Μηνιαία μαθητική εφημερίδα  των μαθητών των Ε΄ και ΣΤ΄ τάξεων του Δημοτικό Σχολείο Ριζού 

Έτος 5ο  

Μάρτιος 2001  

Αριθμός Φύλλου 43

Πίσω                                          Π Ε Ρ Ι Ε Χ Ο Μ Ε Ν Α

ΜΙΑ ΕΠΙΣΚΕΨΗ ΣΤΟ ΔΗΜΑΡΧΕΙΟ ΣΚΥΔΡΑΣ
Την Πέμπτη 8 Μαρτίου επισκεφτήκαμε το Δημαρχείο της Σκύδρας. Έξω από το δημαρχείο, σ’ ένα κιόσκι, ήταν μια κυρία που μοίραζε φυλλάδια και καρφίτσες για τη γιορτή της γυναίκας που ήταν εκείνη την ημέρα. 
Περιμέναμε έξω από το Δημαρχείο τον κ. Αντιδήμαρχο για να μας ξεναγήσει. Μπροστά στην πόρτα υπήρχε μια Κινητή Μονάδα Αιμοληψίας στην οποία πήγαινε ο κόσμος και έδινε αίμα.
Όταν ήρθε ο κ. Αντιδήμαρχος μας πήγε στο γραφείο του όπου μας κέρασαν χυμούς. Αφού ήπιαμε τους χυμούς συζητήσαμε μαζί του για τα προβλήματα του χωριού μας. Κάποια παιδιά έκαναν παρατηρήσεις για κάποια προβλήματα που δεν έχουν λυθεί.
Μετά τη συζήτηση πήγαμε και είδαμε τις υπόλοιπες υπηρεσίες του Δήμου. Δίπλα απ’ το γραφείο του κ. Αντιδημάρχου υπήρχε το γραφείο της διευθύντριας του προσωπικού και πιο δίπλα το γραφείο της γραμματέα του Δημάρχου. Απέναντι ήταν το γραφείο του Δημάρχου. Δίπλα απ’ αυτό είναι το γραφείο όπου γίνονται οι μελέτες για τα διάφορα έργα που πραγματοποιούνται στο Δήμο.
Μετά κατεβήκαμε στο ισόγειο και πήγαμε στο Ληξιαρχείο όπου εκεί γράφονται οι γεννήσεις, οι γάμοι, οι βαφτίσεις, οι θάνατοι κ.ά. Εκεί μια κυρία μας έδειξε πώς γίνεται το Πιστοποιητικό γέννησης. Μα άλλη κυρία μας έδειξε το Μητρώο Αρρένων. Σ’ αυτό το βιβλίο γράφονται τα αγόρια μόλις γεννιούνται. Μας εξήγησε πως ο καθένας μας είναι γραμμένος στα Δημοτολόγια σε μια μερίδα. Μερίδα είναι η οικογένεια.
Αφού τελείωσε η ενημέρωσή μας επιστρέψαμε το σχολείο.


Σελίδου Μαρία Τερέζα, Φαντίδου Μαρία (Ε΄ Τάξη)
Ιωάννου Μαρίνα (ΣΤ΄ Τάξη)



ΠΡΩΤΕΣ ΒΟΗΘΕΙΕΣ
Την Πέμπτη 8 Μαρτίου επισκέφτηκε το σχολείο μας μια αδερφή νοσοκόμα από τον Ελληνικό ερυθρό Σταυρό. Μας εξήγησε τι πρέπει να κάνουμε σε περιπτώσεις ατυχημάτων. Μας εξήγησε επίσης τι θα κάνουμε για να προσφέρουμε τις πρώτες βοήθειες σε κάποιον που έχει πάθει ένα μικρό τραύμα ή σε κάποιον που η μύτη του τρέχει αίμα.
Περιποίηση τραύματος
Στην αρχή πρέπει να πλένουμε την πληγή με καθαρό νερό. Στη συνέχεια πρέπει να βάλουμε στο τραύμα οξυζενέ για να βγουν τα μικρόβια και οι βρομιές που ίσως μπήκαν (ποτέ δε βάζουμε οινόπνευμα) . Μετά βάζουμε με αποστειρωμένη γάζα λίγο μπενταντίν (ιώδιο) στο κέντρο του τραύματος και μετά γύρω γύρω και τέλος βάζουμε μια γάζα από πάνω και την κολλάμε με λευκοπλάστη. Πρέπει να αλλάζουμε τη γάζα κάθε μερικές ώρες.
Ρινορραγία
Όταν τρέχει αίμα η μύτη κάποιου, πρέπει καταρχήν να τον καθίσουμε σε μια καρέκλα και να του ζητήσουμε να πιέσει τα πτερύγια της μύτης του με το δείχτη και τον αντίχειρα. Έπειτα πρέπει να κατεβάσει το κεφάλι του (να σκύψει) ελαφρά προς τα κάτω. Αν δε σταματήσει η αιμορραγία, παίρνουμε μια αποστειρωμένη γάζα, τη στρίβουμε και την ποτίζουμε με οξυζενέ. Έπειτα τη βάζουμε στη μύτη μέχρι να σταματήσει. Εάν βλέπουμε ότι πάλι δε σταματάει βάζουμε και δεύτερη. Αυτές τις γάζες πρέπει να τις αλλάζουμε το αργότερο σ’ ένα 24ωρο για να μη μολυνθεί το τραύμα. Αν, όταν προσπαθήσουμε να βγάλουμε τη γάζα, έχει κολλήσει κάπου, πρέπει να συμβουλευτούμε έναν γιατρό.
Όταν τελείωσε η αδερφή μας υποσχέθηκε ότι θα ξανάρθει κάποια άλλη φορά για να μας δώσει περισσότερες πληροφορίες γι άλλα θέματα.

Κελεσίδου Αγγέλικα, Μπούπε Βαγγελιώ, Σιδηρόπουλος Γιώργος (ΣΤ΄ Τάξη),
Σελίδου Αντωνία (Ε΄ Τάξη)


ΤΙ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΥΠΑΡΧΕΙ ΣΤΟ ΦΑΡΜΑΚΕΙΟ ΜΑΣ
Σε όποιο χώρο κινούμαστε, είτε στην εργασία είτε στο σπίτι και βέβαια στο αυτοκίνητο, θα πρέπει απαραίτητα να υπάρχει ένα φαρμακείο με τα πιο χρήσιμα φάρμακα και υλικά για να παρασχεθούν οι Πρώτες Βοήθειες. Ποια είναι όμως αυτά τα φάρμακα και τα υλικά που πρέπει να έχουμε στο φαρμακείο μας;
Τα απαραίτητα φάρμακα είναι:
Οινόπνευμα, οξυζενέ, μερκιουροχρώμ (ιώδιο, μπενταντίν), παυσίπονα και αντιπυρετικά, υγρή αμμωνία (για τσιμπήματα εντόμων), αντιϊσταμινική αλοιφή (για τις αλλεργίες), καρβουνάκια (ultra carbon) για περιπτώσεις δηλητηριάσεων, σιρόπι εμετικό (για πρόκληση εμετού σε περίπτωση δηλητηρίασης), φυσιολογικός ορός και σόδα.

Τα απαραίτητα υλικά είναι:
Βαμβάκι, γάζες αποστειρωμένες, γάζες βαζελινούχες (για εγκαύματα), επίδεσμοι, τραυμαπλάστ, λευκοπλάστη, θερμόμετρο, λαβίδα, σύριγγες μια χρήσης, νάρθηκες, γάντια χειρουργικά.
Για να μην ψάχνουμε απεγνωσμένα την τελευταία στιγμή για όλα αυτά, ιδιαίτερα αν είναι νύχτα, δεν κάνουμε καλού κακού έναν έλεγχο για να συμπληρώσουμε τις ελλείψεις μας; (K. X.)


Ο ΕΡΥΘΡΟΣ ΣΤΑΥΡΟΣ
Ο Διεθνής Ερυθρός Σταυρός ιδρύθηκε τον Αύγουστο του 1864 απ’ τον Ερρίκο Ντινάν. 
Ο Ερρίκος Ντινάν ήταν Ελβετός συγγραφέας και φιλάνθρωπος. Γεννήθηκε το 1828 και πέθανε το 1910. Στον ιταλοαυστριακό πόλεμο παρακολούθησε τη μάχη του Σολφερίνο. Οι φρικαλεότητες του πολέμου τον συγκλόνισαν και τις περιέγραψε με ένταση στο βιβλίο του «Αναμνήσεις από το Σολφερίνο». Το έργο αυτό προκάλεσε τόση εντύπωση, ώστε το 1863 συγκλήθηκε διεθνής διάσκεψη για το ζήτημα της περίθαλψης τραυματιών πολέμου και το 1863 ιδρύθηκε ο Διεθνής Ερυθρός Σταυρός.
Ο Ερυθρός Σταυρός έχει σκοπό να ανακουφίζει τον πόνο και τη δυστυχία των ανθρώπων ανεξάρτητα από φυλή, πολιτικές ή θρησκευτικές πεποιθήσεις και δρα τόσο σε καιρό πολέμου όσο και σε καιρό ειρήνης. Σύμβολό του είναι ένας κόκκινος σταυρός πάνω σε ένα τετράγωνο άσπρο πανί.
Ο Ελληνικός Ερυθρός Σταυρός ιδρύθηκε το 1877 με πρώτο πρόεδρο το Μάρκο Ρενιέρη.
Κερμανίδης Θεόδωρος, Παναούσης Αριστοφάνης (Ε΄ Τάξη), 
Βασιλειάδης Τάσος, Χαρατσίδης Νίκος (ΣΤ΄ Τάξη)


Η ΓΙΟΡΤΗ ΤΗΣ ΓΥΝΑΙΚΑΣ
Η γιορτή της γυναίκας γιορτάζεται στις 8 Μαρτίου. Είναι μια ξεχωριστή μέρα για τις γυναίκες.
Παλιά οι γυναίκες δεν είχαν τα ίδια δικαιώματα με τους άντρες. Η δουλειά τους ήταν να καθαρίζουν το σπίτι, να μαγειρεύουν και να μεγαλώνουν τα παιδιά. Σήμερα, σύμφωνα με το νόμο, έχουν τα ίδια δικαιώματα. Μπορούν να βγαίνουν έξω, να δουλεύουν σε εργοστάσια, υπηρεσίες κ.λπ., να ψηφίζουν κ.ά.

Οι άντρες όμως δεν έχουν καταλάβει ότι οι γυναίκες έχουν τα ίδια δικαιώματα μαζί τους. Έτσι παριστάνουν τον αρχηγό της οικογένειας και χρησιμοποιούν πολλές φορές τη γυναίκα σαν σκλάβο τους.
Εμείς πιστεύουμε πως δεν υπάρχει πραγματική ισότητα ανάμεσα στις γυναίκες και στους άντρες. Οι άντρες πρέπει να σέβονται τις γυναίκες, να τις βοηθάνε στο νοικοκυριό και να προσέχουν τα παιδιά. αυτή είναι η δική μας γνώμη.


Αθανασιάδου Βέτα, Κακλαμάνου Ελισάβετ, Παπαδοπούλου Άννα, Σελίδου Νατάσα (ΣΤ΄ Τάξη)


Η ΓΥΝΑΙΚΑ ΣΗΜΕΡΑ ΣΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ ΚΑΙ ΣΤΟΝ ΚΟΣΜΟ (ΜΕ ΑΡΙΘΜΟΥΣ)
Στην Ελλάδα:
· Πάνω από 250.000 γυναίκες εργάζονται στο σπίτι χωρίς κοινωνική προστασία.
· Το 37% των γυναικών κάτω των 24 χρόνων είναι άνεργες (κατέχουμε την 3η θέση στην Ευρωπαϊκή Ένωση).
· Οι γυναίκες αποτελούν το 65% του συνόλου των ανέργων έως 25 χρόνων.
· Η σχέση των αποδοχών των γυναικών ως προς τις αποδοχές των ανδρών σε μερικούς κλάδους βελτιώθηκε, αλλά στους περισσότερους επιδεινώθηκε. 
· Το ποσοστό των αναλφάβητων γυναικών είναι υψηλότερο από το αντίστοιχο των ανδρών και παρατηρείται κυρίως σε αγροτικές περιοχές και σε ομάδες μεγαλύτερης ηλικίας, καθώς και στις γυναίκες που κατοικούν σε ορεινές, νησιωτικές και ακριτικές περιοχές.


Στον κόσμο:
· Τα 2/3 από τα 876 εκατομμύρια αναλφάβητων του πλανήτη είναι γυναίκες. Τα μεγαλύτερα ποσοστά (αγγίζουν το 80% - 87%) σημειώνονται στη Λατινική Αμερική και την Ανατολική Ασία.
· Από τα 120 εκατομμύρια παιδιά που δεν λαμβάνουν βασική εκπαίδευση, περίπου τα 80 εκατομμύρια είναι κορίτσια.
· Δύο εκατομμύρια κορίτσια ηλικίας 4-12 ετών κάθε χρόνο στον πλανήτη υφίστανται ακρωτηριασμό των γεννητικών τους οργάνων.
· Ενώ ο γάμος στις πολιτισμένες κοινωνίες θεωρείται γεγονός ενηλικίωσης και ολοκλήρωσης της γυναίκας, για 15 εκατομμύρια κορίτσια στον πλανήτη ηλικίας 15 – 19 χρόνων είναι εξαναγκασμός, αφού γίνονται σύζυγοι και μητέρες παρά τη θέλησή τους.
· 600.000 γυναίκες χάνουν κάθε χρόνο τη ζωή τους στη διάρκεια του τοκετού, λόγω έλλειψης φροντίδας και εφαρμογής των κανόνων υγιεινής.
· Από τα 50 εκατομμύρια πρόσφυγες, το 80% είναι γυναίκες. Οι μετακινήσεις των πληθυσμών και η κατάρρευση των κοινωνικών ελέγχων ενθαρρύνουν το βιασμό, την πορνεία και τη σεξουαλική δουλεία, με αποτέλεσμα τις ανεπιθύμητες εγκυμοσύνες και την εξάπλωση των σεξουαλικά μεταδιδόμενων ασθενειών, κυρίως του AIDS.
· Η βία κατά των γυναικών είναι μια παγκόσμια επιδημία. (Μόλις την περασμένη δεκαετία αναγνωρίστηκε ως έγκλημα πολέμου ο συστηματικός βιασμός των γυναικών σε περίοδο πολεμικής σύρραξης.) 
· Τις τελευταίες δύο δεκαετίες 60 εκατομμύρια γυναίκες δολοφονήθηκαν μέσα στις ίδιες τους τις οικογένειες επειδή γεννήθηκαν γυναίκες.
· Από το 1,5 δισεκατομμύριο των ανθρώπων που ζουν σε έσχατη ένδεια (με λιγότερο από 500 δρχ. την ημέρα) τα ? είναι γυναίκες.
· Σε παγκόσμιο επίπεδο οι εργαζόμενες γυναίκες κερδίζουν κατά μέσο όρο λίγο παραπάνω από το 50% απ’ όσα κερδίζουν αντίστοιχα οι άντρες.
Οι γυναίκες παγκοσμίως είναι πιθανότερο (από τους άντρες): 
· Να προσφέρουν άμισθη εργασία. (Εργάζονται μη αμειβόμενες σε διπλάσιο ποσοστό απ’ ότι οι άντρες).
· Να καταγράφονται ως «οικονομικά ανενεργές», μολονότι εργάζονται στο πλαίσιο της οικογένειας. 
· Να πληρώνονται λιγότερο απ’ ότι οι άντρες που απασχολούνται στην ίδια εργασία. 
· Εξακολουθεί ο διαχωρισμός των επαγγελμάτων κατά φύλο.


(Στοιχεία από UNICEF, Σύνοδο των Ηνωμένων Εθνών για θέματα Ισότητας και Ανάπτυξης, ΓΣΕΕ και ΑΔΕΔΥ)


ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΑ ΕΡΓΑΖΟΜΕΝΩΝ ΓΥΝΑΙΚΏΝ
· Αν είσαι έγκυος και εργαζόμενη:
Απαγορεύεται και είναι απολύτως άκυρη η απόλυση, τόσο κατά τη διάρκεια της εγκυμοσύνης όσο και για το χρονικό διάστημα ενός (1) έτους μετά τον τοκετό. 
Προβλέπεται απαλλαγή για προγεννητικές εξετάσεις.
· Αν είσαι μητέρα εργαζόμενη:
Δικαιούσαι άδεια μητρότητας (τοκετού και λοχείας) διάρκειας 17 εβδομάδων
Το μειωμένο ωράριο για θηλασμό και φροντίδα του παιδιού διαμορφώνεται ως εξής: Για χρονικό διάστημα δύο (2) ετών από τον τοκετό, μείωση κατά μία (1) ώρα κάθε μέρα ή έπειτα από συμφωνία με τον εργοδότη δύο (2) ώρες επί ένα (1) χρόνο μετά τον τοκετό.
· Αν είσαι έγκυος υπάλληλος στο δημόσιο τομέα:
Δικαιούσαι άδεια μητρότητας με πλήρεις αποδοχές, δύο (2) μήνες πριν και τρεις (3) μήνες μετά τον τοκετό.
Αν έχεις ανάγκη ειδικής θεραπείας, μετά την εξάντληση της αναρρωτικής άδειας με αποδοχές, δικαιούσαι κανονική άδεια κυοφορίας με αποδοχές, μετά από βεβαίωση θεράποντος ιατρού και διευθυντή γυναικολογικής ή μαιευτικής κλινικής ή τμήματος νοσηλευτικού ιδρύματος.
Δικαιούσαι (όπως και ο πατέρας) άδεια μέχρι τέσσερις (4) μέρες το χρόνο με αποδοχές, για την παρακολούθηση της σχολικής επίδοσης των παιδιών σε πρωτοβάθμια ή δευτεροβάθμια εκπαίδευση.
(Από τη Γενική Γραμματεία Ισότητας)



ΣΤΗΝ ΞΑΝΘΗ ΜΕ ΤΗΝ ΟΜΑΔΑ ΒΟΛΕΪ ΤΟΥ ΑΡΙΣΤΟΤΕΛΗ ΣΚΥΔΡΑΣ 
Το Σάββατο 10 Μαρτίου ξεκινήσαμε σαν φίλαθλοι του Αριστοτέλη, μαζί και ο δάσκαλός μας και πολύς άλλος κόσμος, με δύο λεωφορεία να πάμε στην Ξάνθη. Εκεί γινόταν το FINAL FOUR του Κυπέλλου Ελλάδος στο βόλεϊ. Στους ημιτελικούς έπαιζαν ο Αριστοτέλης με τον Ηρακλή και ο Ολυμπιακός με την Ορεστιάδα.
Στη στάση που κάναμε, επειδή η διαδρομή ήταν μεγάλη, μας μοίρασαν μπλουζάκια, κασκόλ και καπέλα της ομάδας. Σε τέσσερις ώρες ήμασταν στην Ξάνθη. Εκεί φάγαμε, κάναμε μια βόλτα για να ξεμουδιάσουμε και μετά πήγαμε στο κλειστό στάδιο της πόλης το οποίο ήταν φανταστικό. 

Πριν ξεκινήσει ο αγώνας μας δώσανε ένα φυλλάδιο για τους αγώνες που θα παρακολουθούσαμε. Σ’ αυτό το φυλλάδιο έγραφε την ιστορία και τους παίκτες της κάθε ομάδας με την ηλικία και το ύψος τους. 
Όταν ο αγώνας άρχισε όλη η κερκίδα φώναζε συνθήματα και πανηγύριζε παρόλο που ήξερε ότι δεν είχε ελπίδες με τον αντίπαλο που έπαιζε. Το πρώτο σετ τελείωσε με 25 – 15 υπέρ του Ηρακλή. Αν και δεν πήγαμε τόσο καλά εμείς χαιρόμασταν τον αγώνα. Το δεύτερο σετ τέλειωσε με 25 – 12 πάλι υπέρ του Ηρακλή. Εδώ λυπηθήκαμε λίγο επειδή βλέπαμε ότι θα χάναμε, αλλά και πάλι δε μας πείραζε. Το τρίτο σετ το παλέψαμε περισσότερο αλλά το χάσαμε με 25 – 21.
Δε μας πολυπείραξε που χάσαμε με 3 – 0. Σημασία έχει που παρακολουθήσαμε και χαρήκαμε τον αγώνα.
Το κύπελλο το πήρε τελικά ο Ολυμπιακός αφού νίκησε στον ημιτελικό τη Ορεστιάδα με 3 –2 και στον τελικό τον Ηρακλή με 3 – 0 σετ.


Σεμερτζίδης Παναγιώτης (Δ΄ Τάξη), Ιωάννου Μαρίνα, Κακλαμάνου Ελισάβετ (ΣΤ΄ Τάξη),
Σεμερτζίδου Εύα (Α΄ Γυμνασίου) 



ΕΠΙΣΚΕΨΗ ΣΤΟ ΚΕΝΤΡΟ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΙΚΉΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ
ΚΑΤΩ ΠΟΡΟΪΩΝ ΚΑΙ ΣΤΗ ΛΙΜΝΗ ΚΕΡΚΙΝΗ

Αργότερα πήγαμε στη λίμνη όπου παρατηρήσαμε πολλά πουλιά με ένα τηλεσκόπιο. Στη λίμνη είχε πολλά είδη πουλιών, αλλά τα περισσότερα ήταν σκουφοβουτηχτάρια. Ακόμα είδαμε και ένα σπάνιο πουλί που ονομάζεται αργυροπελεκάνος. 
Μετά μας ετοίμασαν για κολατσιό σάντουιτς και χυμό και αφού φάγαμε χωριστήκαμε σε δυο ομάδες. Η μια ομάδα πήγε κάτω στη λίμνη για να παρατηρήσει το νερό της και η δεύτερη, δηλαδή εμείς, πήρε συνέντευξη από έναν ψαρά, τον κύριο Γιώργο Μπουγιουκλή. Τον ρωτήσαμε τι είδους ψάρια υπάρχουν μέσα στη λίμνη και μας είπε ότι ψαρεύει τούρνες, πρικιά, γριβάδια γουλιανούς, χέλια κ.ά. Mας είπε ακόμα ότι, όταν τσιμπιέται ένα ψάρι από ένα άλλο, παθαίνει μια αρρώστια που λέγεται μυκηκίνη. 
Ύστερα ανεβήκαμε στο λεωφορείο για να περάσουμε στην άλλη άκρη της λίμνης. Στη διαδρομή είδαμε ένα σταχτοτσικνιά και σταματήσαμε αμέσως για να μην τον τρομάξουμε. Όταν φτάσαμε μια ομάδα κατέβηκε στη λίμνη και μια άλλη ανέβηκε πάνω στο βουνό που ήταν δίπλα στη λίμνη, για να το εξερευνήσει. Επάνω στο βουνό μαζέψαμε δείγματα από φυτά, λουλούδια, πέτρες και άλλα πράγματα για να κάνουμε ένα φυτολόγιο στο Κ. Π. Ε.
Στο τέλος πήγαμε στο Κέντρο. Εκεί η δασκάλα η κα. Καλλιθέα μας έδωσε τρία χαρτόνια για να κάνουμε το φυτολόγιο. Η Ε΄ και η ΣΤ΄ τάξη είδαν τα δικά τους δείγματα από τη λίμνη στα στερεοσκόπια. Τελειώνοντας μας έδωσαν ένα φύλλο αξιολόγησης για το πώς περάσαμε στο Κ. Π. Ε. Μας άρεσαν όλα αυτά που κάναμε τόσο που θα θέλαμε να ξαναπάμε.

Βασιλειάδης Άγγελος, Παπαδοπούλου Ελένη, Παυλίδης Βασίλης (Δ΄ Τάξη)
Αγάποβα Μιλένα, Ηλιάδου Ελευθερία (Γ΄ Τάξη)

* * *

Την Τετάρτη 14 Μαρτίου το σχολείο μας επισκέφτηκε τη λίμνη Κερκίνη στο νομό Σερρών. 
Όταν φτάσαμε πήγαμε στο Κ. Π. Ε., δηλαδή το Κέντρο Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης, των Κάτω Ποροϊων. Εκεί μας είπαν λίγα λόγια για τη λίμνη, για τα σπάνια πουλιά της, μας έδωσαν ντοσιέ για να γράφουμε τι μας έκανε εντύπωση και είδαμε και σλάϊτς.
Προτού πάμε στη λίμνη πήγαμε στο Κέντρο Πληροφόρησης. Εκεί είδαμε τα οστά διάφορων ζώων, φωλιές σπάνιων πουλιών, δαχτυλίδια πουλιών που τα χρησιμοποιούν οι επιστήμονες για να παρακολουθούν την πορεία τους, φωτογραφίες πουλιών κ.ά.
Μετά από λίγη ώρα πήγαμε με το λεωφορείο στη λίμνη. Εκεί μας είπαν να κάνουμε απόλυτη ησυχία για να μην τρομάξουμε τα πουλιά. Όταν φτάσαμε, με κιάλια και τηλεσκόπιο, είδαμε διάφορα πουλιά όπως αργυροπελεκάνους, σκουφοβουτηχτάρια, πελαργούς, γλάρους, καρακάξες κ.ά. Πριν αρχίσουμε τις εργασίες μας έδωσαν κάτι να φάμε.
Τα παιδιά της Ε΄ και της ΣΤ΄ τάξης χωρίστηκαν σε τρεις ομάδες. Κάθε ομάδα πήρε κάποια όργανα που θα της χρειάζονταν. 
Η πρώτη ομάδα με ειδικό θερμόμετρο μέτρησε τη θερμοκρασία του εδάφους, του νερού, του αέρα και της φυλλοστρωμνής. 
Η δεύτερη ομάδα πήρε σε κουτάκια δείγματα νερού από τη λίμνη για να το μελετήσουμε σε στερεοσκόπια. Η ίδια ομάδα με κουτάκια, λαβίδες και μεγεθυντικούς φακούς έπιασε και έντομα.
Η τελευταία ομάδα παρατήρησε τα έργα του ανθρώπου στη λίμνη. Τα θετικά έργα που έγιναν είναι το πάρκο, τα μαγαζιά κ.ά. Το αρνητικό είναι ότι για να φτιάξουν το δρόμο γύρω από τη λίμνη έκοψαν τις καλαμιές με αποτέλεσμα καταστραφεί ένα καταφύγιο πουλιών. Επίσης πολύς κόσμος άρχισε να επισκέπτεται τη λίμνη και να προκαλεί αναστάτωση στα πουλιά που ζούνε εκεί.
Στο δρόμο γύρω από τη λίμνη, καθώς κατευθυνόμαστε για το βουνό, είδαμε διάφορα ζώα και πουλιά. Όταν φτάσαμε χωριστήκαμε σε δύο ομάδες. Η μια πήγε πάνω στο βουνό και μάζεψε διάφορα φυτά, καρπούς και πέτρες. Η άλλη πήγε κάτω στη λίμνη και μάζεψε νεροκάστανα, φτερά πουλιών, κοχύλια κ.ά.
Όταν τελειώσαμε, γυρίσαμε στο Κ. Π. Ε. για να κάνουμε φυτολόγια με τα διάφορα είδη που μαζέψαμε. Το νερό που πήραμε από τη λίμνη το παρατηρήσαμε στα στερεοσκόπια και είδαμε διάφορους μικροοργανισμούς που ζούνε σ’ αυτό.
Τέλος, ένα παιδί από κάθε ομάδα παρουσίασε τα φυτολόγια και τις εργασίες που κάναμε. Μετά μας έδωσαν όλους ένα ερωτηματολόγιο και απαντήσαμε με ειλικρίνεια για το πώς περάσαμε. 
Μας άρεσε αυτή η επίσκεψη και θα θέλαμε του χρόνου να ξαναπάμε.


Κερμανίδης Θεόδωρος, Σελίδου Αντωνία, Φαντίδου Μαρία(Ε΄ Τάξη)
Ιωάννου Μαρίνα, Σελίδου Νατάσα, Σιδηρόπουλος Γιώργος (ΣΤ΄ Τάξη)



ΓΙΑΤΙ ΤΟ ΛΕΜΕ

«Τα βρήκε μπαστούνια»

Εκατό χρόνια μετά το πάρσιμο του φρουρίου της Ακροκόρινθου από το Λέοντα το Σγουρό, οι Φράγκοι γιόρταζαν στην Κόρινθο με μεγάλη τελετή αυτή την επέτειο. Οι ευγενείς έκαναν ιππικούς αγώνες κάτω από τα ερωτικά βλέμματα των γυναικών. Νικητές στους αγώνες αυτούς ξεχώρισαν δύο: Ο Ελληνογάλλος δούκας των Αθηνών Γουίδος –μόλις 20 χρόνων- και ο Νορμανδός Μπουσάρ, φημισμένος καβαλάρης και οπλομάχος. Εκείνη την ημέρα κάλεσε σε μονομαχία ο «μπάιλος» του Μορέα, Νικόλας ντε Σαιντομέρ, τον παλατίνο της Κεφαλληνίας Ιωάννη, που φοβήθηκε τη δύναμη του αντίπαλού του κι αρνήθηκε να χτυπηθεί, με την πρόφαση ότι το άλογό του ήταν αγύμναστο. Αλλά ο Μπουσάρ τον ντρόπιασε μπροστά σε όλους, γιατί ανέβηκε πάνω σ’ αυτό το ίδιο άλογο κι έκανε τόσα γυμνάσματα, ώστε να κινήσει το θαυμασμό των θεατών. Ύστερα, καλπάζοντας γύρω από την κονίστρα, φώναξε δυνατά: «Να το άλογο που μας παρέστησαν για αγύμναστο». Αυτό, βέβαια, ήταν αρκετό, για να ξυπνήσει το θανάσιμο μίσος του Ιωάννη, ο οποίος έστειλε κρυφά έναν υπηρέτη του, για ν’ αλλάξει τα δύο ξίφη του Μπουσάρ με δύο πανομοιότυπα ξύλινα, αυτά, δηλαδή, που τα είχαν, για να γυμνάζονται οι αρχάριοι. Τα ξύλινα αυτά ξίφη ονομάζονταν «μπαστέν» και οι Έλληνες τα έλεγαν «μπαστούνια». Όταν ο υπηρέτης κατάφερε να τ’ αλλάξει, ο Ιωάννης κάλεσε τον Μπουσάρ αμέσως με μονομαχία. Ανύποπτος εκείνος, τράβηξε το πρώτο ξίφος του και το βρήκε ξύλινο. Τραβά και το δεύτερο κι αυτό «μπαστούνι». Και τα δύο τα βρήκε «μπαστούνια». Ο Ιωάννης κατόρθωσε τότε να τον τραυματίσει θανάσιμα στο στήθος. Από τότε έμεινε η φράση «τα βρήκε μπαστούνια» –που δεν έχει καμιά σχέση με τα τραπουλόχαρτα- και που τη λέμε για εκείνους που βρίσκουν εμπόδια στις δουλειές τους.

* * *

«Κάλλιο αργά παρά ποτέ»

Παροιμία και σύγχρονα παροιμιακή, αυτή η φράση, θέλουμε να πιστεύουμε πως μας την άφησε ο Σωκράτης.
Όταν, λοιπόν, ο φιλόσοφος, σε περασμένη ηλικία αποφάσισε να μάθει κιθάρα, τον πείραξαν οι φίλοι του, λέγοντάς του: «Γέρων ών κίθαριν μανθάνεις;…» (« Τώρα που γέρασες μαθαίνεις κιθάρα;»).
Κι ο Σωκράτης τότε απάντησε: «Κάλλιον οψιμαθής ή αμαθής (παραμένειν)» («Καλύτερα να μάθω αργά παρά να παραμείνω αμαθής»).
Δε νομίζω ότι διαφέρει σε τίποτα από αυτό το «κάλλιο αργά παρά ποτέ», που μεταχειρίζεται σήμερα ο λαός μας. Έκανε μια … μετάφραση.
Κατ’ άλλους, προέρχεται η φράση από κάποιον αρχαίο συγγραφέα, που είπε: «Του μεν ουν μηδ’ όλως το βραδίον αφικέσθαι άμεινον». Δηλαδή, «Αν δεν μπορέσει κανείς να κάνει στο χρόνο που πρέπει τη δουλειά που του ανέθεσαν, είναι προτιμότερο να την κάνει έστω αργότερα, παρά να μην την κάνει καθόλου».

(Από το βιβλίο του Τάκη Νατσούλη «Λέξεις και φράσεις παροιμιώδεις»)

Αθανασιάδου Βέτα, Κακλαμάνου Ελισάβετ (ΣΤ΄ Τάξη)



ΤΟ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑ ΠΟΥ ΘΕΛΩ ΝΑ ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΩ ΕΙΝΑΙ … 

ΖΑΧΑΡΟΠΛΑΣΤΗΣ

Η επιθυμία μου από μικρή ήταν να ακολουθήσω το επάγγελμα της ζαχαροπλάστισσας. Βλέποντας τη μαμά μου στη δουλειά της ή στο σπίτι να κάνει γλυκά ήθελα κι εγώ να κάνω το ίδιο. Γι’ αυτό αποφάσισα να γίνω ζαχαροπλάστισσα. Έτσι πήγα στο Ζαχαροπλαστείο του κυρίου Δημήτρη Καρρά στη Σκύδρα για να πάρω περισσότερες πληροφορίες σχετικά μ’ αυτό το επάγγελμα. 
ΕΡΩΤΗΣΗ: Πώς αποφασίσατε να γίνετε ζαχαροπλάστης;
ΑΠΑΝΤΗΣΗ: Η απόφαση δεν ήταν εξολοκλήρου δική μου. Δεν ήμουν τόσο καλός μαθητής, με προέτρεψαν οι γονείς μου ν’ ακολουθήσω κάποιο επάγγελμα και βολιδοσκοπώντας, βλέποντας, είδα κάπου «ζητείται μικρός». Μπήκα μέσα και ακόμα εκεί είμαι.
ΕΡΩΤΗΣΗ: Έχετε σπουδάσει;
ΑΠΑΝΤΗΣΗ: Όχι. Είμαι από πολύ μικρός στη δουλειά αυτή, από 16 χρόνών, χωρίς να έχω σπουδάσει. Τότε δεν υπήρχαν σχολές πάνω στον κλάδο της ζαχαροπλαστικής, τώρα υπάρχουν. Ξεκίνησα δουλεύοντας σ’ ένα ζαχαροπλαστείο στην Αθήνα.
ΕΡΩΤΗΣΗ: Για να εξασκήσεις το επάγγελμα του ζαχαροπλάστη πρέπει να έχεις πτυχίο;
ΑΠΑΝΤΗΣΗ: Τώρα, ναι. Έχουν καθιερωθεί κάποιες σχολές ζαχαροπλαστικής. Οι σχολές του Ο.Α.Ε.Δ., που είναι διετείς και των Τ. Ε. Ι., που είναι τριετείς.
                         
ΕΡΩΤΗΣΗ: Είναι δύσκολο επάγγελμα;
ΑΠΑΝΤΗΣΗ: Το κάθε επάγγελμα, αν δεν το αγαπάς, είναι δύσκολο. Εμένα μου είναι εύκολο, το αγαπάω πολύ. Έχει πολλές ώρες που πρέπει να είσαι από πάνω του. Πρέπει να είσαι συνεχώς μέσα στο μαγαζί.
ΕΡΩΤΗΣΗ: Είναι δύσκολο να μαθαίνει κανείς τις συνταγές απ’ έξω;
ΑΠΑΝΤΗΣΗ: Πάρα πολύ δύσκολο. Είναι τόσες πολλές, που ακόμα κι εγώ τις διαβάζω. Τις περισσότερες, όχι όλες.
ΕΡΩΤΗΣΗ: Πειραματίζεστε συχνά με καινούργιες συνταγές;
ΑΠΑΝΤΗΣΗ: Συνταγές βγάζω από μόνος μου ή ακούω από κάποιον μια ιδέα, τη συμπληρώνω, βάζω μια προσθήκη δική μου, κάποια υλικά…
ΕΡΩΤΗΣΗ: Τις πετυχαίνετε με την πρώτη; Αν όχι, απογοητεύεστε και σταματάτε;
ΑΠΑΝΤΗΣΗ: Όχι, πολλές φορές πετάω πολλά πράγματα που φτιάχνω. Φτιάχνω, πετάω, φτιάχνω πετάω, μέχρι να φτάσω στην τελική μορφή αυτού που θέλω.
ΕΡΩΤΗΣΗ: Πόσες ώρες εργάζεστε;
ΑΠΑΝΤΗΣΗ: Το πρωί κανονικά με το προσωπικό οχτώ ώρες και το απόγευμα συνεχίζω 4-5 ώρες περίπου. Δηλαδή 12-13 ώρες την ημέρα.
ΕΡΩΤΗΣΗ: Σας μένει καθόλου ελεύθερος χρόνος;
ΑΠΑΝΤΗΣΗ: Πολύ σπάνια. Το καλοκαίρι συνήθως, την Κυριακή η οποία είναι λίγο πιο χαλαρή. Δεν έχω πολύ ελεύθερο χρόνο στη διάθεσή μου.
ΕΡΩΤΗΣΗ: Απασχολείτε πολύ προσωπικό στην επιχείρησή σας;
ΑΠΑΝΤΗΣΗ: Τέσσερα άτομα.
ΕΡΩΤΗΣΗ: Ο εξοπλισμός ενός εργαστηρίου ζαχαροπλαστικής και του καταστήματος είναι ακριβός;
ΑΠΑΝΤΗΣΗ: Πράγματι, αυτή τη στιγμή είναι πολύ ακριβός. Η μόδα έχει φύγει πάρα πολύ. Τα μηχανήματα είναι τόσα πολλά που όλο θέλουμε και κάτι ακόμα. Οπότε ένας ζαχαροπλάστης μπορεί να ξεκινήσει με ένα φούρνο και ένα μίξερ και να φτάσει σε πάρα πολλά μηχανήματα. Τα βασικά είναι ένα μίξερ, ένας φούρνος και τα ψυγεία φυσικά.
ΕΡΩΤΗΣΗ: Ο κόσμος είναι ευχαριστημένος από τα γλυκά σας;
ΑΠΑΝΤΗΣΗ: Νομίζω πως ναι. Αυτό μου δείχνουνε.
ΕΡΩΤΗΣΗ: Αν κάποιο γλυκό σας δεν τους αρέσει, σας το λένε;
ΑΠΑΝΤΗΣΗ: Βεβαίως, γιατί με αγαπάν. Μου λένε: «Κύριε Καρρά, αυτού του γλυκού κάτι του λείπει, κάτι θέλει». Έτσι κι εγώ πάντα βελτιώνομαι. Ο φίλος είναι για να σου λέει τα ελαττώματά, όχι τα προτερήματά σου.
ΕΡΩΤΗΣΗ: Έχετε μόνιμους πελάτες;
ΑΠΑΝΤΗΣΗ: Βεβαίως. Και μόνιμους και περιστασιακούς.
ΕΡΩΤΗΣΗ: Έχετε μετανιώσει για την επιλογή σας να ακολουθήσετε αυτό το επάγγελμα;
ΑΠΑΝΤΗΣΗ: όχι, ποτέ. Εγώ την αγαπάω τόσο τη δουλειά μου που, αν ξαναγεννιόμουν, πάλι ζαχαροπλάστης θα γινόμουνα.


Κακλαμάνου Ελισάβετ (ΣΤ΄ Τάξη)



ΑΠΟΓΡΑΦΗ 2001 

Την Κυριακή 18 Μαρτίου έγινε απογραφή πληθυσμού. Απογραφή πληθυσμού γίνεται κάθε 10 χρόνια και σκοπός της είναι να μάθουμε τον πραγματικό πληθυσμό της Ελλάδας. Η τελευταία έγινε το 1991 και βρέθηκε ότι ο πληθυσμός της χώρας μας ήταν 10.259.900 κατοίκους. Οι απογραφές που έχουν γίνει συνολικά είναι 17. Οι απογραφείς ρωτούσαν στην αρχή πληροφορίες για την κατοικία του απογραφόμενου, όπως πότε κατασκευάστηκε, πόσα δωμάτια έχει κ.λπ. Μετά ρωτούσαν για τον αρχηγό του νοικοκυριού και τα υπόλοιπα μέλη της κατοικίας το έτος γέννησης, το επάγγελμα κ.λπ. Απογράφηκαν, εκτός από τους Έλληνες, και οι αλλοδαποί. Σ’ αυτή την απογραφή ρωτήθηκε και αν θέλουμε να γίνουμε δωρητές οργάνων. 

Αθανασιάδου Βέτα, Κακλαμάνου Ελισάβετ, Παπαδοπούλου Άννα (ΣΤ΄ Τάξη)

 

                       Η ΑΚΡΟΣΤΙΧΙΔΑ ΤΟΥ ΜΑΡΤΙΟΥ
_ _ _ _ _ _ Ο άγιος Θεόδωρος γιορτάζει αυτό το μήνα.

_ _ _ _ _ _ Ο Μάρτιος ανήκει σ’ αυτή την εποχή. 

_ _ _ _ _ _ _ _ _ Δέντρο που ανθίζει την άνοιξη.

_ _ _ _ _ Το … του Λόχνες.

_ _ _ _ _ _ Είχε 12 μαθητές.

_ _ _ _ _ _ Ο ποιητής της Οδύσσειας.

_ _ _ _ _ _ _ Εμείς ανήκουμε στο Δήμο …

                          Αθανασιάδου Βέτα, Κελεσίδου Αγγέλικα (ΣΤ΄ Τάξη)



                                                                     ΑΝΕΚΔΟΤΑ
Η δασκάλα λέει στην Καίτη:

- Ξέρεις ότι είσαι αδιόρθωτη; Γιατί γράφεις τους «γονείς» με δύο «ν»;

Και η Καίτη απαντά:

- Μα, αφού κυρία έχω δύο γονείς!

                  Κακλαμάνου Ελισάβετ, Παπαδοπούλου Άννα (ΣΤ΄ Τάξη), Σελίδου Μαρία Τερέζα (Ε΄ Τάξη)

                                                                                * * *

- Λες να κατοικείται το φεγγάρι;

- Βεβαίως. Δε βλέπεις που έχει φως;

                            Σελίδου Αντωνία (Ε΄ Τάξη), Μπούπε Ευαγγελία (ΣΤ΄ Τάξη)

                                                                               * * *

ΜΠΑΜΠΑΣ: Αντωνάκη, πρόσεχε τα παλιά και λερωμένα βιβλία, γιατί έχουν μικρόβια.
ΑΝΤΩΝΑΚΗΣ: Μη φοβάσαι, μπαμπά, γιατί δεν πιάνω ποτέ μου βιβλίο.

                                              Κελεσίδου Αγγέλικα (ΣΤ΄ Τάξη)



                             ΠΑΡΟΙΜΙΕΣ
«Ο ζηλιάρης αδυνατίζει γιατί ο γείτονάς του είναι παχύς.»

Η παθολογική ζήλια είναι μεγάλη αρρώστια.

Σελίδου Αντωνία (Ε΄ Τάξη), Σελίδου Νατάσα (ΣΤ΄ Τάξη)

                                       * * *

«
Άδεια η τσέπη του φτωχού μα η καρδιά γεμάτη»

Καμιά φορά οι φτωχοί ενώ δεν έχουν τα οικονομικά μέσα, συμπεριφέρονται καλύτερα και πιο γενναιόδωρα από άλλους πλούσιους και εύπορους.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Την σελίδα αυτή σχεδίασε ο Κιοσσές Γιώργος