HELMEPA 2020 – 21 ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ ΣΤ΄ ΤΑΞΗΣ

ΤΙΤΛΟΣ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ: «Η φίλη μας η θάλασσα» ΥΠΕΥΘΥΝΟΣ ΔΑΣΚΑΛΟΣ: Χατζηβασιλειάδης Κυριάκος ΒΙΟΠΟΙΚΙΛΟΤΗΤΑ Πριν από την πραγματοποίηση αυτής της υποενότητας οι μαθητές της ΣΤ΄ τάξης γνώριζαν τι είναι το οικοσύστημα και η τροφική αλυσίδα από το μάθημα της Φυσικής, κάποιους από τους παράγοντες που απειλούν τις θάλασσες και τους ωκεανούς και κάποια από τα απειλούμενα είδη. Πριν να ξεκινήσουμε τη δραστηριότητα, παρουσίασα ένα powerpoint με πληροφορίες σχετικές με τη θεματική ενότητα και ακολούθησε συζήτηση. Με τη συζήτηση κατανόησαν τι είναι η βιοποικιλότητα, αντιλήφθηκαν το μέγεθος των θαλασσών και των ωκεανών καθώς και το πλήθος των θαλάσσιων ειδών. Ακολούθησε το παιχνίδι ρόλων (τροφική αλυσίδα – εξωγενής παράγοντας) που τους βοήθησε να καταλάβουν τη σημασία της βιοποικιλότητας και τι θα συμβεί, όταν ένας κρίκος της τροφικής αλυσίδας εκλείψει. Συνεχίζοντας την παρουσίαση του powerpoint οι μαθητές γνώρισαν εξωγενείς παράγοντες που απειλούν τις θάλασσες και τους ωκεανούς καθώς και απειλούμενα είδη που δεν γνώριζαν.  

ΥΔΑΤΙΝΕΣ ΖΩΝΕΣ

Πριν από την πραγματοποίηση αυτής της υποενότητας οι μαθητές της ΣΤ΄ τάξης δεν γνώριζαν τις πέντε θαλάσσιες ζώνες, ούτε τις διαφορετικές συνθήκες φωτός και θερμοκρασίας που επικρατούν ανάλογα με το βάθος. Δεν ήξεραν επίσης ότι σε διαφορετικά βάθη ζουν διαφορετικά είδη θαλάσσιων οργανισμών οι οποίοι έχουν προσαρμοστεί στις συγκεκριμένες συνθήκες που επικρατούν στα διάφορα βάθη.

Παρακολουθώντας την παρουσίαση (powerpoint) κατανόησαν τις διαφορετικές συνθήκες που επικρατούν στα διάφορα βάθη και γνώρισαν κάποια από τα διαφορετικά είδη που ζουν σ’ αυτά. Εντυπωσιάστηκαν ιδιαίτερα από τις φωτογραφίες «παράξενων» θαλάσσιων ειδών τις οποίες βρήκα στο διαδίκτυο και παρουσίασα στο powerpoint.

Αποφάσισαν να κατασκευάσουν ένα επιτραπέζιο παιχνίδι σαν το «Φιδάκι». Με τη βοήθεια της παρουσίασης έφτιαξαν τις ερωτήσεις και τις απαντήσεις του παιχνιδιού. Στο μάθημα της Πληροφορικής σχεδίασαν το παιχνίδι και έγραψαν τις ερωτήσεις και τις απαντήσεις, για να εκτυπώσουμε τις κάρτες του παιχνιδιού. Εκτυπώσαμε το παιχνίδι πάνω στο οποίο ζωγράφισαν φιδάκια και σκάλες τα οποία και έβαψαν. Έβαψαν το ταμπλό του παιχνιδιού με 5 διαφορετικές αποχρώσεις του μπλε, για να συμβολίσουν τις 5 υδάτινες ζώνες και κόλλησαν διάφορους θαλάσσιους οργανισμούς. Τέλος, δημιούργησαν τους κανόνες του παιχνιδιού, τροποποιώντας λίγο τους κανόνες που έχει το «Φιδάκι». Οι μαθητές συνεργάστηκαν εξαιρετικά σε μικρές ομάδες και το αποτέλεσμα ήταν φανταστικό!

ΦΥΣΙΚΕΣ ΔΙΕΡΓΑΣΙΕΣ

Πριν από την πραγματοποίηση αυτής της υποενότητας οι μαθητές της ΣΤ΄ τάξης γνώριζαν τον «κύκλο του νερού» από τις μικρότερες τάξεις. Δεν γνώριζαν όμως τίποτα για τα θαλάσσια ρεύματα και για τη σημασία τους στη ρύθμιση του παγκόσμιου κλίματος.

Βρήκαν πολύ ενδιαφέρον το γεγονός της κίνησης του θαλασσινού νερού από τον ισημερινό προς τους πόλους, μεταφέροντας ζεστό νερό, και από τους πόλους προς τον ισημερινό, μεταφέροντας κρύο νερό. Τους θύμισε το βρασμό του νερού από το μάθημα της Φυσικής, όταν το νερό που θερμαίνεται στον πάτο του δοχείου ανεβαίνει στην επιφάνεια και το κρύο νερό από την επιφάνεια κατεβαίνει στον πάτο, για να ζεσταθεί, και αυτό συνεχίζεται μέχρι να βράσει το νερό.

Στη συνέχεια χωρίστηκαν σε δύο ομάδες και η μία εκτέλεσε το πείραμα για τον κύκλο του νερού και η άλλη για τα θαλάσσια ρεύματα. Η εκτέλεση πειραμάτων τους αρέσει πολύ, γιατί είναι κάτι που κάνουν πολύ συχνά στο μάθημα της φυσικής. 

ΘΑΛΑΣΣΙΕΣ ΜΕΤΑΦΟΡΕΣ – ΝΑΥΤΙΛΙΑ

Πριν από την πραγματοποίηση αυτής της υποενότηταςοι μαθητές δεν γνώριζαν ότι η Ελλάδα είναι η μεγαλύτερη δύναμη παγκοσμίως στο χώρο της ναυτιλίας. Γνώριζαν ορισμένους τύπους εμπορικών πλοίων, ελάχιστους ναυτικούς όρους και αρκετά για τη χρησιμότητα των πλοίων στη μεταφορά αγαθών παγκοσμίως.

Μετά την παρουσίαση, γνώρισαν και άλλους τύπους εμπορικών πλοίων, κάποιοι από τους οποίους τους εντυπωσίασαν (κρουαζιερόπλοια, πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων), αλλά και περισσότερους ναυτικούς όρους.

Στη συνέχεια έλυσαν το κρυπτόλεξο και κάποιοι έφτιαξαν και δικό τους με λέξεις που τους δόθηκαν.

ΠΡΩΤΕΣ ΥΛΕΣ – ΕΝΕΡΓΕΙΑ

Πριν από την πραγματοποίηση αυτής της υποενότηταςοι μαθητές γνώριζαν ποιες είναι οι ανανεώσιμες και ποιες οι μη ανανεώσιμες πηγές ενέργειας από το μάθημα της Φυσικής, αλλά δεν ήξεραν με ποιο τρόπο προσφέρουν οι θάλασσες ενέργεια (με εξαίρεση το πετρέλαιο και το φυσικό αέριο). Γνώριζαν για την εκμετάλλευση της ηλιακής και της αιολικής ενέργειας στη στεριά αλλά όχι και στη θάλασσα.

Μετά την παρουσίαση του θέματος με τη βοήθεια εικόνων και βίντεο, γνώρισαν τις διαφορές μορφές ενέργειας που προσφέρει η θάλασσα, αλλά δυσκολεύτηκαν να κατανοήσουν κάποιες από αυτές (παλιρροϊκή, ενέργεια από διαφορά θερμοκρασία).

Μετά το τέλος της παρουσίασης, οι περισσότεροι μαθητές ζωγράφισαν πλοία που κινούνται με τη χρήση ηλιακής ενέργεια, όπως τα φαντάστηκαν, ενώ μια μαθήτρια έφτιαξε μια αφίσα για τις ανανεώσιμες και τις μη ανανεώσιμες πηγές ενέργειας στον Η/Υ χρησιμοποιώντας πληροφορίες από το κεφάλαιο «Ενέργεια» του μαθήματος της Φυσικής.

(Η δραστηριότητα αυτή έγινε στη διάρκεια της τηλεκπαίδευσης)

ΑΝΑΨΥΧΗ – ΤΟΥΡΙΣΜΟΣ

Πριν από την πραγματοποίηση αυτής της υποενότηταςοι μαθητές δεν γνώριζαν ότι η Ελλάδα κατέχει την 9η μεγαλύτερη ακτογραμμή ούτε τι σημαίνει αειφόρος τουρισμός.

Μετά την παρουσίαση του θέματος και τη συζήτηση που ακολούθησε, αντιλήφθηκαν ότι για να έχουν διάρκεια οι θετικές επιδράσεις του τουρισμού (οικονομική ανάπτυξη, θέσεις εργασίας, ανάπτυξη έργων υποδομής), θα πρέπει να περιοριστούν οι αρνητικές συνέπειες (υποβάθμιση του φυσικού περιβάλλοντος που μπορεί να επιφέρει οικονομική κατάρρευση της περιοχής).

Μετά την παρουσίαση και τη συζήτηση, οι μαθητές έγραψαν μια επιστολή προς τους τουρίστες που θα μπορούσαν να επισκεφτούν την περιοχή μας προτρέποντάς τους να τηρήσουν κάποιους κανόνες για να κρατήσουν το περιβάλλον καθαρό. Στη συνέχεια με τη βοήθεια της καθηγήτριας των αγγλικών έγραψαν το γράμμα και στα αγγλικά.

(Η δραστηριότητα αυτή έγινε στη διάρκεια της τηλεκπαίδευσης)

Φίλε Επισκέπτη,

 

          Σε καλωσορίζουμε στον τόπο μας και σου ευχόμαστε καλές διακοπές. Σε παρακαλούμε όμως να μας βοηθήσεις να κρατήσουμε το περιβάλλον μας καθαρό τηρώντας τα παρακάτω:

  1. Πέτα τα σκουπίδια στον κάδο.
  2. Κλείνε την βρύση για να μη σπαταλάς νερό.
  3. Προσπάθησε να χρησιμοποιείς μέσα μαζικής μεταφοράς ή ποδήλατο που δεν κάνουν κακό στο περιβάλλον.
  4. Μην ανάβεις φωτιές σε μέρη που απαγορεύεται.
  5. Να μην πετάς τσιγάρα κάτω.

Σεβάσου το περιβάλλον.

 

 

                                                Ευχαριστούμε,

                                                Οι εθελοντές-μαθητές

                             του Προγράμματος «Παιδική HELMEPA»

 

Dear visitor,

We welcome you in our place and we wish you happy holidays. However, we ask you to help us keep the environment clean by obeying the following:

  1. Throw the rubbish in the bin.
  2. Turn the tap off so as not to waste water.
  3. Try to use public means of transport or a bike which don’t harm the environment.
  4. Don’t light a fire where it is prohibited.
  5. Don’t throw cigarettes down.

Respect the environment!

Thank you in advance,

The volunteer students

of the “ HELMEPA junior” programme.

ΑΛΙΕΙΑ – ΥΔΑΤΟΚΑΛΛΙΕΡΓΕΙΕΣ

Πριν από την πραγματοποίηση αυτής της υποενότηταςοι μαθητές γνώριζαν αρκετά πράγματα για τη σημασία των ψαριών στη ζωή και στην υγεία μας και ελάχιστα πράγματα για τον κλάδο της υδατοκαλλιέργειας, την υπεραλίευση και τις παράνομες αλιευτικές πρακτικές.

Μέσα από εικόνες και βίντεο έμαθαν περισσότερα πράγματα για την υδατοκαλλιέργεια, για τις διάφορες παράνομες αλιευτικές πρακτικές και την υπεραλίευση (τους εντυπωσίασε το ψάρεμα με δυναμίτιδα και με τα χιλιόμετρα διχτυών που ρίχνουν τα μεγάλα αλιευτικά σκάφη).

Στο τέλος ο κάθε μαθητής έγραψε μια επιστολή προς τους γονείς του για το τι πρέπει να προσέχουν, όταν αγοράζουν ψάρια για να βοηθήσουν στην προστασία των ιχθυοαποθεμάτων. 

(Η δραστηριότητα αυτή έγινε στη διάρκεια της τηλεκπαίδευσης)

ΑΠΕΙΛΗ ΑΠΟ ΠΛΑΣΤΙΚΑ

Πριν από την πραγματοποίηση αυτής της υποενότηταςοι μαθητές γνώριζαν για την εκτεταμένη χρήση πλαστικού στη ζωή μας, για τα προβλήματα που δημιουργούν στους ζωντανούς οργανισμούς, αλλά δεν γνώριζαν την ποσότητα του πλαστικού που χρησιμοποιούμε καθημερινά, το πόσο χρόνο μένουν τα πλαστικά στη φύση, τι είναι τα μικροπλαστικά και πώς καταλήγουν στο πιάτο μας.

Μετά την παρουσίαση του θέματος, την παρακολούθηση βίντεο με ρεπορτάζ που αναφέρονταν σε «νησιά από πλαστικό» στον Ειρηνικό Ωκεανό αλλά και στα μικροπλαστικά, εντυπωσιάστηκαν από τη ρύπανση που προκαλούν στις θάλασσες και γενικά στο περιβάλλον, αλλά και από το ότι μπορεί να φτάσουν στο πιάτο μας χωρίς να το καταλάβουμε,

Στη συνέχεια κατέγραψαν πλαστικά αντικείμενα που υπήρχαν μέσα στην τάξη και πρότειναν άλλα υλικά, πιο φιλικά προς το περιβάλλον, από τα οποία θα μπορούσαν να κατασκευαστούν.

ΚΛΙΜΑΤΙΚΗ ΑΛΛΑΓΗ

Πριν από την πραγματοποίηση αυτής της υποενότητας οι μαθητές γνώριζαν τους όρους «κλιματική αλλαγή» και «φαινόμενο του θερμοκηπίου» χωρίς όμως να μπορούν να εξηγήσουν τι ακριβώς σημαίνουν.

Μετά την παρουσίαση του θέματος με powerpoint και βίντεο και τη συζήτηση που ακολούθησε τα παιδιά κατανόησαν το φαινόμενο του θερμοκηπίου (φυσικό και ανθρωπογενές) και τον τρόπο που επηρεάζει το κλίμα της γης, αλλά και τις αλλαγές που προκαλεί στο θαλάσσιο περιβάλλον (λιώσιμο των πάγων, άνοδος της στάθμης της θάλασσας, συνέπειες για τους ζωντανούς οργανισμούς).

Εντύπωση τους έκανε η αλλαγή του ανάγλυφου της περιοχής μας (Κεντρική Μακεδονία) από μια πιθανή άνοδο της στάθμης της θάλασσας. Μπήκαμε σε μια εφαρμογή, στην οποία μπορούσαμε να αυξάνουμε τη στάθμη της θάλασσας, και να παρατηρούμε τις αλλαγές στο χάρτη. Σε μια αύξηση της στάθμης κατά 35 μέτρα το χωριό μας θα γίνει παραθαλάσσιο.

Στο τέλος παίξαμε το παιχνίδι «Φαινόμενο του θερμοκηπίου», το οποίο βρήκαν πολύ διασκεδαστικό και μπόρεσαν να καταλάβουν καλύτερα πώς λειτουργούν τα αέρια του θερμοκηπίου.

ΑΝΑΚΥΚΛΩΣΗ

Τα παιδιά είναι αρκετά ευαισθητοποιημένα σχετικά με την ανακύκλωση, γιατί εδώ και μερικά χρόνια έχουμε προμηθευτεί έναν μικρό μπλε κάδο για την αυλή του σχολείου μας και τα έχουμε ενημερώσει (και ενημερώνουμε και τους καινούριους μαθητές που έρχονται) για τα υλικά συσκευασίας που ανακυκλώνονται.

Επειδή όμως είναι καλό πάντα να ξαναθυμόμαστε κάποια πράγματα, είδαμε δύο βίντεο της Ελληνικής Εταιρείας Αξιοποίησης Ανακύκλωση σχετικά με το ποια υλικά συσκευασίας πετάμε στους μπλε κάδους και πού πάνε τα υλικά μετά τον μπλε κάδο. Στη συνέχεια συζητήσαμε για το πώς βοηθάει η ανακύκλωση το περιβάλλον και κάναμε την διαδικτυακή άσκηση «Τι μπαίνει στον κάδο ανακύκλωσης.

Αντί για τις δραστηριότητες που προτείνονται σ’ αυτή την υποενότητα προτιμήσαμε να κάνουμε ανακύκλωση χαρτιού χρησιμοποιώντας παλιές εφημερίδες και παλιά χαρτιά Α4. Ήταν μια δραστηριότητα που τα παιδιά την χάρηκαν πάρα πολύ.

(Η δραστηριότητα αυτή έγινε με την ευκαιρία της Παγκόσμιας Ημέρας Περιβάλλοντος.)

ΞΕΝΙΚΑ ΕΙΔΗ

Πριν από την πραγματοποίηση αυτής της υποενότητας οι μαθητές δεν γνώριζαν τους όρους «έρμα» και «ξενικά είδη».

Μετά την παρουσίαση του θέματος με powerpoint και βίντεο και τη συζήτηση που ακολούθησε τα παιδιά κατανόησαν τι είναι το έρμα και ποια η χρησιμότητά του για την ευστάθεια των πλοίων. Κατανόησαν επίσης ότι με το θαλασσινό νερό του έρματος μεταφέρονται θαλάσσιοι οργανισμοί από μια θάλασσα σε άλλη, όπου ανταγωνίζονται τους τοπικούς θαλάσσιους οργανισμούς για τροφή.

Στη συνέχεια δημιούργησαν φυλλάδια για δύο από τα ξενικά είδη που έχουν εμφανιστεί στις ελληνικές θάλασσες, τον λαγοκέφαλο και το λεοντόψαρο.

ΑΤΟΜΙΚΗ ΕΥΘΥΝΗ

Οι μαθητές γνώριζαν ήδη τη σημασία της θάλασσας για τον άνθρωπο και τα «δώρα» που αυτή του προσφέρει. Επίσης, από προηγούμενες δραστηριότητες γνώριζαν τη σκληρή και εγωιστική συμπεριφορά του ανθρώπου απέναντί της.

Έγινε συζήτηση για την ευθύνη των κρατών για την προστασία των θαλασσών αλλά και την ευθύνη του καθενός μας για τη σωτηρία και την προστασία των θαλασσών. 

Στο τέλος έπαιξαν το παιχνίδι «Ψάρεμα σκουπιδιών».

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *