Πρόγραμμα Καλλιέργειας Δεξιοτήτων Θεματική ενότητα: ΕΝΔΙΑΦΕΡΟΜΑΙ ΚΑΙ ΕΝΕΡΓΩ – ΚΟΙΝΩΝΙΚΗ ΣΥΝΑΙΣΘΗΣΗ ΚΑΙ ΕΥΘΥΝΗ Υποθεματική: Αλληλοσεβασμός και διαφορετικότητα, Ανθρώπινα Δικαιώματα, Εθελοντισμός Τίτλος προγράμματος: «Κόντρα στο ρεύμα»

Πρόγραμμα Καλλιέργειας Δεξιοτήτων

Θεματική ενότητα: ΕΝΔΙΑΦΕΡΟΜΑΙ ΚΑΙ ΕΝΕΡΓΩ – ΚΟΙΝΩΝΙΚΗ ΣΥΝΑΙΣΘΗΣΗ ΚΑΙ ΕΥΘΥΝΗ

Υποθεματική: Αλληλοσεβασμός και διαφορετικότητα, Ανθρώπινα Δικαιώματα, Εθελοντισμός

Τίτλος προγράμματος: «Κόντρα στο ρεύμα»

Το τρίτο πρόγραμμα με το οποίο ασχολήθηκαν  η Γ΄ και Δ΄ τάξη είχε τίτλο «Κόντρα στο Ρεύμα» και είναι ένα πρωτότυπο εκπαιδευτικό υλικό που παρουσιάζει τις κλιματικές αλλαγές και τις επιπτώσεις που έχουν, κυρίως στη ζωή των κατοίκων των αναπτυσσόμενων χωρών, σε σχέση με την πρόσβαση σε τροφή και νερό.

Βασικό εργαλείο του «Κόντρα στο Ρεύμα» αποτέλεσε  ένα παραμύθι το οποίο παρουσιάστηκε σε συνέχειες σε καθένα από τα πέντε κεφάλαια του προγράμματος. Πρόκειται για ένα μαγικό παραμύθι στο οποίο θα συμμετείχε όλη η τάξη (τα ονόματα των ηρώων του παραμυθιού ήταν τα ονόματα των παιδιών της τάξης). Μετά την ανάγνωση κάθε αποσπάσματος του παραμυθιού πραγματοποιούνταν οι δραστηριότητες και το παραμύθι συνεχιζόταν στο επόμενο κεφάλαιο.

Έτσι ξεκίνησε το παραμύθι και μαζί του οι δραστηριότητες του 1ου κεφαλαίου με τίτλο «Κλιματικές αλλαγές». Στην πρώτη δραστηριότητα «Νιώσε τον καιρό» τα παιδιά συνειδητοποίησαν πώς ο καιρός επηρεάζει τις συνήθειές μας, το πώς νοιώθουμε και πώς η αλλαγή του καιρού επηρεάζει το οικοσύστημα. Στη δεύτερη δραστηριότητα «Το παιχνίδι των εποχών» τα παιδιά συνειδητοποίησαν ότι η αλλαγή του κλίματος έχει επηρεάσει την εναλλαγή των εποχών. Στην τρίτη δραστηριότητα «Ένας πλανήτης στο … θερμοκήπιο»  τα παιδιά ενημερώθηκαν για την έξαρση του φαινομένου του θερμοκηπίου που είναι η βασική αιτία των κλιματικών αλλαγών και για τις αυξημένες εκπομπές αερίων και κυρίως Διοξειδίου του Άνθρακα (CO2) που είναι η βασική αιτία του φαινομένου του θερμοκηπίου. Με την τέταρτη δραστηριότητα «Ο Διοξείδιος Άνθρακας στον κόσμο» τα παιδιά γνώρισαν σε ποια σημεία του κόσμου παρουσιάζονται αυξημένες εκπομπές CO2 και τις χρωμάτισαν στον παγκόσμιο χάρτη που είχαμε αναρτήσει στον πίνακα ανακοινώσεων της τάξης.

Στην πρώτη δραστηριότητα «Θερίζοντας θύελλες» του 2ου κεφαλαίου με τίτλο «Ακραία καιρικά φαινόμενα» διαβάσαμε καρτέλες με τίτλους ειδήσεων που αναφέρονταν σε ακραία καιρικά φαινόμενα και καταστροφές και τις τοποθετήσαμε πάνω στον παγκόσμιο χάρτη, προκειμένου τα παιδιά να ανακαλύψουν τις καταστροφικές συνέπειες του φαινομένου του θερμοκηπίου στον πλανήτη. Το ίδιο κάναμε και στη δεύτερη δραστηριότητα «Φωνές» με δηλώσεις παιδιών από διάφορα μέρη του κόσμου.   

Το τρίτο κεφάλαιο είχε τίτλο «Κλιματικές αλλαγές και το δικαίωμα στο νερό». Στην πρώτη δραστηριότητα «Ο κύκλος του νερού» συζητήσαμε με τα παιδιά για τον κύκλο του νερού. Έπειτα το καθένα ζωγράφισε τον κύκλο του νερού όπως τον φανταζόταν. Στη συνέχεια παρακολουθήσαμε ένα σχετικό video και ακούσαμε ένα τραγούδι.  Στη δεύτερη δραστηριότητα «Όταν σπάει ο κύκλος του νερού» παίξαμε ένα παιχνίδι ρόλων, για να καταλάβουν τα παιδιά πως ο κύκλος «σπάει» λόγω του διοξειδίου του άνθρακα και των κλιματικών αλλαγών. Στην Τρίτη δραστηριότητα «Ειδήσεις από τον κόσμο», αφού διάβασαν ειδήσεις που αφορούν το πρόβλημα της λειψυδρίας, βρήκαν στον κοσμοχάρτη τις ηπείρους όπου εντοπίζονται τα προβλήματα και τέλος, χρησιμοποιώντας το στένσιλ της λειψυδρίας, σχεδίασαν το σύμβολο πολλές φορές σε διάφορα σημεία των ηπείρων. Τέλος, στη δραστηριότητα «Γεμίστε την Ελλάδα με νερό» δημιούργησαν ένα συμβόλαιο για το νερό (κανόνες εξοικονόμησης νερού). Είναι η δική τους κίνηση που, αν τηρηθεί, γεμίζει τη χώρα μας με πολύτιμο νερό.   

Το τέταρτο κεφάλαιο είχε τίτλο «Κλιματικές αλλαγές και το δικαίωμα στην τροφή» και στην πρώτη δραστηριότητα με αφορμή μια τυρόπιτα έγινε συζήτηση, για να συνδέσουμε τα υλικά από τα οποία είναι φτιαγμένη με την ανάγκη για νερό και, κατ’ επέκταση, με τις επιπτώσεις από την κλιματική αλλαγή στην παραγωγή τροφής. Στη δεύτερη δραστηριότητα «Βάζουμε στο χάρτη τα σύμβολα της τροφής» έγινε συζήτηση σχετικά με το σε ποιες ηπείρους δεν υπάρχει επάρκεια τροφής. Αφού διαβάσαμε ειδήσεις που αφορούν το πρόβλημα έλλειψης τροφής, τα παιδιά σχεδίασαν το αντίστοιχο σύμβολο στον κοσμοχάρτη. Στην Τρίτη δραστηριότητα «Γιατί αλλάζουμε στάση;» τα παιδιά μοιράστηκαν δηλώσεις παιδιών από διάφορα μέρη της Γης μέσα από τις οποίες εκφράζεται η ανάγκη να αλλάξουμε στάση ζωής. Οι δηλώσεις αυτές κολλήθηκαν στις αντίστοιχα μέρη του κοσμοχάρτη.

Στο πέμπτο κεφάλαιο «Πηγαίνουμε κόντρα στο ρεύμα» τα παιδιά κόλλησαν την κοσμοκαρτέλα τους (με σύμβολα της ανακύκλωσης, των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας, του νερού και των δασών) και έγραψαν πάνω στον κοσμοχάρτη το δικό τους μήνυμα για το πώς θα ήθελαν να αλλάξουν τον κόσμο. Χωρισμένα σε ομάδες έγραψαν τι πρέπει να κάνουμε στο σχολείο και στο σπίτι, για να αλλάξουμε την κατάσταση. Γιατί πρέπει να πάμε ΚΟΝΤΡΑ ΣΤΟ ΡΕΥΜΑ, γιατί… όπως δεν υπάρχει δεύτερη γη… δεν υπάρχουν πια δικαιολογίες.     

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *