Φεβρουάριος 2008

Αρ. Φύλλου 97

Έτος 12ο

ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΑ

Φεβρουάριος – Ο Φλεβάρης στη λαογραφία – Παροιμίες για το Φλεβάρη – Αρχή τριωδίου – Τσικνοπέμπτη – Άγιος Βαλεντίνος

Εκπαίδευση για την αλλαγή του κλίματος – Το φαινόμενο του θερμοκηπίου

Δραστηριότητες του Νηπιαγωγείου

Χαϊκού (ποιήματα Γ΄ τάξης)

Τα μουσικά όργανα – Οι πλανήτες (Δίας)

Μεγάλα ηφαίστεια της Γης - Μεγάλες έρημοι της Γης

Λαοί Αυτόχθονες / Ιθαγενείς

Παραμύθια … έτσι όπως μας αρέσουν

Έλληνες συνθέτες (Θάνος Μικρούτσικος)

Γιατί το λέμε; - Διάφορα θέματα - Διασκεδάστε μαθαίνοντας

ΕΠΙΣΤΡΟΦΗ

 

 

 

 

ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΛΛΑΓΗ ΤΟΥ ΚΛΙΜΑΤΟΣ

 

Ο καθημερινός τρόπος ζωής και οι καταναλωτικές μας συνήθειες έχουν επιπτώσεις στο περιβάλλον που «επιστρέφουν» σε εμάς τους ίδιους. Το ζητούμενο, λοιπόν, είναι η ελαχιστοποίηση αυτών των επιπτώσεων στο περιβάλλον, δηλαδή η μείωση του οικολογικού μας αποτυπώματος.

Η αλλαγή του κλίματος είναι μία από τις πιο καίριες επιπτώσεις του τρόπου ζωής μας. Είναι επείγον οι μαθητές να ενημερωθούν και να κατανοήσουν τις ουσιώδεις συνιστώσες του προβλήματος και να διερευνήσουν τις λύσεις τόσο σε επίπεδο προσωπικής στάσης και δράσης όσο και σε ευρύτερο επίπεδο (οικογενειακό, σχολικό, εθνικό, διεθνές).

Οι μαθητές των Ε΄ και ΣΤ΄ αποφάσισαν να οργανώσουν στο Σχολείο μια έρευνα για τις αιτίες της αλλαγής του κλίματος και τους τρόπους με τους οποίους μπορούμε να ελαχιστοποιήσουμε τη συμβολή μας σε αυτή εξοικονομώντας ενέργειας συμμετέχοντας στη νέα δράση του WWF Ελλάς «Σχολεία για το κλίμα». 

Σχημάτισαν 3 ομάδες εργασίας. Κάθε ομάδα ανέλαβε να μελετήσει ένα θέμα σχετικά με τις καθημερινές συνήθειες που έχουν σαν αποτέλεσμα την αύξηση των αερίων του θερμοκηπίου. Η α΄  ομάδα (οι «Εξερευνητές») τη θέρμανση, η β΄ ομάδα (η «Δύναμη του φωτός») το φωτισμό και η γ΄ ομάδα (οι «Απίθανοι Σκουπιδιάρηδες») τα σκουπίδια.

Αφού παρακολούθησαν μια παρουσίαση – ενημέρωση της WWF για τις κλιματικές αλλάγές, κάθε ομάδα ανέλαβε να κάνει μία βιβλιογραφική έρευνα για το θέμα της. Στη συνέχεια θα ξεκινήσει τον έλεγχο ενεργειακής επάρκειας του σχολείου. Τέλος οι μαθητές θα προτείνουν λύσεις. Θα προτείνουν δηλαδή τους τρόπους με τους οποίους μπορούμε να βοηθήσουμε να σταματήσει η αλλαγή του κλίματος.

Στα επόμενα φύλλα της εφημερίδας μας θα σας ενημερώνουμε για τις ενέργειές μας και τις δράσεις μας.

Το φαινόμενο του θερμοκηπίου


Η γη είναι τριγυρισμένη από ένα στρώμα αόρατων αερίων (όπως το διοξείδιο του άνθρακα) που λειτουργούν ακριβώς σαν ένα θερμοκήπιο. Κρατάνε τη ζεστασιά του ήλιου κοντά στον πλανήτη μας και δεν την αφήνουν να φύγει. Κι αυτό είναι καλό, γιατί δεν μπορούμε να ζήσουμε χωρίς ζεστασιά.

Τα εργοστάσια, οι μονάδες παραγωγής ηλεκτρικού ρεύματος και τα αυτοκίνητα παράγουν ένα σωρό άλλα αέρια. Ακόμα και τα δέντρα, όταν κόβονται, αφήνουν ελεύθερα διάφορα αέρια. Αυτά τα παραπανίσια αέρια παγιδεύουν ολοένα και περισσότερη ζεστασιά από τον ήλιο.

Οι συνέπειες του φαινόμενου του θερμοκηπίου είναι οι εξής:

·        Η απώλεια πάγου αναμένεται να έχει σοβαρές επιπτώσεις στο κλίμα του πλανήτη, και συγκεκριμένα στην αύξηση της μέσης θερμοκρασίας του, ενώ ήδη επηρεάζει πολλά ζωικά είδη που ζουν στην Αρκτική, όπως οι φώκιες και οι πολικές αρκούδες. Ενδεχόμενη δε τήξη των πάγων της Γροιλανδίας θα επιφέρει άνοδο της στάθμης της θάλασσας κατά περίπου 7 μέτρα.

·        Το 4% των θανάτων παγκοσμίως οφείλονται στη μόλυνση και άλλους περιβαλλοντικούς παράγοντες και οι κλιματικές αλλαγές θα κάνουν τα πράγματα ακόμη χειρότερα. Αυτό προκύπτει από έρευνα του αμερικανικού Πανεπιστημίου Κορνέλ.

·        Η αύξηση της θερμοκρασίας, που οφείλεται στο φαινόμενο του θερμοκηπίου, θα προκαλέσει νέα έξαρση των ήδη υπαρχουσών ανθρώπινων ασθενειών καθώς και την εμφάνιση νέων, αναφέρει τα αποτελέσματα της έρευνάς τους.

·        Εκατομμύρια άνθρωποι θα γίνουν «περιβαλλοντικοί πρόσφυγες», καθώς θα αναγκαστούν να εγκαταλείψουν τις περιοχές όπου γεννήθηκαν και κατοικούσαν σε μια απελπισμένη προσπάθεια εξερεύνησης τροφής.

·        Επιδημίες, όπως η ελονοσία και ο δάγκειος πυρετός θα πλήξουν περισσότερα από 2 δισ. ανθρώπους σε όλη τη Γη. (Η Ευρώπη εκτιμάται ότι θα έχει τις μικρότερες πληθυσμιακές απώλειες).

·        Οι χώρες που θα διψάσουν θα διπλασιαστούν, θα φτάσουν τις 40, συμπεριλαμβανόμενης της Μεσογείου (Αφρική, Μέση Ανατολή, Κεντρική Ασία, Αυστραλία πλήττονται περισσότερο).

·        Οι οικονομικές επιπτώσεις θα κοστίσουν στις περισσότερες χώρες το 10% του ακαθάριστου προϊόντος.

·        Πολλές χώρες θα χάσουν μεγάλες εκτάσεις που θα πλημμυρίσουν. Ενδεικτικά αναφέρουμε: Η Ολλανδία το 6% της ανατολικής έκτασής της, το Μπαγκλαντές 17%, η Αίγυπτος 1% της ευρύτερης περιοχής στο Δέλτα του Νείλου, τα νησιά Μάρσαλ 8% κ.ά.

·        Για τη Μεσόγειο και την Ελλάδα προβλέπεται (αν δεν αλλάξουν τα πράγματα στη γη) να χαθούν οι μισές παραλίες τουριστικού και εμπορικού ενδιαφέροντος έως το 2.050.

·        Τη νύχτα η θερμοκρασία στις πόλεις θα ανεβαίνει 5 με 6 βαθμούς Κελσίου.

 

Για να αντιμετωπίσουμε το πρόβλημα αυτό πρέπει:

·        Να δοθεί προτεραιότητα στις μετακινήσεις με μέσα μαζικής μεταφοράς .

·        Να γίνει αυστηρός έλεγχος των καυσαερίων που εκλύουν τα οχήματα.

·        Να θεσπιστούν νόμοι, για να γίνουν όλα τα νέα κτίρια βιοκλιματικά.

·        Να δημιουργηθούν στις ταράτσες πράσινοι κήποι που θα κατεβάσουν τη θερμοκρασία της πόλης.

Επίσης κάθε παιδί μπορεί να βοηθήσει, για να σταματήσει το φαινόμενο του θερμοκηπίου, ξοδεύοντας λιγότερη ενέργεια, προστατεύοντας και φυτεύοντας δέντρα και ανακυκλώνοντας πράγματα, έτσι που τα εργοστάσια να μη δουλεύουν τόσο πολύ, για να παράγουν κι άλλα πράγματα.

Αλεξανδρόπουλος Χρήστος, Γρηγοριάδου Βάσω, Παναούση Βάσω,

Παπαδόπουλος Αντώνης, Παυλίδης Ηλίας, Χατζηιωαννίδου Ελένη, (ΣΤ΄ Τάξη)

 

 

 

Την σελίδα αυτή σχεδίασε ο Κιοσσές Γιώργος