα παιδιά των μικρών τάξεων το βρήκαν έτοιμο παιχνίδι. Βλέπουμε ότι τα μικρά παιδιά δεν μπορούν να νιώσουν λύπη για ένα νεκρό πουλί, όπως και μερικοί μεγάλοι.
Ελπίζω άλλη φορά να μην ξανασυμβεί ένα τόσο θλιβερό περιστατικό. 
Βασιλειάδης Άγγελος (Ε΄ Τάξη)

ΜΙΑ ΘΥΕΛΛΑ ΣΤΗ ΘΑΛΑΣΣΑ
Ποτέ δε θα ξεχάσω το ταξίδι μου στη Σύρο. Ήταν καλοκαίρι, μήνας Ιούλιος και ταξιδεύαμε όλη η οικογένεια για τη Σύρο, για το εκκλησάκι της Παναγιάς.
Ο καιρός στην αρχή ήταν καλός. Για πότε άλλαξε ούτε που το κατάλαβα. Μαύρα σύννεφα έκρυψαν τον ήλιο και η θάλασσα σκοτείνιασε. Δυνατός αέρας άρχισε να φυσάει και πελώρια κύματα ορμούσαν πάνω στο πλοίο μας και έπεφταν πάνω στο κατάστρωμα.
Κλειστήκαμε φοβισμένοι στις καμπίνες μας ή στα σαλόνια και κοιτούσαμε από τα φινιστρίνια έξω. Τι χαλασμός ήταν αυτός! Το πλοίο μας κουνιότανε σαν τραμπάλα, κεραυνοί ζωγραφίζονταν στον ουρανό και βροντές μας τρόμαζαν. Οι γυναίκες ήταν όλο κλάματα και προσευχές. Οι άντρες ψύχραιμοι τις έδιναν κουράγιο. Τα μωρά έκλαιγαν φοβισμένα. Πολλοί έκαναν εμετό σε σακούλες, γιατί το ταρακούνημα του πλοίου ήταν μεγάλο.
Όλος αυτός ο χαλασμός κράτησε δύο ώρες. Όταν σταμάτησε, όλοι νιώσαμε μια ανακούφιση.

Σεμερτζίδου Θεοδώρα (Ε΄ Τάξη)

ΓΡΑΜΜΑ ΑΠΟ ΕΝΑ ΝΑΥΤΙΚΟ ΠΟΥ ΤΑΞΙΔΕΥΕΙ
Στις 15 Μαρτίου του 1999 μου 'φερε ένα γράμμα ο ταχυδρόμος. Ήταν απ' το θείο μου τον Νικόλα που είναι ναυτικός. Μου το έστειλε απ' τον Παναμά. Μου έγραφε:
Αγαπημένε μου Κώστα
Τώρα που σου γράφω βρισκόμαστε με το μεγάλο και ωραίο δεξαμενόπλοιο "ΕΛΛΗ" στη διώρυγα του Παναμά. Το ταξίδι απ' το λιμάνι του Πειραιά ως εδώ ήταν πολύ κουραστικό. Αφού περάσαμε από το Γιβραλτάρ, βγήκαμε στον Ατλαντικό ωκεανό. τις πρώτες μέρες ο ήλιος έλαμπε. Ο ουρανός ήταν πεντακάθαρος και σύννεφα δε βλέπαμε στον ορίζοντα. Οι νύχτες ήταν ξάστερες. Η θάλασσα γαληνεμένη κυμάτιζε κι εγώ νόμιζα πως πάντα έτσι θα συνεχιζόταν το ταξίδι μας.
Μόλις φτάσαμε στη θάλασσα των Σαργασσών, αμέσως ο ουρανός σκοτείνιασε. Μαύρα σύννεφα απλώθηκαν παντού, δυνατός αέρας σήκωνε τα κύματα και το πλοίο κουνιόταν μια δεξιά και μια αριστερά. Από τον ασύρματο ειδοποίησαν ότι ο καιρός θα είναι για δύο μέρες άστατος. 
Ένιωθα πως κινδύνευε η ζωή όλων μας. Έκανα το σταυρό μου και σκεφτόμουν τους γονείς μου κι εσάς. Σκέφτηκα πως η θάλασσα, όσο ωραία κι αν φαίνεται, σε ξεγελάει, γίνεται επικίνδυνη και είναι έτοιμη να σε καταπιεί.
Καθώς ξημέρωνε, είχαν περάσει πια οι δυο μέρες, τα σύννεφα χάθηκαν και πρόβαλε ο ήλιος λαμπρός. Αμέσως ξέχασα την περιπέτειά μας. 
Στη Καραϊβική θάλασσα συναντήσαμε κάποια μεξικάνικα πολεμικά πλοία και φοβηθήκαμε. Μας ειδοποίησαν, όμως, πως κάνουν μόνο άσκηση.
Το "ΕΛΛΗ" έπλευσε για τον Παναμά, για να ξεφορτώσει το πετρέλαιο που κουβαλούσαμε.
Στέλνω σ' όλους σας πολλά χαιρετίσματα, σου εύχομαι καλή πρόοδο στα μαθήματα και όσο για τα μαθηματικά έχω ένα κόλπο για να είσαι πολύ καλός και σ' αυτά. Επίσης εύχομαι να συναντηθούμε μετά από λίγους μήνες που θα γυρίσω. 
Με πολύ αγάπη
ο θείος σου Νικόλας
Ηλιάδης Κώστας (Ε΄ Τάξη)

"ΤΟ ΣΤΟΙΧΕΙΩΜΕΝΟ ΣΠΙΤΙ"
Το "στοιχειωμένο" σπίτι, είναι το όνομά του. Και να μπαίνεις μέσα και να κοιτάς τις κάσες και τους βρικόλακες που βρίσκονται γύρω σου. Και να περπατάς χωρίς να μιλάς. Να περπατάς σιγά και αργά. Να εμφανίζονται από γωνίες βρικόλακες και σκελετοί από τις κάσες. Να ακούς μια γυναίκα να τραγουδάει και όταν πας κοντά της να γελάει και να σε κυνηγάει… Και οι βρικόλακες τριγύρω να σε ακολουθούν… και να τρέχεις να γλιτώσεις… και να περπατάς στον λαβύρινθο αυτό. Να κρύβεσαι σε γωνίες και πίσω σου ν' ακούς φωνές φαντασμάτων. Και να τρέχεις ασταμάτητα, τη διέξοδο απ' το σπίτι να βρεις.
Όλα μαύρα, σκοτεινά και διάβολοι με κόκκινες κάπες να βγαίνουν από πίσω και να σε κοιτούν, ώσπου να γυρίσεις να τους δεις, και τελικά τα δόντια τους να βγάζουν και… να σε κυνηγούν, να σε κυνηγούν και συ να τρέχεις ασταμάτητα, τη διέξοδο απ' το σπίτι να βρεις.
Κι όμως αυτοί είναι άνθρωποι ντυμένοι, αλλά… σε παρασύρουν. Νομίζεις ότι βρίσκεσαι μαζί με τους γκοστμπάστερ. Αλλά είσαι μόνος και τι κάνεις; Σε παρασύρουν, σε παρασύρουν και μάχη δίνεις, τη διέξοδο απ' το σπίτι να βρεις.
Και τελικά βγαίνεις και νιώθεις ότι … βρίσκεσαι απ' την κόλαση στον παράδεισο. Δε βρίσκεσαι, όμως, ούτε στην κόλαση ούτε στον παράδεισο. Βρίσκεσαι στο Λούνα Παρκ της Στοκχόλμης.

Παναούσης Άρης (ΣΤ΄ Τάξη)

ΜΕΡΙΚΕΣ ΧΡΥΣΕΣ ΣΥΜΒΟΥΛΕΣ 
ΤΙ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΠΡΟΣΕΞΕΤΕ ΣΑΝ ΓΟΝΕΙΣ
Στο κείμενο που ακολουθεί θα βρείτε μερικές σημαντικές συμβουλές ειδικών για το παιδί, που έχουν δημοσιευτεί στο περιοδικό "VITA". Ενημερωθείτε για τα κυριότερα σημεία που πρέπει να προσέξετε στη διατροφή, τους τρόπους που θα προστατέψετε την υγεία του, αλλά και τα λάθη που πρέπει να αποφεύγετε στη συμπεριφορά σας ως γονείς.


· Ποτέ στο σχολείο χωρίς πρωινό: Το πρωινό γεύμα, εκτός του ότι εφοδιάζει τον οργανισμό του παιδιού με την απαραίτητη ενέργεια, το βοηθάει να αποδίδει καλύτερα στο σχολείο. Φροντίστε το παιδί να έχει 15 λεπτά στη διάθεσή του για το πρωινό και δώστε το καλό παράδειγμα τρώγοντας μαζί του.
· Μη ενδίδετε στις εύκολες λύσεις: Για το κολατσιό του παιδιού στο σχολείο αποφύγετε τις εύκολες λύσεις (κρουασάν, μπισκότα), η θρεπτική αξία των οποίων είναι αμφίβολη. Εφοδιάστε το παιδί με ένα σπιτικό σάντουιτς με τυρί και λαχανικά ή σπιτικά κουλουράκια και φρούτα. Περιορίστε την κατανάλωση πρόχειρου φαγητού στη μια φορά την εβδομάδα.
· Όχι light γάλα στο παιδί: Το παιδί πρέπει να πίνει απαραιτήτως πλήρες γάλα και ποτέ light. Τα λιπαρά είναι απαραίτητα για την ομαλή ανάπτυξη του νευρικού συστήματος του παιδιού. Η άποψη ότι το παιδί δεν πρέπει να τρώει λιπαρά είναι απολύτως λανθασμένη. Φροντίστε, ωστόσο, να μη γίνεται κατάχρηση και να ακολουθείτε τους κανόνες της υγιεινής διατροφής.
· Αφήστε το να φάει όσο θέλει: Μην πιέζετε το παιδί να "σκουπίζει" το πιάτο του για να σηκωθεί από το τραπέζι. Όταν πεινάσει θα σας ζητήσει μόνο του να φάει. Το ίδιο ξέρει καλύτερα από εσάς πόσο πεινάει.
· Ελέγξτε την όρασή του: Τα παιδιά πρέπει να ελέγχονται από τον οφθαλμίατρο στην ηλικία των 6 μηνών, στα 2, στα 3, στα 6 χρόνια και στη συνέχεια ανά διετία. Εσείς, ωστόσο, οφείλετε να παρατηρήσετε αν δυσκολεύετε να χρησιμοποιήσει τους μαρκαδόρους, αν κάθεται πολύ κοντά στην τηλεόραση ή αν γέρνει το κεφάλι του για να διαβάσει (ίσως σημαίνει ότι χρησιμοποιεί μόνο το ένα μάτι).


· Μην ντύνετε το παιδί σαν …κρεμμύδι: Διαλέξτε τα ρούχα του παιδιού με τα κριτήρια που διαλέγετε και τα δικά σας. Ένα φανελάκι, μια μπλούζα και ένα μπουφάν κατάλληλο για την εποχή είναι αρκετά. Αν το παιδί ιδρώνει πολύ, τότε τις ημέρες που ξέρετε ότι στο σχολείο έχει γυμναστική να το εφοδιάζετε με ένα δεύτερο μπλουζάκι. 
· Με προσοχή το παιχνίδι στον ήλιο: Το καλοκαίρι μην αφήνετε τα παιδιά να παίζουν έξω από τις 12.00 - 4.00, ενώ, αν αυτό είναι δύσκολο, φροντίστε να είναι ντυμένα με φαρδιά, βαμβακερά ρούχα και να φορούν οπωσδήποτε καπέλο. Να βάζετε στο παιδί πάντοτε αντηλιακό με δείκτη προστασίας πάνω από 25 και να το ανανεώνετε κάθε μια ώρα, το πολύ.
· Μην το ρωτάτε διαρκώς αν πονάει: Όταν το παιδί παραπονιέται ότι πονάει και εσείς το ρωτάτε διαρκώς αν αισθάνεται καλύτερα, του υποβάλλεται το σύμπτωμα και δεν το αφήνετε να συνειδητοποιήσει πώς νιώθει πραγματικά. Αποφύγετε τον πανικό, γιατί τον μεταδίδετε στο παιδί. Συμβουλευτείτε τον παιδίατρο. 
· Διαπιστώστε αν παριστάνει το άρρωστο: Αν υποπτεύεστε πως το παιδί δεν είναι άρρωστο, αλλά προσπαθεί να αποφύγει το σχολείο, κάντε το ακόλουθο τεστ: πείτε του να σας δείξει πού ακριβώς πονάει. Εάν δείχνει διαρκώς διαφορετικά σημεία του σώματός του, χωρίς να προσδιορίζει πού ακριβώς ενοχλείται, μάλλον "κάνει" το άρρωστο. 
· Ωθήστε το παιδί στον αθλητισμό: Το παιδί που αθλείται μπορεί να υιοθετήσει ευκολότερα έναν υγιεινό τρόπο ζωής και να αποφύγει τον κίνδυνο της παχυσαρκίας. Πρέπει να τονίσουμε όμως ότι, πριν ασχοληθεί το παιδί με τον αθλητισμό, είναι απαραίτητο να προηγηθεί ένας πλήρης ιατρικός έλεγχος.
· "Όχι" στα ξενύχτια: τα παιδιά στη σχολική ηλικία πρέπει να κοιμούνται τουλάχιστον 8 - 10 ώρες κάθε βράδυ. Την ώρα του βραδινού ύπνου εντείνεται η ορμονική δραστηριότητα και παράγεται η αυξητική ορμόνη, που είναι - σε μεγάλο βαθμό - υπεύθυνη για το ύψος του παιδιού.
· Ποτέ τα παιδιά στη θέση του συνοδηγού: Στο αυτοκίνητο τα παιδιά πρέπει να κάθονται πάντοτε πίσω, στο ειδικό κάθισμα, ανάλογα με την ηλικία και το βάρος τους, φορώντας τη ζώνη ασφαλείας. Η θέση πίσω από το κάθισμα του συνοδηγού θεωρείται η πιο ασφαλής σε περίπτωση σύγκρουσης. Επίσης, μη μεταφέρετε τα παιδιά με δίκυκλα. Σε περίπτωση ατυχήματος, οι πιθανότητες να τραυματιστούν είναι εξαιρετικά μεγάλες.
· Θέστε όρια: Το παιδί που γνωρίζει τι επιτρέπεται και τι απαγορεύεται, καθώς και ποια είναι τα όρια που δεν πρέπει να ξεπεράσει, αισθάνεται ασφάλεια. Τα παιδιά χρειάζονται πειθαρχία και κανόνες, η παράβαση των οποίων θα έχει επιπτώσεις. Μέσα σ' αυτά τα πλαίσια η τιμωρία είναι θεμιτή και βοηθά το παιδί να μάθει από τα λάθη του. 
· Μη λέτε ψέματα στο παιδί: Ακόμη και αν γνωρίζετε ότι η πραγματικότητα είναι οδυνηρή για το παιδί, εμπιστευτείτε του μέρος της αλήθειας, αλλά μην του πείτε ψέματα. Το παιδί που αντιλαμβάνεται ότι οι γονείς του του λένε ψέματα χάνει την εμπιστοσύνη του και δεν μπορεί να νιώσει ασφάλεια και σιγουριά. Μην ξεχνάτε επίσης ότι τα παιδιά σας θεωρούν πρότυπό τους, οπότε, αν τους λέτε ψέματα, σύντομα θα σας μιμηθούν.
· Καλλιεργήστε τη δημιουργικότητά του: Παροτρύνετε το παιδί να ασχοληθεί με καλλιτεχνικές δραστηριότητες (μουσική, ζωγραφική, θεατρικό παιχνίδι). Ενθαρρύνετέ το να εκφράζει τις απορίες του και να μην το πιέζετε να διαβάζει διαρκώς στον ελεύθερο χρόνο του. Αφήστε το να ασχοληθεί με πράγματα που το ενδιαφέρουν, χωρίς να το επικρίνετε.
· Δώστε το καλό παράδειγμα: Αν εσείς είστε διαρκώς καθισμένοι στον καναπέ, μπροστά στην τηλεόραση, αγκαλιά με τα … τσιπς, το παιδί γρήγορα θα σας μιμηθεί. Για το δικό του καλό, λοιπόν, δώστε τη εικόνα ενός δραστήριου και κινητικού γονιού, οργανώστε εκδρομικές εξορμήσεις στην εξοχή και περιορίστε το σπορ της … τηλεθέασης!

Με μέτρο η τηλεόραση: Καλό είναι το παιδί να μην παρακολουθεί τηλεόραση περισσότερο από 1 - 2 ώρες την ημέρα. Παροτρύνετέ το να παρακολουθεί ποικιλία προγραμμάτων ή εκπαιδευτικών βίντεο για τα σπορ, τη φύση, την επιστήμη, την τέχνη και τη μουσική. Αποφεύγετε να χρησιμοποιείτε την τηλεόραση ως μέσο επιβράβευσης ή τιμωρίας του παιδιού.
· Διαβάστε του παιδικά βιβλία: Προσφέρετε στο παιδί ευκαιρίες για ανάγνωση από μικρή ηλικία. Όταν όμως του διαβάζετε κάτι, μην προσπαθείτε να το "εξετάσετε" μετά, γιατί το πιθανότερο είναι να το αποθαρρύνετε από το διάβασμα. Προσπαθήστε να το ενθαρρύνετε με στοργή και τρυφερότητα, χωρίς να υπερβάλλετε για τα λάθη του.

· Βοηθήστε το να αντιμετωπίσει τους φόβους του: Εάν το παιδί φοβάται το νερό, τους ξένους ή τα σκυλιά, μη μειώνετε το φόβο του λέγοντάς του ότι είναι αστείος και ανυπόστατος. Συζητήστε μαζί του, εξομολογηθείτε του τους δικούς σας παιδικούς φόβους και ενθαρρύνετέ το μόλις δείτε ότι κάνει έστω και ένα μικρό βήμα να ξεπεράσει το φόβο του.
· Κάντε το παρατηρητικό μέσα από το παιχνίδι: Δώστε του παιχνίδια, όπως τα παζλ, που ευνοούν τη συγκέντρωση της προσοχής. Όταν είστε στο αυτοκίνητο, ενισχύστε την παρατηρητικότητά του ζητώντας του, π. χ., να θυμηθεί τα χρώματα των 5 τελευταίων σημάτων κυκλοφορίας που προσπεράσατε. Και μην ξεχνάτε ότι η παρακολούθηση τηλεόρασης και το ζάπινγκ δεν εξασκούν την παρατηρητικότητα.


· Μην επεμβαίνετε συνεχώς στο χώρο του: Τα σκορπισμένα παιχνίδια σε ένα παιδικό δωμάτιο μπορεί να σας εκνευρίζουν, αλλά μην ξεχνάτε ότι είναι ένας τρόπος να εκφραστεί το παιδί στο δικό του χώρο. Αφήστε το λοιπόν να διαχειρίζεται τα πράγματά του με μεγαλύτερη ελευθερία, αλλά παράλληλα μάθετέ το να έχει την ευθύνη του χώρου του. 
Η ΑΚΡΟΣΤΙΧΙΔΑ ΤΟΥ ΦΕΒΡΟΥΑΡΙΟΥ
_ _ _ _ _ _ _ Γιορτάζει στις 6 Ιανουαρίου. 
_ _ _ _ _ Ζει στα δάση. 
_ _ _ _ _ Έγχορδο μουσικό όργανο. 
_ _ _ _ _ Τις έχουν τα αυτοκίνητα.
_ _ _ _ _ Ποιητής της αρχαιότητας.
_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ Μας φτιάχνει τις βρύσες.
_ _ _ _ _ _ _ Βγαίνουν τη νύχτα στον ουρανό.
_ _ _ _ _ _ _ _ Καλοκαιρινό φρούτο. 
_ _ _ _ _ _ _ Ένας μαθητής του Χριστού.
_ _ _ _ _ Αλλιώς το σπίτι.
_ _ _ _ _ _ _ Μ' αυτό κάνουμε μπάνιο. 
Παυλίδου Αθηνά, Φαντίδου Μαρία (ΣΤ΄ Τάξη)

ΑΝΕΚΔΟΤΑ
Άλογη σκέψη
Ένας τρελός ανακατεύει ένα κουβάρι σπάγκο.
- Τι κάνεις εκεί; τον ρωτά ένας άλλος τρελός.
- Ψάχνω να βρω την άκρη του.
- Άδικα ψάχνεις. Την έχω κόψει.
* * *
Σπουδαία ράτσα
ΓΙΑΝΝΗΣ: Το σκυλί που σου έδωσα, Κώστα μου, είναι πρώτης τάξης φύλακας!
ΚΩΣΤΑΣ: Μπορώ να το αφήνω λυτό τη νύχτα;
ΓΙΑΝΝΗΣ: Όχι, αδερφέ μου, θέλεις να σου το κλέψουν;
* * *
Όχι από απροσεξία
Η Λιλίκα δάγκωσε τη γλώσσα της και κλαίει.
- Μα γιατί δεν πρόσεχες, παιδί μου, της είπε η μαμά της.
- Δεν την είδα, μαμά μου! 
Παπαδοπούλου Ελένη, Σεμερτζίδου Θεοδώρα (Ε΄ Τάξη)

ΠΑΡΟΙΜΙΕΣ
"Η φωτιά με φωτιά δε σβήνει"
Το κακό δε διορθώνεται με το κακό, ούτε η ζημιά με άλλη ζημιά.
Το μίσος δε χτυπιέται με μίσος, αλλά με αγάπη.
* * *
"Αυτός που ψάχνει βρίσκει, κι αυτός π' αναστενάζει υποφέρει "
Η μοιρολατρία δε μας βοηθάει σε τίποτα. Ο δραστήριος και ενεργητικός στο τέλος βρίσκει το δρόμο της επιτυχία,
Κερμανίδης Θεόδωρος (ΣΤ΄ Τάξη)

ΑΙΝΙΓΜΑΤΑ
Γύρω γύρω γυαλιστερό Τ' άπιαστο
κι από μέσα μαλακό. τ' αμάλλιαστο
αν το βάλεις στη φωτιά τ' αψαλιδοκούρευτο.
γίνεται καλή χαψιά.
Βασιλειάδης Άγγελος, Σιδηρόπουλος Γιώργος (Ε΄ Τάξη)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Την σελίδα αυτή σχεδίασε ο Κιοσσές Γιώργος