«Όχι άλλο πλαστικό στη ζωή της θάλασσας»

Πρόγραμμα Καλλιέργειας Δεξιοτήτων

Θεματική ενότητα: ΦΡΟΝΤΙΖΩ ΤΟ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ

Υποθεματική: Οικολογική Συνείδηση, Αειφόρος Ανάπτυξη

Τίτλος προγράμματος: «Όχι άλλο πλαστικό στη ζωή της θάλασσας»

Το δεύτερο πρόγραμμα με το οποίο ασχολήθηκε η Γ΄ και Δ΄ τάξη είχε τίτλο «Όχι άλλο πλαστικό στη ζωή της θάλασσας» και έχει σχέση με την Οικολογική Συνείδηση, Αειφόρο Ανάπτυξη.

Στην αρχή μοιράστηκε ερωτηματολόγιο προκειμένου να γίνουν γνωστές οι απόψεις των παιδιών για τη ρύπανση του περιβάλλοντος και της θάλασσας, το επίπεδο των γνώσεών και να διαπιστωθεί σε ποια σημεία πρέπει να δοθεί ιδιαίτερη βαρύτητα.

Έτσι ξεκινήσαμε το ταξίδι μας με τη πρώτη δραστηριότητα βλέποντας μέσα από εικόνες και βίντεο τη θάλασσα μολυσμένη, γεμάτη σκουπίδια και, κυρίως, πλαστικά. Είδαμε τα ζώα της θάλασσας και τη ζωή τους, όταν μια μέρα συναντούν ένα αντικείμενο από πλαστικό ή, τις περισσότερες φορές, μια σακούλα και συζητήσαμε πάνω στις εικόνες που είδαμε. Στη συνέχεια τα παιδιά φόρεσαν μια μαγική στολή, μεταμορφώθηκαν σε άδειο πλαστικό μπουκάλι, σε ζώο της θάλασσας, σε μια θάλασσα γεμάτη σκουπίδια και σε κάποιο ήρωα παραμυθιού και έγραψαν τις μικρές ιστορίες τους.

Στη δεύτερη δραστηριότητα τα παιδιά είδαν μέσα από το PowerPoint «Η θαλάσσια ρύπανση μέσα από εικόνες», εικόνες μιας θάλασσας και μιας ακτής γεμάτης σκουπίδια, οι οποίες απεικονίζουν το θέμα της θαλάσσιας ρύπανσης. Είδαν το βίντεο «Πού πηγαίνουν τα πλαστικά που ρίχνουμε στη θάλασσα» . Είδαν εικόνες ζώων μπλεγμένων σε πλαστικές σακούλες και ποτήρια, παρατημένα δίχτυα στο βυθό της θάλασσας κ.ά, οι οποίες έθεσαν σημαντικά ερωτήματα για το τι μπορεί να γίνει, ώστε να αποφευχθεί η θαλάσσια ρύπανση. Ακολούθησε συζήτηση. Κατόπιν άκουσαν το παραμύθι της Κατρίνας Τσάνταλη «Μια θάλασσα από πλαστικά». Τέλος έγιναν συγγραφείς και ταξίδεψαν στη φημισμένη σε όλους Θαλασσούπολη που πνίγεται από το πλαστικό! Έδωσαν φωνή στη μολυσμένη θάλασσα, στα αντικείμενα από πλαστικό, στα ζώα και στα φυτά της θάλασσας και μετέφεραν στο χαρτί τις πιο όμορφες και γεμάτες φαντασία σκέψεις τους μέσα από ένα παραμύθι, δίνοντας λύση στο πρόβλημα της Θαλασσούπολης.

Στην Τρίτη δραστηριότητα τα παιδιά παρακολούθησαν δύο βίντεο. To ένα σχετικά με τη βύθιση του πετρελαιοφόρου Prestige, τη ρύπανση που προκάλεσε σε θάλασσα και ακτές και τις επιπτώσεις της στο θαλάσσιο οικοσύστημα. Το άλλο σχετικά με την υπερθέρμανση του πλανήτη. Για την καλύτερη κατανόηση των θεμάτων, έγιναν πειράματα στην τάξη. Ένα πείραμα σχετικά με τη θαλάσσια ρύπανση από πετρελαιοκηλίδες και ένα με το οποίο οι μαθητές διαπίστωσαν τις επιπτώσεις της κλιματικής αλλαγής στους ωκεανούς.

Σε αυτό το πολυθεματικό και διαδραστικό εκπαιδευτικό πρόγραμμα δεν θα μπορούσαν να λείπουν το θεατρικό παιχνίδι, η ζωγραφική, η μουσική και το τραγούδι! Στην τέταρτη δραστηριότητα, λοιπόν, τα παιδιά έπαιξαν το παιχνίδι της θαλάσσιας ρύπανσης παίρνοντας ρόλους θαλάσσιων οργανισμών και απορριμμάτων.

Αφού είδαν μια παρουσίαση PowerPoint με έργα του φωτογράφου Steven Hirsch, ο οποίος σε μια βόλτα του στο Μπρούκλιν της Νέας Υόρκης είδε την τεράστια ρύπανση στο κανάλι και σκέφτηκε να την αποδώσει στον φακό του σαν πίνακα ζωγραφικής, πήραν τέμπερες, πινέλα και ακουαρέλα και ζωγράφισαν μολυσμένες και καθαρές θάλασσες.

Έμαθαν και τραγούδησαν το τραγούδι «Το Νέο Περιβάλλον» του οποίου τα πνευματικά δικαιώματα έχουν παραχωρηθεί στην ΑΜΚΕ Ζω.Ε.Σ..

Εδώ και πάρα πολλά χρόνια είναι γνωστό πως πολλά ζώα της Ελλάδας είναι υπό εξαφάνιση. Τα ζώα της θάλασσας απειλούνται συνέχεια μέσω της θαλάσσιας ρύπανσης αλλά και πολλών άλλων δραστηριοτήτων που αφορούν τον άνθρωπο. Στην πέμπτη δραστηριότητα μέσα από το powerpoint «Ζώα της θάλασσας υπό εξαφάνιση» μαθαίνουμε για αυτά, ενώ βλέπουμε και φωτογραφίες τους. Στη συνέχεια γνωρίσαμε μέσα από PowerPoint κάποιες από τις περιβαλλοντικές οργανώσεις, εθνικές και διεθνείς (WWF, GREENPEACE, Αρκτούρος, Μεσόγειος SOS κ.ά.), και μέσα από video τη δράση τους.

Και επειδή για τη ρύπανση του περιβάλλοντος είμαστε υπεύθυνοι όλοι μας, θελήσαμε να ευαισθητοποιήσουμε τα παιδιά, για να αλλάξουν τις καθημερινές τους συνήθειες προκειμένου να μειώσουν τα σκουπίδια που πετούν. Έτσι στην έκτη δραστηριότητα είδαμε τρία εκπαιδευτικά video που αφορούσαν στη «Μείωση – Επαναχρησιμοποίηση – Ανακύκλωση» και ένα σχετικό με την κομποστοποίηση και ακολούθησε συζήτηση για τους τρόπους με τους οποίους μπορούμε να μειώσουμε τα σκουπίδια που φτάνουν στον πράσινο κάδο. Στη συνέχεια δόθηκε στους μαθητές μια φόρμα, για να καταγράψουν τα σκουπίδια που πετά η κάθε οικογένεια και έγινε συζήτηση για τον τρόπο που θα μπορούσαν να τα μειώσουν.

Στην τελευταία δραστηριότητα μοιράστηκε στους μαθητές το Φύλλο Εργασίας «Από σκουπίδι γίνομαι…», μια δραστηριότητα που «ακονίζει» για ακόμη μια φορά τις γνώσεις των παιδιών σχετικά με το θέμα της «επαναχρησιμοποίησης» και της «μείωσης απορριμμάτων». Οι μαθητές συμπληρώνοντάς το αντιλαμβάνονται πόσα ακόμη πράγματα τελικά μπορεί να δημιουργήσει κάποιος από κάτι που δεν το θέλει πια! Τέλος μοιράστηκε στους μαθητές το Φύλλο Εργασίας «Συμβουλές Φροντίδας Περιβάλλοντος» ως μια δραστηριότητας που περιλάμβανε σχεδόν όλα όσα είχαν ειπωθεί κατά τη διάρκεια του εκπαιδευτικού προγράμματος. Οι μαθητές διάβασαν τις συμβουλές και αποφάσισαν να επιλέξουν δύο από αυτές που πιστεύουν ότι θα μπορούσαν εύκολα να ακολουθήσουν, ώστε να κάνουν την πρώτη μόνιμη και σημαντική αλλαγή στη ζωή τους. Θα κρατήσουν τον οδηγό αυτό για όσο καιρό θεωρούν ότι χρειάζονται να τον συμβουλεύονται!

Ελπίζω και εύχομαι να υιοθετήσουν τα παιδιά (αλλά και οι γονείς) πιο φιλικές προς το περιβάλλον συμπεριφορές και στάσεις στην καθημερινότητά τους. Να συνειδητοποιήσουν ότι η «Μείωση – Επαναχρησιμοποίηση – Ανακύκλωση» παίζουν σημαντικό ρόλο στην προστασία του θαλάσσιου και γενικά όλου του περιβάλλοντος.   

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *