Έχεις ζήσει σεισμό; Έχεις δει ηφαίστειο; Έχεις ακούσει

Πρόγραμμα Καλλιέργειας Δεξιοτήτων
Θεματική ενότητα: ΦΡΟΝΤΙΖΩ ΤΟ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ
Υποθεματική: Φυσικές Καταστροφές
Τίτλος προγράμματος: «Έχεις ζήσει σεισμό; Έχεις δει ηφαίστειο; Έχεις ακούσει για τσουνάμι; Μάθε τώρα για τα μέτρα προστασίας»
Με αφορμή τον σεισμό της Τρίτης 29 Νοεμβρίου στην Εύβοια ξεκίνησε το δεύτερο εργαστήριο δεξιοτήτων με τίτλο «Έχεις ζήσει σεισμό; Έχεις δει ηφαίστειο; Έχεις ακούσει για τσουνάμι; Μάθε τώρα για τα μέτρα προστασίας».
Ξεκινήσαμε συζητώντας τις αιτίες που προκαλούν τους σεισμούς. Αφού ακούστηκαν όλες οι απόψεις, ξεκίνησε η πρώτη δραστηριότητα με τίτλο «Η Γη, οι Σεισμοί και η Σεισμικότητα του Ελληνικού Χώρου». Αξιοποιώντας το βίντεο «Η Γη και οι Σεισμοί» οι μαθητές ενημερώθηκαν για τη δομή της Γης, για το πώς εξελίχθηκαν οι ήπειροι μέσα στον γεωλογικό χρόνο, ώστε να αποκτήσουν τη σημερινή τους μορφή, καθώς και για τη γένεση των σεισμών εξαιτίας της κίνησης των λιθοσφαιρικών πλακών. Επίσης ήρθαν σε επαφή και με τη σχετική ορολογία (επίκεντρο, εστία, μέγεθος κ.λπ.). Στη συνέχεια τους δόθηκε ο παγκόσμιος χάρτης, μία διαφάνεια με τις λιθοσφαιρικές πλάκες και μία με τα επίκεντρα των σεισμών και τα ηφαίστεια. Τοποθετώντας τις διαφάνειες τη μία μετά την άλλη πάνω στον χάρτη διαπίστωσαν ότι οι σεισμοί και τα ηφαίστεια εμφανίζονται εκεί όπου συναντούνται οι λιθοσφαιρικές πλάκες. Κατόπιν έπαιξαν το παιχνίδι «Σκέψου και Επίλεξε» από την διαδραστική ενότητα «Για Μικρούς και Μεγάλους» του Ο.Α.Σ.Π. (Οργανισμός Αντισεισμικού Σχεδιασμού και Προστασίας). Τέλος συμπλήρωσαν φύλλα εργασίας σχετικά με τη δομή της Γης και τους ορολογία των σεισμών.

Στη δεύτερη δραστηριότητα με τίτλο «Τα Φυσικά Φαινόμενα που πλήττουν τον πλανήτη και τη χώρα μας» οι μαθητές μίλησαν για τα βιώματά τους σχετικά με τα φυσικά φαινόμενα, τις επιπτώσεις τους και τις περιοχές που πλήττουν (σύμφωνα με αυτά που έχουν βιώσει, ακούσει ή δει στην τηλεόραση). Στη συνέχεια προσπάθησαν να κάνουν αντιστοίχιση των καρτών της δραστηριότητας «Φυσικά Φαινόμενα» με κάθε φυσικό φαινόμενο. Τέλος όλοι μαζί αναζητήσαμε τους σεισμούς που έχουν εκδηλωθεί στην περιοχή μας και τις συνέπειές τους.

Στην τρίτη δραστηριότητα με τίτλο «Μέτρα Πρόληψης σε Οικογενειακό και Σχολικό Επίπεδο 1» οι μαθητές παρατήρησαν τις ενέργειες που πρέπει να κάνουν πριν, κατά τη διάρκεια και μετά από έναν σεισμό, όπως αποτυπώνονται στην αφίσα του Ο.Α.Σ.Π. με τίτλο «Προετοιμάσου από τώρα για τον σεισμό». Στη συνέχεια κλήθηκαν να τοποθετήσουν τα απομονωμένα σκίτσα (το καθένα από αυτά αναφερόταν σε μία ενέργεια) στις αντίστοιχες χρονικές περιόδους (πριν, κατά τη διάρκεια και μετά το σεισμό). Ακολούθησε συζήτηση για τα μέτρα πρόληψης που έχουν ληφθεί στο σπίτι του καθενός και το σχολείο μας.

Στην τέταρτη δραστηριότητα με τίτλο «Μέτρα Πρόληψης σε Οικογενειακό και Σχολικό Επίπεδο 2» με βάση το τεύχος του Ο.Α.Σ.Π. «Σεισμός. Ας είμαστε Προετοιμασμένοι» έγινε συζήτηση για τις κατάλληλες ενέργειες πρόληψης σε οικογενειακό επίπεδο. Συζητήσαμε  ποια θεωρούν ότι είναι απαραίτητα εφόδια έκτακτης ανάγκης για το σπίτι τους και ποια για το σχολείο τους. Μετά οι μαθητές συμπλήρωσαν τα εφόδια έκτακτης ανάγκης στη σχετική δραστηριότητα του τεύχους του Ο.Α.Σ.Π.. Στη συνέχεια δημιουργήσαμε το σακίδιο έκτακτης ανάγκης για σεισμό του τμήματός, συλλέγοντας (όσο το δυνατόν πιο σύντομα) ό,τι έκριναν απαραίτητο και τοποθετώντας τα μέσα σε αυτό. Τέλος, συζητήσαμε για τον κατάλληλο χώρο καταφυγής σε περίπτωση σεισμού για το σπίτι και το σχολείο.

Στην πέμπτη δραστηριότητα με τίτλο «Μέτρα Προστασίας κατά τη διάρκεια και μετά τον Σεισμό σε Οικογενειακό και Σχολικό Επίπεδο 1» συζητήσαμε με τα παιδιά για το εάν έχουν βιώσει σεισμό και τις ενέργειες που έκαναν οι ίδιοι την ώρα του σεισμού και αμέσως μετά. Ακολούθησε συζήτηση για τα κατάλληλα μέτρα προστασίας σε περίπτωση σεισμού. Στη συνέχεια είδαν το σχετικό βίντεο του CD-ROM του Ο.Α.Σ.Π. και υλοποίησαν τα κατάλληλα μέτρα προστασίας. Τέλος τα παιδιά άκουσαν, τραγούδησαν και χόρεψαν το τραγούδι «Σεισμός – Σεισμός».

Στην έκτη δραστηριότητα με τίτλο «Μέτρα Προστασίας κατά τη διάρκεια και μετά τον Σεισμό σε Οικογενειακό και Σχολικό Επίπεδο 2» παρουσιάστηκαν στους μαθητές, μέσω της σύντομης εισήγησης σε powerpoint του Ο.Α.Σ.Π., τα μέτρα αυτοπροστασίας που πρέπει να πάρουν πριν, κατά τη διάρκεια και μετά από έναν σεισμό σε οικογενειακό και σχολικό επίπεδο. Στη συνέχεια διοργανώθηκε άσκηση ετοιμότητας για σεισμό και οι μαθητές συμμετείχαν σε αυτή, για να βελτιωθούν οι δεξιότητές τους.

Στη διάρκεια του Εργαστηρίου Δεξιοτήτων το σχολείο επικοινώνησε με τον Ο.Α.Σ.Π. για να ζητήσει ενημερωτικά φυλλάδια (τα οποία έφτασαν και στα χέρια σας) και αφίσες οι οποίες τοποθετήθηκαν σε όλες τις τάξεις. Επίσης ζητήσαμε να γίνει μια διαδικτυακή ενημέρωση των μαθητών και των δασκάλων όλου του σχολείου μας από ειδικό του Ο.Α.Σ.Π. και περιμένουμε να μας ορίσουν την ημέρα που θα πραγματοποιηθεί.

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *