Τα σχολεία του Μεσαίωνα ήταν
αληθινά καταναγκαστικά έργα. Οι δάσκαλοι ήταν αυστηροί σε
αφάνταστο βαθμό. Πολλά παιδιά, μάλιστα, τρελαίνονταν από τα
χτυπήματα, όπως ο γιος του Βυζαντινού χιλίαρχου Φριλάκη. Τέτοια
όμως, ήταν η αγανάκτηση του πατέρα του, που μπήκε μια μέρα μέσα
στο σχολείο και τρύπησε το δάσκαλο με το σπαθί του. Για την
πράξη του αυτή ο χιλίαρχος, παρόλο που ήταν αγαπητός φίλος του
αυτοκράτορα Μανουήλ Κομνηνού, καταδικάστηκε στην τιμωρία της
τύφλωσης. Οι δάσκαλοι της εποχής εκείνης ήταν παντοδύναμοι και
κανείς δεν μπορούσε να τους πειράξει. Όταν μάθαιναν στα παιδιά
τα χειλόφωνα σύμφωνα – δηλαδή το πι, το βήτα και το φι – τους
έλεγαν ότι έπρεπε να τ’ απαγγείλουν γρήγορα και με καθαρή
άρθρωση. Οι μαθητές όμως, από τον τρόμο τους σάστιζαν και δεν
μπορούσαν να τα προφέρουν, όπως έπρεπε. Φυσικά, το αποτέλεσμα
ήταν να τρώνε ξύλο της χρονιάς τους.
* * *
«Είσαι ζαβολιάρης»
Η φράση «είσαι ζαβολιάρης»
ακούγεται πολύ από τα παιδιά, όταν παίζουν και κάνουν ζαβολιές,
γιατί στα παιχνίδια γίνονται πολλές ζαβολιές, δηλαδή ζ α β έ ς
ο λ ι έ ς. Στην κρητική διάλεκτο ολιά = βήμα, στραβοπάτημα,
παρεκτροπές, παραβάσεις από δόλο.
Ακόμη: Ζαβολιά = διαβολιά, με τη
μετατροπή του δι σε ζ.
* * *
«Η Σκύλλα και η Χάρυβδη»
Προσωποποιήσεις της μανιασμένης
θάλασσας στο στενό της Μεσσήνης. Ήταν δυο βράχοι ο ένας απέναντι
στον άλλο, που έτρεμαν στο αντίκρισμά τους οι ναυτιλλόμενοι.
Σύμφωνα με τη μυθολογία μας η Σκύλλα (η καταξεσχίζουσα) ήταν
τέρας θηλυκό, που γάβγιζε σαν σκυλί με δώδεκα βραχίονες και έξι
κεφάλια. Η Χάρυβδη κατάπινε τρεις φορές την ημέρα και ξανάβγαζε
τα νερά, που σχημάτιζαν έτσι μια τρομερή δίνη. Τη φράση τη
χρησιμοποιούμε σήμερα, για να δηλώσουμε το αδιέξοδο.
δηλαδή «μπρος βαθύ και πίσω ρέμα».
(Από το βιβλίο του
Τάκη Νατσούλη «Λέξεις και φράσεις παροιμιώδεις»)
Αντωνιάδου Άννα, Ταταρίδου Μιλένα (Ε΄ Τάξη)
Ο
κόκκινος πλανήτης
Ο Άρης
είναι ο 4ος πλανήτης του ηλιακού συστήματος. Οι δύο
δορυφόροι του ονομάζονται «Φόβος»
και
«Δείμος». Είναι πιθανό, ο Άρης, στο πρώτο δισεκατομμύριο χρόνια
μετά το σχηματισμό του, να έμοιαζε στη Γη … Σήμερα,
δεν υπάρχει καμία ένδειξη ζωής στον Άρη.
Η
επιφάνεια του είναι ανώμαλη, γεμάτη κρατήρες , ηφαίστεια,
αμμόλοφους …
Τα
απολιθώματα ποταμών δείχνουν ότι κάποτε κυλούσε νερό επάνω στον
Άρη. Υπάρχουν τεράστια φαράγγια μήκους 4.000 χμ. Το κόκκινο χρώμα
του εδάφους οφείλεται στο νερό και στα οξείδια του σιδήρου που
περιέχονται στους βράχους και στην άμμο.
Βασιλειάδης
Άγγελος, Βασίλης Παυλίδης (ΣΤ τάξη),
Κώστας Παπαδόπουλος (Ε΄ Τάξη)
ΑΝΕΚΔΟΤΑ
Πιο βρώμικο χέρι
Την
εποχή που πήγαινε ακόμα στο σχολείο, ο Κωστίκας ήταν τρομερά
αδέξιος και διηγούνται πολλά αστεία εις βάρος του. Ένα απ’ αυτά
είναι και το εξής:
Την πρώτη μέρα που πήγε μαθητής
στο σχολείο, έχυσε το μελανοδοχείο του. Καθάρισε όσο μπορούσε, μα
τον πήρε μυρωδιά ο δάσκαλος και του έταξε δέκα ξυλιές με το
χάρακα. Ο φτωχός Κωστίκας προσπάθησε να κάνει το χέρι του κάπως
πιο παρουσιάσιμο και ύστερα το άπλωσε για να δεχτεί το …
φιλοδώρημα.
-
Κοίταξε χέρι! φώναξε θυμωμένος ο δάσκαλος. Αν μου βρεις ένα
πιο βρώμικο μέσα στην τάξη, θα σου χαρίσω την τιμωρία.
Ο
Κωστίκας σήκωσε τότε αμέσως το άλλο του χέρι που ήταν σε πολύ
χειρότερη κατάσταση. Ο δάσκαλος δεν μπόρεσε να συγκρατήσει τα
γέλια μα κράτησε το λόγο του και του χάρισε τις ξυλιές.
Παναούση Κατερίνα, Σελίδου
Χαρούλα (Ε΄ Τάξη)
ΠΑΡΟΙΜΙΕΣ
«Αγάπα τους γειτόνους σου, μη
γκρεμίζεις όμως και το φράχτη»
Να έχεις
καλές σχέσεις με τους γειτόνους σου, αλλά να μην αποκτάς
υπερβολική οικειότητα μαζί τους ή να μην τους έχεις απόλυτη
εμπιστοσύνη.
* * *
«Άλλοι σκάφτουν και κλαδεύουν κι
άλλοι πίνουν και μεθούν»
Άλλοι κοπιάζουν κι άλλοι
απολαμβάνουν τους κόπους εκείνων.
Αντωνιάδου Άννα, Ταταρίδου
Μιλένα (Ε΄ Τάξη)
|