ΔΙΑΒΑΣΤΕ
ΣΗΜΕΡΑ
Τα σημαντικότερα γεγονότα της χρονιάς που πέρασε
Τρεις Ιεράρχες - Μέγας Βασίλειος
Άλλες ονομασίες των μηνών
Η σελίδα του Συλλόγου Ποντίων Ριζού
Τσάρλι Τσάπλιν. Ένας μύθος
Μοντέρνοι Καιροί
Παραλλαγές σ' ένα μύθο
Το επάγγελμα που θέλω να ακολουθήσω είναι … Φιλόλογος
Γιατί το λέμε
Ελαιόλαδο. Πηγή ζωής. Πηγή υγείας.
ΕΝΘΕΤΟ: Συνταγές μαγειρικής και ζαχαροπλαστικής
|
ΤΟ ΕΥΡΩ, Η ΕΥΡΩΠΗ
ΚΑΙ
Η ΑΡΠΑΓΗ ΤΗΣ ΕΥΡΩΠΗΣ ΑΠΌ ΤΟ ΔΙΑ
Από την 1η Ιανουαρίου 2002 μπήκε στη ζωή μας το ΕΥΡΩ. Το ΕΥΡΩ πήρε το όνομά του από την Ευρώπη. Η Ευρώπη όμως ποια είναι;
Ε, λοιπόν, η Ευρώπη ήταν θυγατέρα του Φοίνικα και Τηλέφασσας. Ήταν πάρα πολύ όμορφη. Μια μέρα, που μάζευε λουλούδια σ' ένα λιβάδι, την είδε ο Δίας και θαμπώθηκε από την ομορφιά της. Για να την πλησιάσει μεταμορφώθηκε σε κατάλευκο ταύρο. Είδε η Ευρώπη τον όμορφο και ήσυχο ταύρο, που η αναπνοή του ευωδίαζε σαν τριαντάφυλλα, και πήγε κοντά του. Τον χάιδεψε λίγο και, αφού είδε πως δεν αγριεύει, κάθισε πάνω στη ράχη του. Αυτό ζητούσε και ο Δίας. Γρήγορος σαν την αστραπή έπεσε στη θάλασσα και από τη Φοινίκη και πήγε στην Κρήτη. Εκεί φανέρωσε στην όμορφη κόρη την ταυτότητά του και αφού την έκανε μητέρα τριών αγοριών (του Μίνωα, το Ραδάμαμθη και το Σαπρηδόνα), την πάντρεψε με το βασιλιά του νησιού Αστέριο.
Αυτός είναι ο μύθος της Ευρώπης από την οποία πήρε το όνομά της η ήπειρός μας αλλά και το ΕΥΡΩ.
(Η αρπαγή της Ευρώπης από το Δία απεικονίζεται στη μια όψη του κέρματος των 2 ΕΥΡΩ.
Σελίδου Αντωνία (ΣΤ΄ Τάξη) |
ΤΑ ΣΗΜΑΝΤΙΚΟΤΕΡΑ ΓΕΓΟΝΟΤΑ ΤΗΣ ΧΡΟΝΙΑΣ ΠΟΥ ΠΕΡΑΣΕ
Τα γεγονότα της χρονιάς που πέρασε ήταν πολλά. Άλλα απ' αυτά ήταν ευχάριστα κι άλλα δυσάρεστα.
|
Στις αρχές του χρόνου ο Κώστας Πάσσαρης, ένας επικίνδυνος κρατούμενος, δραπέτευσε σκοτώνοντας δύο αστυνομικούς. Πιάστηκε μετά από αρκετούς μήνες από τη ρουμανική αστυνομία και επέστρεψε στη φυλακή.
Ο Σλόμπονταν Μιλόσεβιτς, πρόεδρος της πρώην Γιουγκοσλαβίας, πιάστηκε, φυλακίστηκε και δικάστηκε για εγκλήματα πολέμου.
Το καλοκαίρι είχαμε τις μεγάλες αθλητικές επιτυχίες στο Έντμοντον του Καναδά από τους Έλληνες Ολυμπιονίκες Κατερίνα Θάνου, Κώστα Κεντέρη και Κώστα Γκατσιούδη, που πήρανε μετάλλια.
Ένα άλλο σημαντικό γεγονός ήταν η επίσκεψη του Πάπα της Ρώμης στην Ελλάδα. |
|
Σελίδου Αντωνία (ΣΤ΄ Τάξη)
* * *
Είχαμε την κρίση με τις ταυτότητες ανάμεσα στην εκκλησία και την πολιτεία, δηλαδή αν θα αναγράφεται ή όχι το θρήσκευμα στις ταυτότητες των πολιτών.
Η κλωνοποίηση ήταν ένα γεγονός που συγκλόνισε όλο τον κόσμο και πολλά κράτη αντέδρασαν στο θέμα αυτό.
Κερμανίδης Θεόδωρος (ΣΤ΄ Τάξη)
* * *
Το σπουδαιότερο γεγονός της χρονιάς που μας πέρασε έγινε στην Αμερική και συγκεκριμένα στη Νέα Υόρκη. Το γεγονός όμως δεν ήταν καθόλου ευχάριστο.
Δύο αεροπλάνα έπεσαν στους Δίδυμους Πύργους της Νέας Υόρκης και ένα στο Πεντάγωνο. Στην αρχή, όταν έπεσε το πρώτο αεροπλάνο, οι Αμερικανοί το θεώρησαν ατύχημα. Όταν όμως έπεσε και το δεύτερο αεροπλάνο στον άλλο Πύργο, άρχισαν να υποψιάζονται ότι ήταν τρομοκρατικό χτύπημα. Οι υποψίες τους επιβεβαιώθηκαν όταν έπεσε και το τρίτο αεροπλάνο στο πεντάγωνο. Σ' αυτό το τρομοκρατικό χτύπημα υπήρξαν πολλά θύματα. Πολύ λίγοι κατάφεραν να σωθούν από τους Πύργους. Για πολλές μέρες οι συγγενείς των θυμάτων έψαχναν μαζί με τις ομάδες διάσωσης τους ανθρώπους τους. Αυτό το χτύπημα θα μείνει για πάντα στις καρδιές των συγγενών των θυμάτων αλλά και όλου του κόσμου.
Σελίδου Μαρία Τερέζα (ΣΤ΄ Τάξη)
* * *
Το BIG BROTHER που κάποιοι άνθρωποι δεν το ήθελα και έλεγαν διάφορα πράγματα κι όταν βγήκε ο νικητής άρχισαν να λένε και γι' αυτόν.
Φαντίδου Μαρία (ΣΤ΄ Τάξη)
* * *
Γεγονότα που μου έκαναν μεγάλη εντύπωση τη χρονιά που πέρασε ήταν ο θάνατος του μεγάλου λαϊκού τραγουδιστή Στέλιου Καζαντζίδη και του ηθοποιού Κώστα Χατζηχρήστου.
Σεμερτζίδου Θοδώρα (Ε΄ Τάξη)
* * *
Ένα άλλο γεγονός είναι οι πλημμύρες που έγιναν με τις ισχυρές
βροχοπτώσεις. Πνίγηκαν πολλά ζώα, ακόμα και ένα παιδί μαζί με τον πατέρα του στην Πάτρα. Το παιδί το παρέσυρε ο χείμαρρος και ο πατέρας του χωρίς να το σκεφτεί πήγε να το σώσει, αλλά τον παρέσυρε κι αυτόν πνίγηκαν και οι δύο.
Κελεσίδης Μίμης (ΣΤ΄ Τάξη)
* * *
Ένα γεγονός που μου έκανε εντύπωση ήταν το χιόνι. Το Δεκέμβρη στην Ελλάδα και σε πολλές άλλες χώρες χιόνισε πάρα πολύ. Το χιόνι στο χωριό μας έφτασε τα 40 εκατοστά, δηλαδή μέχρι το γόνατο. Για μια βδομάδα τα σχολεία ήταν κλειστά και οι άνθρωποι δεν μπορούσαν να πάνε στη δουλειά τους. Όλοι οι δρόμοι γλιστρούσαν πολύ και έγιναν πολλά ατυχήματα. Το χιόνι όμως για τα παιδιά ήταν ό,τι καλύτερο. Όλα τα παιδιά έβγαιναν έξω και έπαιζαν με το χιόνι. Έκαναν χιονάνθρωπους, έπαιζαν χιονοπόλεμο και πολλά άλλα παιχνίδια. Το χιόνι αυτό ήταν το περισσότερο που έχω δει.
Χαραλαμπίδης Γιάννης (Ε΄ Τάξη)
* * *
Επίσης το Δεκέμβριο στην Αυστραλία, όπου ήταν καλοκαίρι, έπιασαν πολλές πυρκαγιές. Οι Αυστραλοί που υποδέχονται πρώτοι το νέο χρόνο, είχαν ασχοληθεί με το πώς θα σβήσουν τις πυρκαγιές αυτές.
Ένα άλλο γεγονός είναι ο ερχομός του ΕΥΡΩ. Από τις 17 Δεκεμβρίου οι Έλληνες μπορούσαν να πάνε στην τράπεζα, να δώσουν 5.000 δραχμές και να πάρουν νομίσματα ΕΥΡΩ. Επίσης από την 1η Ιανουαρίου κυκλοφορεί το καινούργιο νόμισμα αλλά και οι δραχμές. Στις 28 Φεβρουαρίου οι δραχμές θα αποσυρθούν και δε θα 'χουν καμιά αξία.
Παναούσης Άρης (ΣΤ΄ Τάξη)
ΤΡΕΙΣ ΙΕΡΑΡΧΕΣ
|
Η εκκλησία μας αναγνωρίζει ως Τρεις Ιεράρχες το Μ. Βασίλειο, το Γρηγόριο το Θεολόγο και τον Ιωάννη το Χρυσόστομο. Τους θεωρεί ως μεγάλους πατέρες και διδασκάλους της Οικουμένης. Με την πίστη, τη θεολογική μόρφωση και τους αγώνες τους έφεραν την ενότητα στην χριστιανική εκκλησία. Με τη χριστιανική αρετή, τη σοφία και την ελληνική μόρφωσή τους δημιούργησαν το ελληνοχριστιανικό ιδανικό, στο οποίο ακόμα και σήμερα μας κατευθύνουν .
Η εκκλησία μας όρισε κοινή γιορτή και για τους τρεις στις 30 Ιανουαρίου. Είναι η γιορτή των Τριών Ιεραρχών, την οποία γιορτάζουν και τα σχολεία ως γιορτή των γραμμάτων .
Όλοι όσοι θαυμάζουμε τους λόγους των Τριών Ιεραρχών της τρισυπόστατης θεότητας, ας τους τιμήσουμε με ύμνους, γιατί αυτοί φώτισαν την οικουμένη με θείες διδασκαλίες, γιατί σαν ποταμοί σοφίας πότισαν όλη τη κτίση με τα άγια νερά της θεογνωσίας και γιατί αυτοί μεσολαβούν και παρακαλούν πάντα την Αγία Τριάδα .
Παυλίδου Παναγιώτα (Δ΄ Τάξη) |
ΜΕΓΑΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΣ (330-379 μ.Χ.)
Άγιος της Ορθόδοξης Εκκλησίας. Ένας από τους μεγάλους ρήτορες και διδασκάλους της εκκλησίας μας. Γεννήθηκε στην Καισάρεια της Καππαδοκίας από οικογένεια εύπορη και αριστοκρατική. Ο πατέρας του ήταν δάσκαλος της ρητορικής στον Πόντο. Η μητέρα του η Εμμέλεια ήταν από τις πιο μορφωμένες και ενάρετες γυναίκες της εποχής. Από τέτοιους γονείς έλαβε ο Βασίλειος τη χριστιανική ανατροφή του και τη φροντίδα για τη μόρφωση του.
Σπούδασε πρώτα στην Καισάρεια, μετά στην Κωνσταντινούπολη τη θεολογία και τα νομικά και αργότερα στην Αθήνα. Εκεί διδάχτηκε τη φιλοσοφία, τη ρητορική, την αστρονομία, την ιατρική και τη γεωμετρία. Όταν τελείωσε τις σπουδές του, επισκέφτηκε πολλά μοναστήρια για να γνωρίσει το χριστιανικό βίο. Έγινε μοναχός και μαζί με το Γρηγόριο έγραψαν εκκλησιαστικά συγγράμματα και τον "Κανονισμό των μοναστηριών". Γυρίζοντας στον Πόντο χειροτονήθηκε διάκος, έπειτα πρεσβύτερος και μετά το θάνατο του επισκόπου Ευσέβιου έγινε επίσκοπος της Καισάρειας.
Ζούσε λιτή, απλή ζωή, ηθική, χριστιανική, γεμάτη αγαθοεργίες. Πούλησε όλη την περιουσία του και ίδρυσε τη "Βασιλειάδα", σχεδόν μια ολόκληρη πόλη με νοσοκομείο, πτωχοκομείο, γηροκομείο, σχολείο, ξενώνα. Ο Μέγας Βασίλειος ως επίσκοπος καταπολέμησε τον αρειανισμό χωρίς φόβο από τους ισχυρούς της περιοχής. Έγραψε πολλές επιστολές, ομιλίες για θρησκευτικά ζητήματα, ασκητικά συγγράμματα, δογματικά και παιδαγωγικά. Έγραψε επίσης τη "Λειτουργία του Μεγάλου Βασιλείου" που γίνεται στην εκκλησία μας δέκα φορές το χρόνο. Πέθανε 1 Ιανουαρίου του 379 μ.Χ. Κηδεύτηκε με το θρήνο όλου του λαού, ιδίως των φτωχών. Η εκκλησία μας τιμάει τη μνήμη του στις 1 Ιανουαρίου.
Παναούση Κατερίνα (Δ΄ Τάξη)
ΑΛΛΕΣ ΟΝΟΜΑΣΙΕΣ ΤΩΝ ΜΗΝΩΝ
Εκτός από την επίσημη ονομασία των μηνών ο ελληνικός λαός έχει δώσει στους μήνες διάφορα άλλα ονόματα, σύμφωνα πάντα με τις γεωργικές ασχολίες που γίνονται σε καθέναν απ' αυτούς.
Ο Ιανουάριος λέγεται και Γενάρης, Πρωτάρης (πρώτος μήνας του χρόνου), Καλαντάρης (λέμε τα κάλαντα), Γατόμηνας (ζευγαρώνουν οι γάτες), Κρυαρίτης (έχει μεγάλα κρύα), Μεσοχείμωνας (είναι ο μεσαίος μήνας τους χειμώνα), Τρανός, Μεγάλος Μήνας (έχει 31 μέρες) κ.ά.
Ο Φεβρουάριος λέγεται και Φλεβάρης, Κουτσοφλέβαρος, Κουτσός, Μικρός (γιατί έχει 28 μέρες), Φλιάρης (γιατί είναι ο τελευταίος μήνας του χειμώνα "φλιά = κατώφλι"), Κλαδευτής (γιατί κλαδεύουμε) κ.ά.
Ο Μάρτιος λέγεται και Μάρτης, Παλουκοκαύτης (ανάγκαζε, με το απρόοπτο κρύο του, να καίνε ακόμα και τα παλούκια για να ζεσταθούν), Βαγγελιώτης (γιατί γιορτάζουμε τον Ευαγγελισμό της Θεοτόκου), Πουλιαντέρης, Ανοιξιάτης (είναι ο πρώτος μήνας της άνοιξης), Φυτευτής (γιατί φυτεύουμε) κ.ά.
O Απρίλιος λέγεται και Απρίλης, Άι - Γιωργίτης (γιατί γιορτάζει ο Άγιος Γεώργιος), Τριανταφυλλάς (γιατί ανθίζουν τα τριαντάφυλλα), Γρίλλης (γκρινιάρης) κ.ά.
Ο Μάιος λέγεται και Μάης, Κερασάρης (γιατί βγαίνουν τα κεράσια), Πράσινος (γιατί πρασινίζει ο τόπος), Πενταδείλινος (γιατί μεγαλώνει η μέρα), Λούλουδος (γιατί ανθίζουν τα λουλούδια) κ.ά.
Ο Ιούνιος λέγεται και Θεριστής (γιατί θερίζουμε τα σπαρτά), Άι - Γιαννίτης (γιατί στις 24 γιορτάζουμε τη γέννηση του Ιωάννη του Προδρόμου) κ.ά.
Ο Ιούλιος λέγεται και Αλωνιστής, Αλωνάρης (γιατί αλώνιζαν τα σιτάρια), Άι - Λιάτης (γιατί στις 20 γιορτάζουμε τον Προφήτη Ηλία) κ.ά.
Ο Αύγουστος λέγεται και Δριμάρης (δρίμες = οι έξι πρώτες μέρες του Αυγούστου που κατά τη λαϊκή δοξασία είναι δυσοίωνες), Πενταφάς (λόγω της αφθονίας των καρπών), Καλός Μήνας, Παχομύγης (γιατί είναι παχιές οι μύγες), Συκολόγος (γιατί ωριμάζουν τα σύκα) κ.ά.
Ο Σεπτέμβριος λέγεται και Τρυγητής (γιατί γίνεται ο τρύγος των σταφυλιών), Σταυριάτης (γιατί στις 14 γιορτάζουμε την Ύψωση του Τίμιου Σταυρού), Ορτυκολόγος (γιατί εμφανίζονται τα αποδημητικά ορτύκια) κ.ά.
Ο Οκτώβριος λέγεται και Βροχάρης (γιατί αρχίζουν τα πρωτοβρόχια), Άι - Δημητριάτης (γιατί στις 26 γιορτάζουμε τη γιορτή του Αγίου Δημητρίου) κ.ά.
Ο Νοέμβριος λέγεται και Νοέμβρης, Αρχαγγελίτης, Άι -Ταξιάρχης (γιατί στις 8 γιορτάζουμε τη γιορτή των Ταξιαρχών Μιχαήλ και Γαβριήλ), Μεσοσπορίτης ( γιατί σε αρκετές περιοχές της πατρίδας μας βρίσκονται στο μέσο της σποράς) κ.ά.
Ο Δεκέμβριος λέγεται και Νικολοβάρβαρα (γιατί στις 4 γιορτάζουμε τη γιορτή της Αγίας Βαρβάρας και στις 6 του Αγίου Νικολάου), Χριστουγεννιάτης (γιατί στις 25 γιορτάζουμε τα Χριστούγεννα) κ.ά.
Παπαδοπούλου Ελένη (Ε΄ Τάξη)
ΕΚΡΗΞΕΙΣ ΔΥΝΑΜΙΤΙΔΑΣ ΣΤΟ ΟΡΟΣ ΜΕΛΑ ΠΑΝΩ ΑΠΟ ΤΟ ΙΣΤΟΡΙΚΟ ΜΟΝΑΣΤΗΡΙ ΣΤΟΝ ΠΟΝΤΟ
ΚΙΝΔΥΝΕΥΕΙ Η ΠΑΝΑΓΙΑ ΣΟΥΜΕΛΑ
Άμεσος κίνδυνος κατάρρευσης αντιμετωπίζει το ιστορικό μοναστήρι της Παναγίας Σουμελάς στο όρος Μελά στον ιστορικό Πόντο, αφού σύμφωνα με πληροφορίες που προέρχονται από τα ραδιοτηλεοπτικά μέσα και τις εφημερίδες από τη γειτονική χώρα, άρχισε την επαναλειτουργία του ένα ορυχείο που είχε κλείσει πριν από τρία χρόνια πάνω από το ιστορικό μνημείο του ποντιακού ελληνισμού. Ήδη στο ορυχείο τοποθετούνται δυναμίτες και όπως επισημαίνουν ειδικοί από την Τουρκία, εάν συνεχιστεί η κατάσταση, τότε υπάρχει κίνδυνος ακόμη και κατάρρευσης του ιστορικού μοναστηριού.
Χρέος της ελληνικής πολιτείας, αλλά και των Ποντίων όλου του κόσμου, των ποντιακών σωματείων και οργανώσεων, είναι να φέρουν σε διεθνή φόρα το ζήτημα της προστασίας των ιστορικών μνημείων στη Μικρασία και τον Πόντο, γιατί πρέπει επιτέλους εμείς οι νεοέλληνες και κυρίως οι επιστημονικοί φορείς και η πολιτεία, να ζητήσουμε την προστασία των μνημείων αυτών, που δεν είναι κληρονομιά μόνο δική μας, αλλά του παγκόσμιου πολιτισμού.
Χρέος όλων μας είναι να αγωνιστούμε
Για να προστατευθούν τα ιστορικά μνημεία
Του ελληνισμού στον ιστορικό Πόντο.
ΠΟΝΤΙΑΚΟΣ
ΣΥΛΛΟΓΟΣ ΡΙΖΟΥ
Στις 12 – 1 – 2002
πραγματοποιήθηκε ο ετήσιος χορός του
Ποντιακού Συλλόγου Ριζού. Ο χορός
έγινε με μεγάλη επιτυχία και
παραβρέθηκαν και πολιτικοί και
βουλευτές του νομού μας καθώς και
φορείς της Τοπικής Αυτοδιοίκησης.
Ήταν τιμή για το
Σύλλογο μας και για το χωριό μας που
μας τίμησαν με
την παρουσία τους οι βουλευτές κ.
Πασχαλίδης Γεώργιος, Υπουργός
Μακεδονίας – Θράκης, κ. Τζαμτζής
Ιορδάνης, κ. Φουντουκίδου Παρθένα, κ.
Καρασμάνης Γεώργιος, ο Νομάρχης
Πέλλας κ. Καραμάνης Μιχάλης , ο
Δήμαρχος Σκύδρας κ. Χοϊδης Γεώργιος,
ο Δήμαρχος Κρύας Βρύσης κ. Θεοδωρίδης,
κ. Γαϊτανίδης Δημήτριος,
αντιπρόεδρος της ΠΑ.Σ.Ε.ΓΕ.Σ.
Επίσης το χορό
τίμησε με την παρουσία του ο
ολυμπιονίκης κ. Ποζίδης Γεώργιος τον
οποίο ο Σύλλογος τίμησε με
αναμνηστική πλακέτα.
Ευχαριστούμε τον κ.
Χοϊδης Γεώργιος Δήμαρχος Σκύδρας,
τον αντιδήμαρχο κ. Καρασσαβίδη
Λάζαρο όλο το Δημοτικό Συμβούλιο και
το Δ.Σ. της Δ.Ε.Κ.Α.Π.Α.
Ευχαριστούμε τον
πρόεδρο του τοπικού συμβουλίου
του χωριού μας κ. Φαντίδη Βασίλειο,
για την στήριξη του στον σύλλογο μας.
Η μεγάλη έκπληξη στο χορό μας ήταν η
παρουσία του Τριανταφυλλίδη
Γεώργιου, του γνωστού «ΤΣΑΚΑ» του Big Brother.
Ευχαριστούμε όλο το
χωριό που συμμετέχει
ενεργά σε
όλες τις εκδηλώσεις του συλλόγου και
τους δωροθέτες μας.
ΤΟ Δ.Σ.
ΠΟΝΤΙΑΚΟΥ ΣΥΛΛΟΓΟΥ ΡΙΖΟΥ
|
ΤΣΑΡΛΙ ΤΣΑΠΛΙΝ. ΕΝΑΣ ΜΥΘΟΣ
Ο Τσάρλι Τσάπλιν ήταν Άγγλος ηθοποιός του κινηματογράφου, παραγωγός, συγγραφέας και σκηνοθέτης.
Γεννήθηκε το 1889 στο Λονδίνο. Έζησε παιδικά χρόνια σκληρής εξαθλίωσης τραγουδώντας και χορεύοντας στις φτωχογειτονιές για να μαζέψει λίγες πέννες.
Το 1912 πήγε στις Η.Π.Α. με ένα μουσικό θίασο και έλαβε μέρος σε διάφορες κωμικές ταινίες. Από το 1913 ως το 1018 πρωταγωνίστησε σε πολλές μικρές κωμωδίες, στις οποίες δημιούργησε τον τύπο του Σαρλό.
Μια μέρα ο σκηνοθέτης Μακ Σένετ ζήτησε από τον Τσάρλι Τσάπλιν να μακιγιαριστεί και να φορέσει ό,τι να 'ναι για να γυρίσουν μια κωμική σκηνή. Ο Τσάρλι Τσάπλιν διηγείται: "Δεν είχα καμιά ιδέα πώς να μακιγιαριστώ και τι να φορέσω. Ωστόσο, καθώς πήγαινα στο βεστιάριο, σκέφτηκα να φορέσω παντελόνι που να σακουλιάζει, μεγάλα παπούτσια, καβουράκι και να κρατάω μπαστούνι. Τα 'θελα όλα σε αντίθεση: το παντελόνι να σακουλιάζει, το σακάκι πολύ στενό, το καπέλο μικρό και τα παπούτσια μεγάλα. Πρόσθεσα και ένα μουστακάκι για να φαίνομαι μεγαλύτερος (…) Ο Μακ Σένετ ενθουσιάστηκε, τρανταζόταν από τα γέλια". Έτσι δημιουργήθηκε η φιγούρα του Σαρλό.
Οι σπουδαιότερες ταινίες του Τσάρλι Τσάπλιν είναι: "Ο χρυσοθήρας" όπου υπάρχει ένας συγκερασμός ακραίου κωμικού και τραγικού, "Τα φώτα της πόλης" και "Οι μοντέρνοι καιροί" όπου φαίνεται η σχέση του ανθρώπου με τη σύγχρονη πόλη, με τις κοινωνικές, οικονομικές και εργασιακές συνθήκες, η έλλειψη επικοινωνίας, η ερημιά και η ανωνυμία, "Ο μεγάλος Δικτάτορας" η γελοιοποίηση του Χίτλερ την ώρα που αυτός ισοπεδώνει την Ευρώπη, "Τα φώτα της ράμπας" η συμφιλίωση με τα γηρατειά.
ω
Το 1953 δημιουργήθηκε μεγάλος θόρυβος γύρω από το όνομά του για τις πολιτικές πεποιθήσεις του, και οι Αμερικανοί τον έδιωξαν από τις Η.Π.Α. Από τότε ο Τσάρλι Τσάπλιν εγκαταστάθηκε στην Ελβετία όπου έζησε ως το 1977 που πέθανε. Από τους δύο γάμους του απέκτησε εφτά παιδιά.
Το 1972 η Αμερικανική Ακαδημία Κινηματογράφου του απένειμε ειδικό Όσκαρ για την προσφορά του στην 7η τέχνη.
Βασιλειάδης Άγγελος, Παυλίδης Βασίλης (Ε΄ Τάξη)
Κερμανίδης Θόδωρος, Παναούσης Άρης (ΣΤ΄ Τάξη)
ΜΟΝΤΕΡΝΟΙ ΚΑΙΡΟΙ
Μια ταινία του Σαρλό (Τσάρλι Τσάπλιν) που πιστεύουμε πως όλοι θα πρέπει να δείτε είναι οι "Μοντέρνοι καιροί". Η υπόθεση του έργου έχει ως εξής:
Μια μέρα καθώς ο Σαρλό περπατούσε σε μια μεγάλη πόλη βρέθηκε μπροστά σ' ένα εργοστάσιο. Ήταν άνεργος εδώ και πολλούς μήνες και σκέφτηκε να μπει και να ρωτήσει αν υπάρχει καμιά κενή θέση. Όταν μπήκε μέσα, πήγε και ρώτησε τον επιστάτη. Εκείνος τον λυπήθηκε γιατί ήταν φτωχός και του έδωσε μια θέση.
Ο Σαρλό δούλευε 8 ώρες την ημέρα. Η δουλειά του ήταν να σφίγγει μπουλόνια σ' ένα εξάρτημα. Όλη την ώρα στεκόταν όρθιος και έκανε την ίδια δουλειά.
Ο εργοστασιάρχης ήθελε να εργάζονται οι εργάτες πιο γρήγορα και να μη γίνονται μεγάλα διαλείμματα έτσι ώστε να αυξηθεί η παραγωγή. Γι' αυτό έδινε εντολή σ' έναν εργάτη να αυξάνει την ταχύτητα των μηχανών. Έφερε επίσης ένα μηχάνημα που τάιζε τους εργάτες την ώρα που δούλευαν, για να μην κάνουν διάλειμμα. Το μηχάνημα αυτό το δοκίμασαν στο Σαρλό, αλλά δεν είχε επιτυχία.
Η δουλειά του Σαρλό ήταν πολύ μονότονη και γι' αυτό του έμεινε συνήθειο η κίνηση που έκανε. Έτσι ό,τι έβρισκε που να μοιάζει με μπουλόνι το βίδωνε. Μόλις τέλειωσε τη δουλειά του και βγήκε έξω, είδε
μια γυναίκα που στο φόρεμά της είχε κουμπιά. Τα πέρασε για μπουλόνια και πήγε να τα βιδώσει. Η γυναίκα άρχισε να τρέχει φωνάζοντας, ενώ ο Σαρλό την κυνηγούσε για να βιδώσει τα μπουλόνια. Τότε ένας αστυνομικός τον κυνήγησε, τον έπιασε, κάλεσε ένα ασθενοφόρο και τον έκλεισαν στο ψυχιατρείο.
Όταν βγήκε από το ψυχιατρείο το εργοστάσιο ήταν πια κλειστό. Καθώς κυκλοφορούσε στο δρόμο, είδε μια κόκκινη σημαία να πέφτει απ' ένα φορτηγό. Την πήρε και, κουνώντας την, του έκανε σήμα να σταματήσει για να την πάρει. Το φορτηγό όμως δε σταμάτησε. Την ίδια στιγμή οι άνεργοι εργάτες έκαναν διαδήλωση. Καθώς, λοιπόν, ένα πλήθος ανθρώπων περπατούσαν προς το Σαρλό, τον έβαλαν μπροστά τους. Τότε ήρθαν οι αστυνομικοί, τον πέρασαν για αρχηγό επειδή κρατούσε τη σημαία και τον συνέλαβαν.
Η ιστορία στη φυλακή ήταν μεγάλη, αφού πέρασε πάρα πολλά. Μια μέρα λοιπόν έπιασαν κάποιον που έπαιρνε ναρκωτικά, τη "μυτόσκονη". Ο Σαρλό που στο φαγητό καθόταν δίπλα του, πέρασε το κουτί με τη "μυτόσκονη" για αλάτι και έριξε στο φαΐ του. Τρελάθηκε και άρχισε να τρέχει και γι' αυτό δεν πρόλαβε να μπει στο κελί του. Έτσι έσωσε τους φύλακες από κάποιους κακοποιούς που κατάφεραν να ελευθερωθούν. Για το λόγο αυτό τον ελευθέρωσαν και του έδωσαν ένα χαρτί για να μπορέσει να βρει δουλειά.
Πήγε σ' ένα ναυπηγείο. Όταν όμως πήγε να βρει ένα ξύλο που του ζήτησε κάποιος από τους μαστόρους, τράβηξε αυτό που κρατούσε στη στεριά το καράβι που κατασκεύαζαν, το καράβι γλίστρησε στη θάλασσα και βούλιαξε. Τότε το αφεντικό τον έδιωξε.
Απογοητευμένος άρχισε να περιπλανιέται. Είδε τότε ένα κορίτσι φτωχό και ορφανό να κλέβει μια φρατζόλα. Η αστυνομία άρχισε να την κυνηγάει και τη συνέλαβε. Ο Σαρλό όμως είπε πως αυτός έκλεψε τη φρατζόλα. Τότε μια γυναίκα που ήταν μάρτυρας πρόδωσε το κορίτσι. Ο Σαρλό, κάνοντας τρέλες, συλλαμβάνεται και ο ίδιος. Αργότερα με διάφορα κόλπα δραπετεύουν.
Μετά από λίγο καιρό ο Σαρλό βρήκε δουλειά σαν νυχτοφύλακας σ' ένα πολυκατάστημα. Τη νύχτα που το κατάστημα ήταν κλειστό, μπήκαν κάποιοι ληστές. Ένας απ' αυτούς ήταν σύντροφος του Σαρλό στο εργοστάσιο γι' αυτό δεν του έκαναν τίποτα. Μετά απ' αυτή τη ληστεία απολύθηκε και απ' αυτή τη δουλειά.
Το κορίτσι βρήκε μια παράγκα όπου μπορούσαν να εγκατασταθούν για λίγο καιρό. Μετά από λίγο καιρό είδε στην εφημερίδα πως τα εργοστάσια ξανάνοιξαν. Βρήκε, λοιπόν, δουλειά, αλλά δεν τα κατάφερε.
Το κορίτσι, στο μεταξύ, βρήκε δουλειά σ' ένα εστιατόριο σαν χορεύτρια και κέρδιζε αρκετά λεφτά. Βρήκε δουλειά και για το Σαρλό σαν σερβιτόρο. Δεν τα κατάφερε σαν σερβιτόρος αλλά σαν τραγουδιστής.
Οι περιπέτειες του Σαρλό, όμως, δεν τελειώνουν εδώ …
Στην ταινία αυτή ο ιδιοκτήτης του εργοστασίου όπου δούλευε ο Σαρλό ήθελε να αυξηθεί η παραγωγή και τα κέρδη του και γι' αυτό έδινε εντολή να αυξάνουν την ταχύτητα των μηχανών. Επίσης έφερε ένα μηχάνημα που θα τάιζε τους εργάτες την ώρα που δούλευαν, χωρίς να κάνουν διάλειμμα. Εκείνα τα χρόνια πολλοί άνθρωποι ήταν φτωχοί και άστεγοι γι' αυτό και αναγκάζονταν να κλέβουν. Ο Σαρλό προσπάθησε να βοηθήσει το κορίτσι επειδή ήταν κι αυτός φτωχός και την καταλάβαινε. Στο τέλος την αγάπησε κι όλα.
Αυτά ήταν τα μηνύματα που πήραμε από αυτήν την ταινία, πέρα από το πολύ γέλιο που μας χάρισε.
Κερμανίδης Θόδωρος, Παναούσης Άρης (ΣΤ΄ Τάξη)
ΠΑΡΑΛΛΑΓΕΣ Σ' ΕΝΑ ΜΥΘΟ
"Η αλεπού και το τσαμπί"
Μια αλεπού, ψόφια της πείνας, είδε τσαμπιά κρεμασμένα σε μια κληματαριά και θέλησε να τα φτάσει, αλλά δεν μπόρεσε. Και, την ώρα που έφευγε, είπε: "Αγουρίδες είναι".
Αίσωπος
Αφού τα παιδιά διάβασαν τον παραπάνω αισώπειο μύθο έγραψαν μια παραλλαγή του αλλάζοντας μερικά σημεία του, προσθέτοντας διάλογο κ.λπ.
"Η αλεπού και το τσαμπί"
Μια φορά κι έναν καιρό μια αλεπού είχε φάει πολύ κι ήθελε κάτι δροσερό, να φάει για να ξαλαφρώσει λίγο.
- Ένα τσαμπί σταφύλι είναι ό,τι πρέπει, σκέφτηκε. Αλλά πού θα το βρω;
Καθώς προχωρούσε στο δρόμο, είδε πως σ' ένα χωριό υπήρχε μια αυλή με σταφύλια. Η αλεπού πλησίασε στην κληματαριά. Είδε πως τα τσαμπιά ήταν ψηλά.
- Θα τα καταφέρω, σκέφτηκε.
Πήρε φόρα, πήδηξε, αλλά δεν μπόρεσε να τα φτάσει. Ένα αηδόνι που την είδε, άρχισε να την κοροϊδεύει:
- Δεν μπορείς, κυρα - Μαριώ, να τα φτάσεις, της είπε το πουλί.
Η αλεπού είχε θυμώσει πολύ.
- Θα δούμε, του είπε.
Πήρε φόρα, πήδηξε πολύ ψηλά, αλλά χτύπησε τη μουσούδα της σ' ένα κλαδί.
- Δεν μπορείς, της ξαναείπε το αηδόνι.
Η αλεπού έγινε κατακόκκινη απ' το κακό της.
- Αγουρίδες είναι ακόμα, είπε κι έφυγε.
Το όμορφο πουλί χάρηκε με το πάθημα της αλεπούς, γιατί είχε δοκιμάσει τα σταφύλια κι ήξερε πως ήταν πολύ νόστιμα.
Ηλιάδης Κώστας (Ε΄ Τάξη)
* * *
"Η αλεπού και το τσαμπί"
Μια φορά ήταν μια αλεπού που ήταν πολύ λαίμαργη. Μια μέρα λοιπόν, καθώς περπατούσε, είδε μια κληματαριά στην οποία κρέμονταν πολλά τσαμπιά. Η αλεπού, μόλις τα είδε σκέφτηκε ότι ήταν μια καλή ευκαιρία γι' αυτήν. Έτσι προσπάθησε να τα φτάσει. Μετά από αρκετές προσπάθειες, δεν μπόρεσε να πιάσει ούτε ένα. Ήταν όμως τόσο λαίμαργη που συνέχισε να προσπαθεί. Εκείνη τη στιγμή πέρασε από εκεί μια άλλη αλεπού και της είπε:
- Τι προσπαθείς να κάνεις τώρα; Νομίζεις ότι μπορείς να τα φας;
- Δεν προσπαθούσα να κάνω κάτι τέτοιο. Απλά είδα αν είναι άγουρα.
- Α, ναι; Και είναι;
- Φυσικά. Είναι αγουρίδες!
Σελίδου Μαρία Τερέζα (ΣΤ΄ Τάξη)
* * *
"Η αλεπού και τα μήλα"
Μια μέρα μέσα στο δάσος τριγυρνούσε μια αλεπού ψόφια από την πείνα. Όταν προχώρησε αρκετά μέσα στο δάσος, είδε μια μηλιά με πολύ όμορφα μήλα.
- Ποπό! Τι όμορφα μήλα είναι αυτά! Ας ανέβω να πάρω μερικά για να φαω. Θα χορτάσω σίγουρα.
Προσπαθεί να ανεβεί, όμως σε λίγο πέφτει.
- Αχ! αυτό πόνεσε!
Ένας γάιδαρος που ήταν εκεί κοντά την είδε και άρχισε να γελάει.
- Χα, χα! Δεν μπορείς να σκαρφαλώσει και να πάρει τα μήλα.
- Δεν προσπαθούσα να πάρω τα μήλα. Έτσι κι αλλιώς αγουρίδες είναι.
Σελίδου Αντωνία (ΣΤ΄ Τάξη)
ΤΟ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑ ΠΟΥ ΘΕΛΩ ΝΑ ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΩ ΕΙΝΑΙ …
ΦΙΛΟΛΟΓΟΣ
Πολύ θα ήθελα να ακολουθήσω το επάγγελμα της φιλόλογου δεν ήξερα όμως πολλά πράγματα σχετικά μ' αυτό. Για το λόγο αυτό πήρα μια συνέντευξη από τη φιλόλογο καθηγήτρια δεσποινίδα Γκαϊτατζή Λιάνα.
ΕΡΩΤΗΣΗ: Πού μπορεί να σπουδάσει κανείς για να γίνει φιλόλογος; Σε ποιες πόλεις υπάρχουν σχολές;
ΑΠΑΝΤΗΣΗ: Στα διάφορα τμήματα της Φιλοσοφικής Σχολής. Φιλοσοφικές σχολές υπάρχουν σε αρκετές μεγάλες πόλεις, όπως στη Θεσσαλονίκη, στην Αθήνα, στην Κομοτηνή, στα Ιωάννινα.
ΕΡΩΤΗΣΗ: Πόσα χρόνια κρατάνε οι σπουδές;
ΑΠΑΝΤΗΣΗ: Τέσσερα
ΕΡΩΤΗΣΗ: Είναι δύσκολες;
ΑΠΑΝΤΗΣΗ: Κάποιος που είναι αποφασισμένος να σπουδάσει δε θα συναντήσει ιδιαίτερες δυσκολίες.
ΕΡΩΤΗΣΗ: Χρειάζεται να κάνει κανένας ιδιαίτερα μαθήματα για να περάσει στη σχολή;
ΑΠΑΝΤΗΣΗ: Αν ένας μαθητής αποκτήσει γερές βάσεις στο Δημοτικό και στο Γυμνάσιο, δε νομίζω ότι θα δυσκολευτεί να τα βγάλει πέρα μόνος του στο Λύκειο. Στην αντίθετη περίπτωση, θα χρειαστεί να καλύψει τα κενά με κάποιο τρόπο. Ένας τρόπος είναι και τα ιδιαίτερα μαθήματα. Αλλά μην πιστεύεις ότι τα ιδιαίτερα μαθήματα μπορούν να κάνουν θαύματα. Μερικές φορές τα κενά δεν καλύπτονται με τίποτε.
|
ΕΡΩΤΗΣΗ: Τι βαθμό πρέπει να βγάλει στις εξετάσεις;
ΑΠΑΝΤΗΣΗ: Αρκετά υψηλό, αν και εξαρτάται και από τη σχολή και από το τμήμα.
ΕΡΩΤΗΣΗ: Τι μαθήματα διδάσκει μία (ένας) φιλόλογος;
ΑΠΑΝΤΗΣΗ: Αρχαία Ελληνική Γλώσσα, Αρχαία Ελληνική Γραμματεία, Νεοελληνική Γλώσσα, Νεοελληνική Γραμματεία, Ιστορία και Φιλοσοφία.
ΕΡΩΤΗΣΗ: Είναι εύκολα για τα παιδιά τα μαθήματα που διδάσκετε;
ΑΠΑΝΤΗΣΗ: Κάποια τους φαίνονται εύκολα και κάποια δύσκολα. Αυτό βέβαια εξαρτάται πάντοτε κι από το πόσο ασχολείται ένας μαθητής τα φιλολογικά μαθήματα. Η αλήθεια είναι ότι τα συγκεκριμένα μαθήματα απαιτούν αρκετά σοβαρή προσωπική προσπάθεια.
ΕΡΩΤΗΣΗ: Από τα μαθήματα που διδάσκετε, ποιο σας αρέσει περισσότερο;
ΑΠΑΝΤΗΣΗ: Δεν ξεχωρίζω κάποιο. Θα έλεγα ότι το αν μου αρέσει ή όχι ένα μάθημα εξαρτάται κάθε φορά από τους μαθητές μου. Αν είναι μελετηροί και συνεργάσιμοι και "τραβάει η ομάδα", τότε μου αρέσει και το μάθημα.
ΕΡΩΤΗΣΗ: Χρησιμοποιείτε την πληροφορική στη διδασκαλία των μαθημάτων σας;
ΑΠΑΝΤΗΣΗ: Όχι.
|
ΕΡΩΤΗΣΗ: Είναι ωραίο το επάγγελμα αυτό;
ΑΠΑΝΤΗΣΗ: Θέλεις να πεις αν μου αρέσει το επάγγελμά μου. Ναι, μου αρέσει, γιατί έχω να κάνω με παιδιά κι έτσι μπορώ να "κλέβω" λίγο από τον αυθορμητισμό τους.
ΕΡΩΤΗΣΗ: Πόσες ώρες εργάζεστε την ημέρα;
ΑΠΑΝΤΗΣΗ: Στο σχολείο εργάζομαι περίπου πέντε ώρες την ημέρα. Οι ώρες που εργάζομαι στο σπίτι εξαρτώνται από την προετοιμασία και τα γραπτά που έχω. Στην καλύτερη περίπτωση αφιερώνω δύο με τρεις ώρες καθημερινά.
ΕΡΩΤΗΣΗ: Είστε αυστηρή ή καλή με τα παιδιά;
ΑΠΑΝΤΗΣΗ: Προσπαθώ να κατανοώ τις ανάγκες των παιδιών - και ο καλύτερος τρόπος είναι να φέρνω στο μυαλό μου τις δικές μου ανάγκες όταν ήμουν έφηβη - αλλά σε ό,τι έχει να κάνει με τη μελέτη, την προετοιμασία στο σπίτι και γενικά την επίδοση είμαι αυστηρή.
ΕΡΩΤΗΣΗ: Πώς αντιμετωπίζετε τα προβλήματα με τα παιδιά στην τάξη;
ΑΠΑΝΤΗΣΗ: Τα προβλήματα συμπεριφοράς των μαθητών είναι αναπόσπαστο μέρος της δουλειάς μας και ποικίλουν ως προς την έκταση και τη μορφή. Ανάλογα ποικίλουν και οι τρόποι με τους οποίους μπορούν ν' αντιμετωπιστούν. Μερικές φορές μια ματιά είναι αρκετή. άλλες φορές χρειάζεται να επιστρατεύσω πιο … δραστικά μέσα.
ΕΡΩΤΗΣΗ: Πώς σας αντιμετωπίζουν οι μαθητές;
ΑΠΑΝΤΗΣΗ: Θέλω να πιστεύω ότι με εμπιστεύονται και με σέβονται χωρίς να με φοβούνται.
ΕΡΩΤΗΣΗ: Προτιμάτε να δουλεύετε στο γυμνάσιο ή στο λύκειο και γιατί;
ΑΠΑΝΤΗΣΗ: Αυτή τη στιγμή προτιμώ το Γυμνάσιο, γιατί σίγουρα η δουλειά στο σπίτι είναι λιγότερη.
ΕΡΩΤΗΣΗ: Θα πρέπει τα αρχαία να διδάσκονται και στο γυμνάσιο ή μόνο στο λύκειο;
ΑΠΑΝΤΗΣΗ: Η γνώμη μου είναι ότι τα Αρχαία Ελληνικά θα έπρεπε να διδάσκονται και στο Δημοτικό, όχι ως ξεχωριστό μάθημα αλλά σε συνδυασμό με τη Νεοελληνική Γλώσσα, γιατί και οι δύο είναι μορφές της ίδιας γλώσσας, της ελληνικής.
ΕΡΩΤΗΣΗ: Πώς διαλέξατε ν' ακολουθήσετε αυτό το επάγγελμα;
ΑΠΑΝΤΗΣΗ: Η αλήθεια είναι ότι στα δεκαεπτά μου δε διάλεξα επάγγελμα αλλά σχολή. Δηλαδή ήθελα να κάνω τις συγκεκριμένες σπουδές στο συγκεκριμένο Πανεπιστήμιο. Αργότερα αποφάσισα να ασχοληθώ επαγγελματικά μ' αυτό που σπούδασα.
ΕΡΩΤΗΣΗ: Σε ποιο πανεπιστήμιο σπουδάσατε;
ΑΠΑΝΤΗΣΗ: Στο Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης.
ΕΡΩΤΗΣΗ: Δυσκολευτήκατε να περάσετε στο πανεπιστήμιο;
ΑΠΑΝΤΗΣΗ: Καθόλου, γιατί ήταν ένας στόχος που είχα μεθοδεύσει από νωρίς.
ΕΡΩΤΗΣΗ: Διοριστήκατε αμέσως μόλις τελειώσατε τις σπουδές σας;
ΑΠΑΝΤΗΣΗ: Διορίστηκα οκτώ χρόνια μετά το τέλος των σπουδών μου.
ΕΡΩΤΗΣΗ: Πού διοριστήκατε;
ΑΠΑΝΤΗΣΗ: Στο Γυμνάσιο Φούστανης (Αριδαία).
ΕΡΩΤΗΣΗ: Πόσα χρόνια διδάσκετε;
ΑΠΑΝΤΗΣΗ: Στη Μέση Εκπαίδευση διδάσκω δέκα χρόνια (δύο σαν αναπληρώτρια και οκτώ διορισμένη). Αλλά από την εποχή που ήμουν φοιτήτρια προετοίμαζα μαθητές για το Πανεπιστήμιο, οπότε συνολικά διδάσκω πάνω από δεκαπέντε χρόνια.
ΕΡΩΤΗΣΗ: Τι θα λέγατε σ' ένα παιδί που θέλει να ακολουθήσει αυτό το επάγγελμα;
ΑΠΑΝΤΗΣΗ: Αν θέλει να ν' ακολουθήσει γενικά το επάγγελμα του εκπαιδευτικού, θα το συμβούλευα να διαλέξει κάποια άλλη ειδικότητα. Αν πάλι θέλει οπωσδήποτε ν' ακολουθήσει το επάγγελμα του φιλόλογου, ένα μόνο έχω να του πω: "Λαγός τη φτέρη έσειε, κακό της κεφαλής του".
Παπαδοπούλου Ελένη (Ε΄ Τάξη)
ΓΙΑΤΙ ΤΟ ΛΕΜΕ
"Κάθουμε σε αγκάθια" - "Κάθομαι στ' αγκάθια"
Όταν στα 1204 οι Φράγκοι Σταυροφόροι - μετά την κατάκτηση της Κωνσταντινούπολης - ήρθαν να κυριέψουν το Μοριά με το Γοδεφρείδο Βιλλαρδουίνο, με πολλούς κόπους και θυσίες, κατόρθωσαν, ύστερα από σαράντα ένα χρόνια, να πολιορκήσουν τη Μονεμβασιά, που έμενε η τελευταία ακυρίευτη, ακόμη, πολιτεία από το βασίλειο του Μοριά. Οι πολιορκημένοι όμως άντεχαν παλικαρίσια και, παρ' όλες τις προσπάθειές τους, οι Φράγκοι δεν κατόρθωναν να μπουν και να καταλάβουν το κάστρο της. Μερικοί απ' αυτούς τότε - κάπου τριακόσιοι - αποφάσισαν να εγκαταλείψουν τους συντρόφους τους και να φύγουν, γιατί είχαν βαρεθεί το μάταιο αγώνα τους. Αυτό, όμως, θεωρήθηκε προδοσία κι ένας Φράγκος ανώτερος αξιωματικός - ο Ραούλ Πίζος - τους συνέλαβε όλους και τους τιμώρησε μ' ένα πολύ αυστηρό όσο και παράξενο τρόπο: Τους έγδυσε και τους κάθισε πάνω σε μυτερά αγκάθια. Όταν ο Βιλλαρδουίνος έμαθε την απάνθρωπη τιμωρία των στρατιωτών του, διέταξε τους άλλους αξιωματικούς να τον πιάσουν και να τον τιμωρήσουν με τον ίδιο τρόπο. Οι στρατιώτες που ήθελαν να φύγουν, εκτίμησαν την πράξη αυτή του αρχηγού τους κι έμειναν. Από το γεγονός αυτό, παρέμεινε ως τα χρόνια μας η φράση: "κάθουμε σε αγκάθια" που τη λέμε συνήθως, όταν μας βασανίζει κάτι.
* * *
"Πήρε το κρίμα στο λαιμό του"
Κατά τη βυζαντινή εποχή, όταν κάποιος πλούσιος καταδικαζόταν να μείνει στη φυλακή, είχε το δικαίωμα να βάλει κάποιον άλλο στη θέση του, τον οποίο, βέβαια πλήρωνε πλουσιοπάροχα. Φυσικά, το δικαίωμα αυτό το είχαν μόνο όσοι καταδικάζονταν λιγότερο από ένα χρόνο. Οι άνθρωποι αυτοί, που δέχονταν να μπουν στη φυλακή, ονομάζονταν "κ ρ ι μ α τ ά ρ η δ ε ς", επειδή έπαιρναν τα αμαρτήματα των άλλων πάνω τους. Από τότε έμεινε και η φράση: "π ή ρ ε τ ο κ ρ ί μ α σ τ ο λ α ι μ ό τ ο υ".
(Από το βιβλίο του Τάκη Νατσούλη "Λέξεις και φράσεις παροιμιώδεις")
Παυλίδου Αθηνά, Φαντίδου Μαρία (ΣΤ΄ Τάξη)
ΕΛΑΙΟΛΑΔΟ. ΠΗΓΗ ΖΩΗΣ. ΠΗΓΗ ΥΓΕΙΑΣ
Ιστορία
Από την αρχαία Ελλάδα έως και σήμερα, η ελιά είναι το ιερότερο δέντρο του τόπου μας και συνδέεται άμεσα με την κουλτούρα και τη διατροφή της χώρας μας. Η ιστορία της πρωτογράφτηκε στα παράλια της Μεσογείου και της Μικράς Ασίας. Στην Ελλάδα οι ρίζες του ιερού δέντρου φτάνουν μέχρι την αρχαιότητα. Η διατροφή, η θρησκεία και η τέχνη των αρχαίων Ελλήνων περιείχαν στοιχεία της ελιάς, το κλαδί της οποίας χρησιμοποιούταν ως σύμβολο ειρήνης, σοφίας και νίκης. Ακόμα και οι νικητές των Ολυμπιακών αγώνων έπαιρναν ως έπαθλο για τη νίκη τους ένα κλαδί αγριελιάς (κότινο), ενώ η θεά Αθηνά καθιερώθηκε ως η προστάτιδα της πόλης, προσφέροντας το δέντρο της ως πηγή πλούτου.
Το δέντρο της ελιάς
Το ελαιόλαδο είναι αειθαλές και ευδοκιμεί σε ξηρές και θερμές περιοχές. Είναι ένα από τα λιγοστά δέντρα που ακόμη και σε πετρώδη και άγονα εδάφη, μπορεί να παράγει καρπό. Η ελιά ονομάζεται στη βοτανική Olea Europea Sativa. Το γένος olea έχει ως κύρια χαρακτηριστικά του, την μακροζωία και τη διατήρηση της παραγωγικότητα.
Παραγωγή
Η συγκομιδή του καρπού μπορεί να γίνει με τους ακόλουθους τρόπους:
1. Μετά από φυσιολογική πτώση.
2. Με ραβδισμό.
3. Με μηχανήματα.
Μετά τη συγκομιδή, ο καρπός μεταφέρεται στο ελαιοτριβείο όπου τα βασικά στάδια επεξεργασίας είναι τα εξής:
1. Παραλαβή του καρπού και ζύγισμα.
2. Τροφοδοσία και αποφύλλωση. Το ξεκαθάρισμα των φύλλων είναι απαραίτητο γιατί η σύνθλιψη μεγάλης ποσότητας φύλλων μαζί με τον ελαιόκαρπο προσδίδει πικρή γεύση στο ελαιόλαδο και το εμπλουτίζει σε χλωροφύλλη η οποία επιδρά αρνητικά στη διατήρηση της ποιότητάς του.
3. Πλύσιμο.
4. Σπάσιμο και άλεση.
5. Μάλαξη.
6. Παραλαβή του ελαιόλαδου από την ελαιοζύμη.
7. Τελικός διαχωρισμός και καθαρισμός του ελαιόλαδου.
8. Τυποποίηση.
Κατηγορίες Ελαιόλαδου
Το τυποποιημένο ελαιόλαδο διατίθεται στην κατανάλωση ανάλογα με τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά του, σε τέσσερις βασικές κατηγορίες, οι οποίες αναγράφονται στη συσκευασία του:
ΕΞΑΙΡΕΤΙΚΑ ΠΑΡΘΕΝΟ ΕΛΑΙΟΛΑΔΟ: η πιο φυσική κατηγορία ελαιόλαδου με τέλειο άρωμα και γεύση. Η οξύτητά του δεν ξεπερνά το 1 %.
ΠΑΡΘΕΝΟ ΕΛΑΙΟΛΑΔΟ: είναι φυσικό ελαιόλαδο μες ευχάριστη γεύση και οσμή του οποίου η οξύτητα δεν ξεπερνάει το 2 %.
ΕΛΑΙΟΛΑΔΟ: μίγμα παρθένου και εξευγενισμένου (ραφινέ) ελαιόλαδου. Έχει ευχάριστη γεύση και οσμή, χρώμα ανοιχτό κιτρινοπράσινο και η οξύτητά του δεν πρέπει να ξεπερνά το 1,5 %.
ΠΥΡΗΝΕΛΑΙΟ: λάδι που προέρχεται από την ανάμειξη ραφιναρισμένου πυρηνελαίου και παρθένου ελαιόλαδου (με εξαίρεση την κατηγορία ελαιόλαδου λαμπάντε), του οποίου η περιεκτικότητα σε ελεύθερα λιπαρά οξέα, εκφραζόμενη σε ελαϊκό οξύ, είναι κατ' ανώτερο όριο 1,5 γραμ. ανά 100 γραμ. και
του οποίου τα άλλα χαρακτηριστικά είναι σύμφωνα με αυτά που προβλέπονται για την εν λόγω κατηγορία.Έχοντας υποστεί έλεγχο μέσω ειδικής επιστημονικής διεργασίας σε όλα τα στάδια της παραγωγής του, το τυποποιημένο ελαιόλαδο πρέπει να πλήρη αυστηρώς τις Οδηγίες της Ευρωπαϊκής Ένωσης για την ποιότητα, που εξασφαλίζουν ότι έχετε αγοράσει προϊόν ελεγχόμενης ποιότητας.
Μεσογειακή Διατροφή
Η Μεσογειακή Δίαιτα ή αλλιώς η δίαιτα των κατοίκων των χωρών της Μεσογείου, βασίζεται στην κατανάλωση υγιεινών, για τον οργανισμό, φυτικών τροφών. Τα ζυμαρικά, το ρύζι, τα όσπρια και τα φρούτα είναι τα κύρια συστατικά της. Το ελαιόλαδο, ιδιαίτερα το ωμό, χρησιμοποιείται ως βασική πηγή λιπαρών στοιχείων. Επίσης συνηθίζεται η κατανάλωση μικρών ποσοτήτων κόκκινου κρασιού κατά τη διάρκεια των γευμάτων.
Ελαιόλαδο και Υγεία
Το ελαιόλαδο μπορεί κάλλιστα να χαρακτηριστεί ως ένα πολύ υγιεινό λάδι. Μια σωστή και ισορροπημένη διατροφή περιέχει απαραιτήτως ελαιόλαδο στο καθημερινό της πρόγραμμα. Το άρωμα και η γεύση που δίνει σε όλα τα φαγητά είναι μοναδική και ασύγκριτη. Όπως όλα τα έλαια, έτσι και το ελαιόλαδο περιέχει λιπαρά οξέα, τα οποία διακρίνονται σε τρία είδη: κορεσμένα, μονοακόρεστα και πολυακόρεστα. Τα ζωικά λίπη περιέχουν κυρίως κορεσμένα λιπαρά οξέα, τα σπορέλαια πολυακόρεστα, ενώ το ελαιόλαδο διαφοροποιείται γιατί περιέχει κυρίως μονοακόρεστα λιπαρά οξέα σε ποσοστό μέχρι και 83 %. Το ελαϊκό οξύ, το βασικό συστατικό του ελαιόλαδου, αποτελεί ένα τέτοιο μονοακόρεστο λιπαρό οξύ.
Ως βασική πηγή μονοακόρεστων λιπαρών οξέων, το ελαιόλαδο βοηθά:
1. Στη μείωση της "κακής" χοληστερίνης (LDL) στο αίμα.
2. Στη διατήρηση της περιεκτικότητας του αίματος σε "καλή" χοληστερίνη (HDL).
3. Στην πρόληψη φραγής των αρτηριών και κατά συνέπεια στην πρόληψη καρδιαγγειακών παθήσεων.
4. Στη θεραπεία του έλκους στομάχου και δωδεκαδάκτυλου, αφού διευκολύνει την πέψη.
5. Στο σωστό μεταβολισμό των διαβητικών και κατά συνέπεια στην ισορροπία των τιμών του σακχάρου.
6. Στην πρόληψη του καρκίνου.
Υγιεινό και Εύγευστο
Το ελαιόλαδο είναι πολύ υγιεινό, μπορεί να χρησιμοποιηθεί σε όλα τα φαγητά και συνιστάται από όλους διαιτολόγους ως ένα ιδιαίτερα εύπεπτο λάδι. Επίσης δεν παχαίνει περισσότερο από τα άλλα λάδια γιατί έχει τον ίδιο ακριβώς αριθμό θερμίδων (9 θερμίδες / γραμ.). Για ακόμη πιο υγιεινό φαγητό, μπορεί να προστεθεί το λάδι στο τέλος του μαγειρέματος. Όταν χρησιμοποιείται ωμό, αποκαλύπτει όλη του τη νοστιμιά. Δίνει άλλη γεύση στις σαλάτες και τα λαχανικά και βοηθά στην προετοιμασία σαλτσών. Λειτουργεί σαν εξαιρετικός αγωγός της θερμότητας και μπορεί να εκτεθεί σε πολύ υψηλές θερμοκρασίες, όπως αυτές του τηγανίσματος, χωρίς να υποστεί αλλοιώσεις και χωρίς να προκαλεί δυσμενείς επιπτώσεις στον οργανισμό μας. Το ελαιόλαδο χρησιμοποιείται εκτός από το μαγείρεμα και σαν συντηρητής τροφίμων (π. χ. τυριών, λαχανικών, ψαρικών).
Για σωστό τηγάνισμα
Για ένα σωστό και υγιεινό τηγάνισμα πρέπει να ακολουθήσουμε τις εξής οδηγίες:
1. Τα τρόφιμα πρέπει να μπαίνουν στο ελαιόλαδο μόνο όταν αυτό έχει φτάσει στην ιδανική θερμοκρασία.
2. Τα τρόφιμα πρέπει να τηγανίζονται σε θερμοκρασία περιβάλλοντος, διαφορετικά μειώνουν τη θερμοκρασία του λαδιού, καταστρέφοντας πολύτιμα στοιχεία του.
3. Η θερμοκρασία πρέπει να διατηρείται σταθερή κατά τη διάρκεια του τηγανίσματος.
4. Καλό είναι το λάδι να μη χρησιμοποιείται περισσότερο από 6 φορές κατά το τηγάνισμα.
5. Τα τηγάνια πρέπει να είναι πάντα άριστης ποιότητας (βαθιά, βαριά, αντικολλητικά).
6. Επειδή η γεύση του ελαιόλαδου χάνεται κατά το τηγάνισμα, καλό είναι να χρησιμοποιείται ένα απλό παρθένο ελαιόλαδο.
7. Στο τέλος του τηγανίσματος οι τροφές πρέπει να στραγγιστούν (τρυπητή κουτάλα, απορροφητικό χαρτί) πριν σερβιριστούν.
8. Το λάδι όπου έχουν τηγανιστεί τροφές παναρισμένες σε αλεύρι, αυγό, φρυγανιά ή έχουν γέμιση, μπορεί να καθαριστεί ρίχνοντας μια μικρή φέτα ψωμιού, για λεπτή φέτα λεμονιού ή ένα κομμάτι ωμής πατάτας.
Η ΑΚΡΟΣΤΙΧΙΔΑ ΤΟΥ ΙΑΝΟΥΑΡΙΟΥ
_ _ _ _ _ _ _ Βάφτισε τον Ιησού.
_ _ _ _ _ _ _ Ένας μαθητής του Χριστού.
_ _ _ _ _ _ Ένας ποταμός της Αφρικής.
_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ Η δεύτερη καλύτερη ομάδα ποδοσφαίρου στην Ελλάδα.
_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ Ενώσεις υδρογόνου και άνθρακα.
_ _ _ _ _ Το βρίσκουμε στη θάλασσα.
_ _ _ _ _ _ _ Και τέτοια έχει το καζίνο.
_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ Αυτοκράτορας του Βυζαντίου.
_ _ _ _ _ _ _ _ _ Θα γίνουν το 1004 στην Αθήνα.
_ _ _ _ _ _ Ένας από τους ιδρυτές της Φιλικής Εταιρείας (αντίστροφα).
Παπαδοπούλου Ελένη, Σεμερτζίδου Θεοδώρα (Ε΄ Τάξη)
ΑΝΕΚΔΟΤΑ
Άγνοια
ΔΑΣΚΑΛΟΣ: Τι όνομα είναι ο ναός, παιδιά;
ΓΙΑΝΝΑΚΗΣ: Επίθετο, κύριε.
ΔΑΣΚΑΛΟΣ: Μας πες μου τα τρία γένη.
ΓΙΑΝΝΑΚΗΣ: Ο ναός - η εκκλησία - το εκκλησάκι!
* * *
Η γούνα στη βροχή
ΠΕΛΑΤΙΣΣΑ: Μπορεί αυτό το γούνινο παλτό να φορεθεί στη βροχή χωρίς να χαλάσει;
ΓΟΥΝΑΡΑΣ: Μα, κυρία μου, είδατε ποτέ έναν κάστορα να κρατάει ομπρέλα;
* * *
Όταν η αλήθεια λέγεται ωμά
- Είδες τι έκανες; Μου πέταξες αυτή την πέτρα και έσπασες το τζάμι.
- Εγώ δε φταίω. Εσύ χαμήλωσες το κεφάλι σου.
-
Βασιλειάδης Άγγελος, Σιδηρόπουλος Γιώργος (Ε΄ Τάξη)
ΠΑΡΟΙΜΙΕΣ
"Όταν έχει το πουγκί σου, όλοι οι φίλοι είναι δικοί σου"
Όταν είσαι πλούσιος, όλοι σου παριστάνουν το φίλο για να ευνοηθούν από τα αγαθά σου.
* * *
"Άλλοι σκάφτουν και κλαδεύουν κι άλλοι πίνουν και γλεντάνε"
Άλλοι εργάζονται και κοπιάζουν και άλλοι καλοπερνούν και διασκεδάζουν.
Σελίδου Αντωνία, Σελίδου Μαρία Τερέζα (ΣΤ΄ Τάξη)
ΑΙΝΙΓΜΑΤΑ
Το φίδι πίνει θάλασσα
η θάλασσα το φίδι
και το κεφάλι του φιδιού
φωτούλα αναμμένη.
Τι είναι;
|
Γούρνα μου πελεκητή
μαρμαρένια και χυτή,
με τα μαύρα ψάρια μέσα
και το κόκκινο κρασί.
Τι είναι;
|
|