ΤΟΥ ΔΡΟΜΟΥ ΤΟ ΑΣΦΑΛΕΣ

Πρόγραμμα Καλλιέργειας Δεξιοτήτων

Θεματική ενότητα: ΖΩ ΚΑΛΥΤΕΡΑ-ΕΥ ΖΗΝ

Υποθεματική: Οδική Ασφάλεια

Τίτλος προγράμματος: «Του δρόμου το ασφαλές»

Τη φετινή χρονιά προστέθηκε στο πρόγραμμα του σχολείου μια νέα εκπαιδευτική δράση, τα εργαστήρια δεξιοτήτων. Το πρώτο πρόγραμμα με το οποίο ασχολήθηκε η Γ΄ και Δ΄ τάξη είχε τίτλο «Του δρόμου το ασφαλές» και είχε σχέση με την οδική ασφάλεια.

Ξεκινήσαμε το πρόγραμμα εντοπίζοντας στον χάρτη του χωριού πού βρίσκεται το σπίτι του κάθε παιδιού. Τα παιδιά δήλωσαν τον τρόπο μετακίνησής τους (με τα πόδια, με αυτοκίνητο, με το ποδήλατο) και στη συνέχεια εντόπισαν τη διαδρομή που ακολουθούν, για να έρθουν στο σχολείο,  και τις δυσκολίες που αντιμετωπίζουν κατά τη διάρκεια της διαδρομής τους από το σπίτι στο σχολείο.

Έτσι καταλήξαμε να ασχοληθούμε με τους διαφορετικούς τρόπους μετακίνησης και να συζητήσουμε όλοι μαζί τρόπους για να γίνει η μετακίνηση ασφαλέστερη. Με αυτό το στόχο προγραμματίσαμε πέντε δραστηριότητες. Πριν από την έναρξη καθεμιάς από τις τρεις πρώτες δραστηριότητες οι μαθητές κλήθηκαν να απαντήσουν σε διερευνητικά ερωτηματολόγια, τα οποία λειτούργησαν ως αφόρμηση για τη συζήτηση που ακολουθούσε.

Στην πρώτη δραστηριότητα ασχοληθήκαμε με τη μετακίνηση με τα πόδια. Αφού συζητήσαμε για τους κανόνες που πρέπει να ακολουθούμε κατά τη μετακίνηση με τα πόδια, βγήκαμε στο δρόμο για να το εφαρμόσουμε στην πράξη. Κάναμε τη διαδρομή από το σχολείο στο σπίτι δύο μαθητών που έρχονται στο σχολείο με τα πόδια προκειμένου να εντοπίσουμε τα λάθη και να τα διορθώσουμε. Στο μάθημα των Εικαστικών και σε συνεργασία με τον κ. Δημήτρη Πάσχο έκαναν μια κατασκευή για να διαπιστώσουν τη σημασία του να φοράμε ανοιχτόχρωμα ρούχα, όταν μετακινούμαστε τη νύχτα με τα πόδια.

Στη δεύτερη δραστηριότητα ασχοληθήκαμε με τη μετακίνηση με αυτοκίνητο. Συζητήσαμε για το πού πρέπει να κάθονται τα παιδιά στο αυτοκίνητο και για τη σημασία της χρήσης της ζώνης ασφαλείας και στα πίσω καθίσματα. Είδαμε video όπου παρουσιάζονταν οι συνέπειες της μη χρήσης της ζώνης ασφαλείας σε ένα τροχαίο. Στη συνέχεια, στο μάθημα των εικαστικών τα παιδιά κατασκεύασαν μια αφίσα σε χαρτί του μέτρου με ένα μήνυμα, για να ευαισθητοποιήσουν τους συμμαθητές τους των άλλων τάξεων για τη χρήση ζώνης ασφαλείας στο αυτοκίνητο και την τοποθέτησαν στον πίνακα ανακοινώσεων του σχολείου.

Στην Τρίτη δραστηριότητα ασχοληθήκαμε με το ποδήλατο. Έγινε συζήτηση με τους μαθητές για το τι πρέπει να προσέχουν όταν αγοράζουν το ποδήλατό τους, τι πρέπει να φορούν όταν κάνουν ποδήλατο, τι πρέπει να ελέγξουν πριν καβαλήσουν το ποδήλατό τους και ποιους κανόνες πρέπει να ακολουθούν όταν οδηγούν. Στη συνέχεια είδαμε ένα powerpoint της τροχαίας για το ποδήλατο με οδηγίες που δίνονται για τους ποδηλάτες και που υπάρχουν στον οδηγό Κυκλοφοριακής Αγωγής «70 βήματα με Οδική Ασφάλεια» του Υπουργείου Μεταφορών. Μετά κάναμε εφαρμογή όσων είδαμε και μάθαμε στην πράξη βγαίνοντας βόλτα με τα ποδήλατά μας. Τελειώσαμε τη δραστηριότητα δημιουργώντας ένα φυλλάδιο με κανόνες για ασφαλή οδήγηση του ποδηλάτου, το οποίο μοιράσαμε στα παιδιά των άλλων τάξεων.    

Στην τέταρτη δραστηριότητα ασχοληθήκαμε με τη μετακίνηση με λεωφορείο. Δόθηκε στα παιδιά ένα κείμενο σχετικό με τη συμπεριφορά κάποιων παιδιών-επιβατών μέσα σ’ ένα λεωφορείο που πηγαίνει εκδρομή. Τα παιδιά εντόπισαν και υπογράμμισαν στο κείμενο λέξεις ή φράσεις που έδειχναν ανάρμοστη συμπεριφορά των παιδιών, βρήκαν ποιες απ’ αυτές ήταν επικίνδυνες για την ασφάλειά τους και ξαναέγραψαν το κείμενο αντικαθιστώντας τις επικίνδυνες συμπεριφορές με άλλες πιο σωστές.  

Στην πέμπτη και τελευταία δραστηριότητα ασχοληθήκαμε με τα σήματα κυκλοφορίας. Παρουσιάστηκαν στα παιδιά σήματα της τροχαίας και τους ζητήθηκε να τα περιγράψουν και να υποθέσουν τι μπορεί να σημαίνει το καθένα από αυτά. Επαληθεύσαμε τις υποθέσεις τους, χρησιμοποιώντας την αφίσα σημάτων της τροχαίας.  Είδαμε σε video το πώς χωρίζονται τα σήματα με βάση το σχήμα, το χρώμα και τη λειτουργία τους καις συζητούμε για την ανάγκη να τα καταλάβει, να τα θυμάται και να τα εντοπίζει κάποιος από μακριά. Στη συνέχεια παίξαμε παιχνίδια αντιστοίχισης με σήματα και ζωγραφίσαμε κάποια από αυτά.  

Τελειώνοντας το πρόγραμμα οι μαθητές συμπλήρωσαν δύο φύλλα εργασίας επανάληψης της ενότητας. Η συμπλήρωση των «πρέπει» και «δεν πρέπει» έγινε κατόπιν επιλογής προτεινόμενων φράσεων. Στη συνέχεια έκαναν αυτοαξιολόγηση της συμμετοχής τους στο πρόγραμμα αλλά και αξιολόγηση του ίδιου του προγράμματος.

Ελπίζω και εύχομαι κάποια από αυτά που είδαμε και συζητήσαμε να βρουν εφαρμογή στην καθημερινή ζωή των παιδιών, ώστε να είναι πιο ασφαλείς οι μετακινήσεις τους κι έτσι να πούμε ότι το πρόγραμμα είχε επιτυχία.

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *