Η ΣΧΟΛΙΚΗ ΤΑΞΗ ΣΥΝΑΝΤΑ ΤΟΝ ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΑ

Πρόγραμμα Καλλιέργειας Δεξιοτήτων
Θεματική ενότητα: ΔΗΜΙΟΥΡΓΩ ΚΑΙ ΚΑΙΝΟΤΟΜΩ
Υποθεματική: STEM  – Εκπαιδευτική Ρομποτική
Τίτλος προγράμματος: «Η Σχολική Τάξη συναντά τον Επιστήμονα»
Το τέταρτο πρόγραμμα με το οποίο ασχολήθηκε η Ε΄ τάξη είχε τίτλο «Η Σχολική Τάξη συναντά τον Επιστήμονα». Το πρόγραμμα αυτό ενθαρρύνει την περιέργεια των μαθητών φέρνοντας στην επιφάνεια τη διαισθητική γνώση των παιδιών μέσα από διαδικασίες πειραματισμού και αμφισβήτησης. Παράλληλα τους καλεί να ανακαλύψουν, να σκεφτούν, να παίξουν και να συνδεθούν με τον κόσμο γύρω τους.
Ξεκινήσαμε με την πρώτη δραστηριότητα με τίτλο «Εισαγωγή – Γνωριμία». Οι μαθητές εξοικειώθηκαν με τα υπόλοιπα μέλη της ομάδας μέσα από τον δημιουργικό τρόπο έκφρασης και αναπαράστασης του εαυτού τους ως επιστήμονα. Κατόπιν, οι μαθητές κλήθηκαν να αναρωτηθούν και να αποτυπώσουν τις σκέψεις τους σχετικά με τον ρόλο του επιστήμονα. Στη συνέχεια τους ζητήθηκε να επιλέξουν μεταξύ πολλών διαφορετικών φράσεων αυτές που πιστεύουν ότι χρησιμοποιεί ο επιστήμονας στον εργασιακό του χώρο.
Με τη δεύτερη δραστηριότητα, το παιχνίδι «Παντομίμα», οι μαθητές παρουσίασαν στους συμμαθητές τους μέσα από τη δραματοποίηση διάφορους επιστήμονες, προκειμένου αυτοί να μαντέψουν ποιοι είναι οι επιστήμονες. Αποτελεί μια καινοτόμα δράση που επιχειρεί μέσα από τη δραματοποίηση να γεφυρώσει τους δύο φαινομενικά «ξένους» κόσμους της Τέχνης και των Θετικών Επιστημών. 

 

Στην τρίτη δραστηριότητα με τίτλο «Τα κουτιά του μυστηρίου» & «STEAM, διαγωνισμός πτήσης» αρχικά οι μαθητές εργάστηκαν σε 2 ομάδες και, αφού συζήτησαν τα βήματα της διερευνητικής επιστημονικής μεθόδου, προσπάθησαν να ανακαλύψουν το άγνωστο περιεχόμενο 6 σφραγισμένων κουτιών χρησιμοποιώντας τις αισθήσεις τους (όπως ο ήχος από το κούνημα του κουτιού).  Στη συνέχεια, μοιράστηκαν τα συμπεράσματά τους με την τάξη και επαναξιολόγησαν τα συμπεράσματά τους μετά από τον διάλογο με τα υπόλοιπα μέλη.

Για τη δραστηριότητα «STEAM, διαγωνισμός πτήσης», ακολουθώντας τα στάδια της επιστημονικής μεθόδου, διατύπωσαν υποθέσεις, ώστε να ελέγξουν αν το πλάτος των φτερών επηρεάζει το μήκος πτήσης ενός χάρτινου αεροπλάνου. Έπειτα σχεδίασαν 3 διαφορετικούς τύπους αεροπλάνων και πραγματοποίησαν δοκιμαστικές πτήσεις, των οποίων τα αποτελέσματα κατέγραψαν και παρουσίασαν με τη μορφή διαγράμματος.

Στην τέταρτη δραστηριότητα με τίτλο «Επιστημονικό “taboo”» οι μαθητές, προσπάθησαν να εξοικειωθούν με το λεξιλόγιο της επιστημονικής μεθόδου, καθώς κλήθηκαν σε συγκεκριμένο χρόνο να αναπαραστήσουν λεκτικά επιστημονικές έννοιες χωρίς να τις ονοματίσουν, ώστε να τις βρει η ομάδα τους και να κερδίσει.

Στην πέμπτη δραστηριότητα με τίτλο «“Μικροί πολίτες του σήμερα”, Τα παιδιά σε ρόλο επιστήμονα για την κλιματική αλλαγή 1» οι μαθητές συμπλήρωσαν τα κενά σε Φύλλο Εργασίας προσπαθώντας να περιγράψουν το φαινόμενο της Κλιματικής Αλλαγής και πώς εκδηλώνεται πάνω στον πλανήτη μας. Στη συνέχεια έπαιξαν το παιχνίδι ΣΚΙΤΣΟΜΑΧΙΕΣ, με το οποίο οι μαθητές εξοικειώθηκαν και κατανόησαν τις συνέπειες της κλιματικής αλλαγής καθώς κλήθηκαν σε συγκεκριμένο χρόνο να τις αναπαραστήσουν μέσω σκίτσου/ζωγραφιάς χωρίς να τις ονοματίσουν, ώστε να τις βρει η ομάδα τους και να κερδίσει. Τέλος οι μαθητές, γνωρίζοντας τις αιτίες και τις αρνητικές συνέπειες της κλιματικής αλλαγής, κλήθηκαν να χαράξουν ένα πλάνο δράσης για την ορθή διαχείριση του πλανήτη. Οι μαθητές χωρισμένοι σε ομάδες και ακολουθώντας τον στρατηγικό σχεδιασμό τοποθέτησαν τις συγκεκριμένες ενέργειες κατά σειρά προτεραιότητας.

Στην έκτη δραστηριότητα με τίτλο «“Μικροί πολίτες του σήμερα”, Τα παιδιά σε ρόλο επιστήμονα για την κλιματική αλλαγή 2» οι μαθητές κλήθηκαν να εργαστούν πάνω σε μια μελέτη περίπτωσης. Μέσα από την εμπλοκή τους σε ένα παιχνίδι αντιπαραθέσεων (παιχνίδι ρόλων) οι μαθητές ασκήθηκαν στο να προσεγγίζουν κριτικά μια προβληματική κατάσταση και μέσω του στρατηγικού σχεδιασμού να οδηγούνται στην επίλυσή της. Βασικός στόχος ήταν να προσεγγίσουμε την επιστήμη ως μια ομαδική και κοινωνική δραστηριότητα, όπου η συνεργασία όλων των τομέων μπορεί να δώσει βιώσιμες λύσεις σε κοινωνικά ζητήματα.

 

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *