Οκτώβριος 2007

Αρ. Φύλλου 93

Έτος 12ο

ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΑ

Σεπτέμβριος – Οκτώβριος

Οι αγροτικές εργασίες του φθνοπώρου – Εκδρομή στην Ακρόπολη

Η ιστορία της Ακρόπολης - Τα μνημεία της Ακρόπολης

Το Μουσείο της Ακρόπολης

Ο Άλφρεντ Νόμπελ και τα Βραβεία Νόμπελ

Οι πλανήτες (μύθοι σχετικοί με τα ονόματά τους)

Προβλήματα από τη χρήση της ατομικής και της πυρηνικής ενέργειας (Χιροσίμα – Ναγκασάκι – Τσερνόμπιλ)

Δραστηριότητες του Σχολείου μας

Αριστεύσαντες στο Γυνάσιο Πετριάς από το Ριζό – Επιτυχούσσες στις εισαγωγικές για τα Α.Ε.Ι. και τα Τ.Ε.Ι.

Γιατί - Διασκεδάστε μαθαίνοντας

ΕΠΙΣΤΡΟΦΗ

 

 

 

 

 

ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ ΤΟΥ ΣΧΟΛΕΙΟΥ ΜΑΣ

Στα πλαίσια του μαθήματος της Γλώσσας τα παιδιά της Α΄ τάξης έφτιαξαν την παρακάτω ιστορία.

«Η ιστορία του Ιπποπόταμου»

Μια φορά ένας ιπποπόταμος πήγε να πιει νερό και να κάνει μπάνιο. Επειδή όμως πείνασε, πήγε να φάει χόρτα. Μετά ο ιπποπόταμος έψαχνε το σπίτι του, για να ζεσταθεί. Ήταν Χριστούγεννα και περίμενε να του φέρουν δώρα. Στα δώρα που του έφεραν υπήρχε ένα ιπποποταμάκι. Το πήρε αγκαλιά και έπαιξαν μπροστά στο τζάκι. Μετά, το έβαλε στο κρεβάτι, για να κοιμηθεί και ευχαρίστησε τον Άγιο Βασίλη για το ωραίο δώρα. Έπειτα, ο ιπποπόταμος κοιμήθηκε και αυτός. Όταν ξύπνησαν, φάγανε πρωινό. Μετά, βγήκανε βόλτα για να περπατήσουν και ζήσανε μαζί ευτυχισμένοι για πάντα.

Οι μαθητές της Α΄ Τάξης

 

Γ΄ ΤΑΞΗ

Στα πλαίσια του μαθήματος της «Μελέτης του Περιβάλλοντος» την Πέμπτη 18 Οκτωβρίου οι μαθητές της Γ΄ τάξης του Δημοτικού Σχολείου Ριζού έκαναν εκλογές για την ανάδειξη του προέδρου, του ταμεία και των συμβούλων της τάξης. Ψήφισαν 12 μαθητές και έλαβαν:

Κυριάκος Θεοδοσίου           4 ψήφους

Σαμουήλ Τσαγιαννίδης       3 ψήφους

Χριστίνα Φαντίδου 1 ψήφο

Αντωνία Σελίδου                2 ψήφους

Στέλιος Σεμερτσίδης           4 ψήφους

Στέφανος Κελεσίδης           4 ψήφους

Ηλιάνα Ηλιάδου                 1 ψήφο

Στην ψηφοφορία που ακολούθησε μεταξύ των τεσσάρων μαθητών που πήραν τις περισσότερες ψήφους αναδείχτηκαν:

Πρόεδρος:   Στέφανος Κελεσίδης

Ταμίας:       Σαμουήλ Τσαγιαννίδης

Μέλος:        Κυριάκος Θεοδοσίου

Μέλος:        Στέλιος Σεμερτσίδης

 

Οι μαθητές της Γ΄ Τάξης

ΣΤ΄ ΤΑΞΗ

ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ ΑΠΟ ΕΝΑ ΣΤΑΘΜΑΡΧΗ

Με αφορμή το μάθημα του ανθολογίου «Σε ένα συνοριακό σταθμό» πήγαμε στον σιδηροδρομικό σταθμό της Σκύδρας και πήραμε συνέντευξη από τον σταθμάρχη κ. Τυριακίδη Γρηγόρη και τον κλειδούχου Μούλα Παντελή, για να μάθουμε περισσότερα πράγματα για το επάγγελμα του σιδηροδρομικού. Να τι μας είπαν:

ΕΡΩΤΗΣΗ: Θέλατε από μικρός να γίνετε σιδηροδρομικός;

ΑΠΑΝΤΗΣΗ: Ήθελα από μικρό παιδί, διότι το σπίτι μου είναι κοντά σε σιδηροδρομικό σταθμό. Γι’ αυτό ήταν όνειρο μου να γίνω σιδηροδρομικός. Είτε σταθμάρχης είτε κλειδούχος.

ΕΡΩΤΗΣΗ: Ήταν σιδηροδρομικός κάποιο συγγενικό σας πρόσωπο και σας επηρέασε για την επιλογή σας;

ΑΠΑΝΤΗΣΗ: Όχι, δεν είχα συγγενικό πρόσωπο που να εργάζεται στον Ο.Σ.Ε., στα τρένα, απλά με μάγευαν τα τρένα που περνούσαν κοντά από το σπίτι μου.

ΕΡΩΤΗΣΗ: Πόσα χρόνια δουλεύετε;

ΑΠΑΝΤΗΣΗ: Είκοσι τρία μισό γεμάτα

ΕΡΩΤΗΣΗ: Για να ακολουθήσει κάποιος αυτό το επάγγελμα, πρέπει να πάει σε κάποια σχολή;

ΑΠΑΝΤΗΣΗ: Πρέπει να τελειώσει το λύκειο αλλά κι αν έχει κι άλλα πτυχία, ξένων γλωσσών ή πανεπιστήμιου, ωφελούν.

ΕΡΩΤΗΣΗ: Είναι δύσκολη η δουλειά σας; Ποιες είναι η δυσκολίες της;

ΑΠΑΝΤΗΣΗ: Η δουλειά μας είναι πάρα πολύ δύσκολη, διότι αντιμετωπίζουμε πολύ κόσμο, δημιουργούνται διάφορα προβλήματα μεταξύ των επιβατών, ερχόμαστε σε αντιπαραθέσεις με τους επιβάτες και πιο πολύ με την ασφάλεια του κόσμου.

ΕΡΩΤΗΣΗ: Τι σας αρέσει και τι δεν σας αρέσει στο επάγγελμά σας;

ΑΠΑΝΤΗΣΗ: Στο επάγγελμα αυτό μου αρέσουν όλα. Αρνητικά στοιχεία δεν υπάρχουν.

ΕΡΩΤΗΣΗ: Πόσες ώρες εργάζεστε;

ΑΠΑΝΤΗΣΗ: Εννέα ώρες

ΕΡΩΤΗΣΗ: Ο μισθός σας είναι ικανοποιητικός;

ΑΠΑΝΤΗΣΗ: Πολύ ικανοποιητικός. 

ΕΡΩΤΗΣΗ: Γνωρίσατε πολλούς φίλους μέσα από το επάγγελμά σας;

ΑΠΑΝΤΗΣΗ: Γνωρίζουμε πολλούς συναδέλφους και εδώ στο σταθμό και στους εκατέρωθεν και στους μακρινούς σταθμούς και συναδέλφους που εργάζονται πάνω στα τρένα.

ΕΡΩΤΗΣΗ: Οι σιδηροδρομικοί υπηρετούν σε μεγάλους και σε μικρούς σταθμούς;

ΑΠΑΝΤΗΣΗ: Υπάρχουν σιδηροδρομικοί που εργάζονται σε μεγάλους σταθμούς και αυτοί οι σταθμοί είναι η Θεσσαλονίκη, η Αθήνα, η Λάρισα, η Πάτρα, η Αλεξανδρούπολη, αλλά  και σε μικρότερους σταθμούς, όπως είναι ο δικός μας.

ΕΡΩΤΗΣΗ: Σας αρέσουν τα ταξίδια;

ΑΠΑΝΤΗΣΗ: Πάρα πολύ, ιδιαίτερα με το τρένο.

ΕΡΩΤΗΣΗ: Σας αρέσουν τα τρένα;

ΑΠΑΝΤΗΣΗ: Πάρα πολύ, το ταξίδι με το τρένο είναι μαγευτικό.

ΕΡΩΤΗΣΗ: Ταξιδεύει πολύς κόσμος με τα τρένα;

ΑΠΑΝΤΗΣΗ: Τα τελευταία χρόνια πάρα πολύς κόσμος ταξιδεύει με το τρένο, διότι το τρένο παρέχει μεγάλη ασφάλεια.

ΕΡΩΤΗΣΗ: Είναι το τρένο ασφαλές μέσο μεταφοράς;

ΑΠΑΝΤΗΣΗ: Το ασφαλέστερο.

ΕΡΩΤΗΣΗ: Τι θα συμβουλεύατε σε κάποιο παιδί που θα ήθελε να κάνει αυτό το επάγγελμα;

ΑΠΑΝΤΗΣΗ: Ανεπιφύλαχτα, αν μπορούσε να δουλεύει στα τρένα, αλλά να επιδεικνύει μεγάλη υπομονή, διότι υπάρχουν δυσκολίες, θα έρχεται σε αντιπαράθεση με τους επιβάτες και με άλλους συναδέλφους. Είναι η φύση της δουλειάς  αυτή. Θέλει μεγάλη υπομονή.

ΕΡΩΤΗΣΗ: Υπάρχουν γυναίκες σιδηροδρομικοί;    

ΑΠΑΝΤΗΣΗ: Πάρα πολλές. Και στα τρένα επάνω και στα γραφεία στις μεγάλες πόλεις στη  Θεσσαλονίκη, στην Αθήνα, στη Λάρισα. 

ΕΡΩΤΗΣΗ: Τι ειδικότητες υπάρχουν στον Ο.Σ.Ε.; 

ΑΠΑΝΤΗΣΗ: Υπάρχουν πολλοί κλάδοι εργαζομένων. Υπάρχει η εσωτερική υπηρεσία και η εξωτερική υπηρεσία. Στην εσωτερική ανήκει το διοικητικό προσωπικό, στην εξωτερική υπηρεσία συμπεριλαμβάνονται οι κλειδούχοι, οι σταθμάρχες, οι εργάτες συντήρησης γραμμών κ.τ.λ. Πάνω στο τρένο είναι οι συνοδοί – ελεγκτές, οι προϊστάμενοι αμαξοστοιχιών, και οι μηχανοδηγοί.

ΕΡΩΤΗΣΗ: Τι ακριβώς κάνουν οι κλειδούχοι;     

ΑΠΑΝΤΗΣΗ: Οι κλειδούχοι είναι οι υπάλληλοι που διευθετούνε τις γραμμές έτσι ώστε όταν υπάρχει διασταύρωση δυο ή περισσότερων τρένων, να μπει το καθένα στη σωστή γραμμή. Επίσης η δουλειά του κλειδούχου είναι να εκτελεί ελιγμούς προκειμένου να μεταφερθούν οχήματα και βαγόνια σε διάφορες εγκαταστάσεις για φόρτωση και εκφόρτωση.  

 

Παπαδόπουλος Χρήστος, Πραντσίδου Πελαγία, Χατζηιωαννίδου Ελένη (ΣΤ΄ Τάξη)

 Πρόγραμμα Υποστήριξης Δημοτικών Σχολείων

Το Σχολείο μας εντάχτηκε κατόπιν αιτήσεώς του στο Πρόγραμμα Υποστήριξης Δημοτικών Σχολείων του Ιδρύματος «ΣΤΑΥΡΟΣ ΝΙΑΡΧΟΣ». Σκοπός αυτού του προγράμματος είναι η ενίσχυση με σκοπό την παροχή τεχνολογικής και εκπαιδευτικής υποδομής σε Δημοτικά σχολεία.

Μέσω πιλοτικού προγράμματος τα σχολεία εξοπλίζονται με τεχνολογική υποδομή και εκπαιδευτικό υλικό, όπως υπολογιστές, περιφερειακό εξοπλισμό και λογοτεχνικά βιβλία.

Η ποσότητα του εξοπλισμού έχει  καθοριστεί ανάλογα με τον αριθμό των μαθητών και τις ανάγκες του κάθε σχολείου.

Το πρόγραμμα αυτό απευθύνεται σε σχολεία της περιφέρειας που δεν διαθέτουν τέτοιου είδους υποδομή. Με αυτό τον τρόπο δίνεται η ευκαιρία στους μαθητές των σχολείων που εντάσσονται στο πρόγραμμα να εξοικειωθούν με τις νέες τεχνολογίες. Οι μαθητές αυτοί, σε αντίθεση με τους συνομηλίκους τους που κατοικούν στα μεγάλα αστικά κέντρα της χώρας, δεν θα είχαν αλλιώς τη δυνατότητα να αποκτήσουν τέτοιου είδους δεξιότητες και εφόδια από τα χρόνια της πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης.

Τα 26 σχολεία που έχουν επιλεγεί να συμμετάσχουν στο πιλοτικό πρόγραμμα βρίσκονται στους νομούς Πέλλας και Κιλκίς και είναι τα ακόλουθα:

1.       1ο Δημοτικό Σχολείο Αριδαίας

2.       2ο Δημοτικό Σχολείο Αριδαίας 

3.       4ο Δημοτικό Σχολείο Αριδαίας 

4.       9ο Δημοτικό Σχολείο Κιλκίς

5.       Δημοτικό Σχολείο Άγρας 

6.       Δημοτικό Σχολείο Αξιούπολης

7.       Δημοτικό Σχολείο Αρχαγγέλου  

8.       Δημοτικό Σχολείο Άσπρου

9.       Δημοτικό Σχολείο Βορεινού-Νεοχωρίου 

10.   Δημοτικό Σχολείο Δαμιανού

11.   Δημοτικό Σχολείο Δωροθέας

12.   Δημοτικό Σχολείο Εξαπλατάνου

13.   Δημοτικό Σχολείο Επταλόφου

14.   Δημοτικό Σχολείο Θεοδωρακείου

15.   Δημοτικό Σχολείο Ίδας

16.   Δημοτικό Σχολείο Κρηστώνης

17.   Δημοτικό Σχολείο Μεγάλης Βρύσης 

18.   Δημοτικό Σχολείο Μελισσίου

19.   Δημοτικό Σχολείο Μηλιάς – Ριζοχωρίου 

20.   Δημοτικό Σχολείο Νέου Γυναικόκαστρου

21.   Δημοτικό Σχολείο Περαίας

22.  Δημοτικό Σχολείο Ριζού 

23.   Δημοτικό Σχολείο Σαρακηνών 

24.   Δημοτικό Σχολείο  Φιλώτειας

25.   Δημοτικό Σχολείο  Χρύσας – Τσακών – Ροδωνιάς 

26.   Δημοτικό Σχολείο Χωρυγίου

 

Το ιδρυμα «Σταύρος Νιάρχος»

Το Ίδρυμα «Σταύρος Νιάρχος» είναι διεθνής κοινωφελής οργανισμός, ο οποίος αναλαμβάνει δραστηριότητες σε τέσσερις, κυρίως, τομείς: τέχνη και πολιτισμός, παιδεία, υγεία και κοινωνική πρόνοια. Το Ίδρυμα πραγματοποιεί δωρεές σε μη κερδοσκοπικούς οργανισμούς ανά τον κόσμο. Επιπλέον, το Ίδρυμα έχει αναλάβει μια σημαντική δέσμευση, την υποστήριξη προγραμμάτων στην Ελλάδα, υπό την καθοδήγηση της Ελληνικής Συμβουλευτικής Επιτροπής.

  Το Ίδρυμα επιζητεί να παρέχει συνεισφορές από τις οποίες να επωφελείται σημαντική μερίδα του κοινωνικού συνόλου. Εντός της κάθε κατηγορίας προγραμμάτων, το Ίδρυμα αναλαμβάνει πρωτοβουλίες που απευθύνονται σε φορείς οι οποίοι έχουν θέσει σαφείς και μακροπρόθεσμους στόχους και διαθέτουν τη δυναμική να προκαλέσουν αισθητή αλλαγή στον τομέα τους με την πάροδο του χρόνου. Το Ίδρυμα ευελπιστεί να καλλιεργήσει την ανταλλαγή απόψεων και τη συνεργασία ανάμεσα σε οργανισμούς οι οποίοι είναι κοινοί αποδέκτες δωρεών του, υποστηρίζοντας σημαντικό αριθμό οργανισμών σε όλους τους τομείς της δραστηροποίησής του ανά τον κόσμο.

  Το Ίδρυμα δίνει ιδιαίτερο βάρος σε προσπάθειες στους τομείς της παιδείας, της κοινωνικής πρόνοιας και της υγείας, οι οποίες αφορούν τα λιγότερο προνομιούχα στρώματα του πληθυσμού, με ιδιαίτερη έμφαση σε προγράμματα που αφορούν παιδιά και ηλικιωμένους. Υποστηρίζει επίσης επίλεκτα προγράμματα τόσο εντός όσο και εκτός Ελλάδας, τα οποία προάγουν, διατηρούν και συντηρούν την ελληνική πολιτιστική κληρονομιά και την παράδοση.

  Οι δωρεές του Ιδρύματος περιλαμβάνουν, όπου αυτό κρίνεται κατάλληλο, κεφάλαια για την ενίσχυση λειτουργικών εξόδων και προγραμμάτων, καθώς και για κατασκευές κτιριακών εγκαταστάσεων. Ένας περιορισμένος αριθμός δωρεών πραγματοποιούνται σε περιοχές με τις οποίες συνδεόταν ο ιδρυτής ή θεωρούνται ιδιαίτερης σημασίας για την οικογένειά του.

  Από το 1996 μέχρι σήμερα, το Ίδρυμα «Σταύρος Νιάρχος» έχει εγκρίνει τη διάθεση ποσού   US$289.700.000 με 1.288 δωρεές σε διάφορους μη κερδοσκοπικούς οργανισμούς.

 

12 οκτωβριου – εορτασμοσ του μακεδονικού αγώνα

Στις 11 Ιανουαρίου 1830 οι μεγάλες δυνάμεις ανακήρυξαν την Ελλάδα (Πελοπόννησο, Στερεά Ελλάδα, Εύβοια, Κυκλάδες) κράτος ανεξάρτητο. Η Μακεδονία, η Θράκη, η Θεσσαλία, η Ήπειρος, έμεναν στην Τουρκική κυριαρχία.

Οι Μακεδόνες όμως δεν έπαψαν να ζητούν την ένωση της Μακεδονίας με την ελεύθερη Ελλάδα.

Οι αγώνες των Μακεδόνων για την απελευθέρωση δεν σταμάτησαν. Η συνθήκη του Αγίου Στεφάνου αναστάτωσε τους Μακεδόνες και γενικά τους Έλληνες. Με τη συνθήκη αυτή κατακυρώθηκε η Μακεδονία στη Βουλγαρία. Οι Μακεδόνες όμως και όλοι οι Έλληνες δεν ήθελαν με κανένα τρόπο να ακούσουν αυτή την εγκληματική απόφαση. Οι Μακεδόνες ένα πόθο είχαν. Απελευθέρωση.

Οι Βούλγαροι, για να παραπλανήσουν τους Μακεδόνες, έριξαν πολλά πονηρά συνθήματα. Όλα όμως ήταν τεχνάσματα και σκοπός τους να κρατήσουν τη Μακεδονία. Οι Μακεδόνες, που τη γη τους την έχουν ποτίσει με αίμα, για να ζήσουν ελεύθεροι, τα κατάλαβαν όλα αυτά και αντέδρασαν.

Οι Τούρκοι πάλι είχαν συμφέρον να τρώγονται οι Έλληνες με τους Βούλγαρους, γιατί έτσι αυτοί θα κρατιόταν ακόμη πάνω στη Μακεδονία.

Οι Βούλγαροι, σαν είδαν πως με τα τεχνάσματα δεν μπορούν να πετύχουν, άρχισαν τη βία. Προ παντός τις δολοφονίες δασκάλων, παπάδων, γιατρών, εμπόρων και προκρίτων. Από το 1897 μέχρι το 1899 δολοφονήθηκαν μόνο στην περιφέρεια της Θεσσαλονίκης 47 Έλληνες δάσκαλοι, γιατροί, έμποροι, παπάδες.

Το 1902 δολοφονήθηκαν 187

Το 1903 δολοφονήθηκαν 283

Το 1904 δολοφονήθηκαν 368

Στους αριθμούς αυτούς δεν υπολογίζονται οι χωρικοί.

Το 1900 στέλνουν στη Μακεδονία και μικρά ένοπλα τμήματα. Οι κομιτατζήδες, έτσι λέγονταν, γυρνούσαν στα χωριά, εισέπρατταν τάχα φόρους ενώ λεηλατούσαν και έσφαζαν κάθε Μακεδόνα που δεν αναγνώριζε τη Βουλγαρία κυρίαρχο στη Μακεδονία. Το κομιτάτο διηύθυνε ο ίδιος ο βασιλιάς της Βουλγαρίας Φερδινάνδος. Το 1902 οι Βουλγαρικές συμμορίες έγιναν πολλές και γέμισαν τη Μακεδονία. Οι δολοφονίες πολλαπλασιάστηκαν κι αυτές.

Ό τουρκικός στρατός και με τη βοήθεια των Μακεδόνων που δεν άκουγαν στα κηρύγματα των Βουλγάρων τους εξόντωσε γρήγορα. Το 1903 νέες συμμορίες πιο ισχυρές γεμίζουν τη Μακεδονία και θέλουν να ξεσηκώσουν τους Μακεδόνες σε επανάσταση κατά των Τούρκων. Οι Μακεδόνες όμως αντιστέκονται.

Η αντίσταση -Παύλος Μελάς

Τα πράγματα δεν πήγαιναν καλά. Η Μακεδονία ερημώνονταν από τις δολοφονίες, τις σφαγές και τις πυρπολήσεις των όμορφων Μακεδονικών χωριών. Έπρεπε να γίνει αντίσταση. Ό πρώτος που το σκέφτηκε αυτό ήταν ο Έλληνας πρόξενος του Μοναστηρίου Ίων. Δραγούμης, Μακεδόνας.

Την άνοιξη του 1903 ο Δραγούμης μαζί με τους Μοναστηριώτες Αργύριο Ζάχο, Θεόδωρο Μόδη και Θεόδωρο Καπετανόπουλο ίδρυσαν στο Μοναστήρι τη 'Μακεδονική Φιλική Εταιρεία'. Την ίδια εποχή οργάνωσαν και δύο σώματα, το ένα από την Καστοριά και το άλλο με τον καπετάν Κώττα από τα Κορέτσια.

Την Άνοιξη του 1904 ιδρύθηκε στην Αθήνα το Μακεδονικό κομιτάτο. Ιδρυτές ήταν 1) ο Δημ. Καλαποθάκης 2)Νικόλαος Πολίτης 3) Στέφανος Δραγούμης 4)Πέτρος Σαρόγλου 5) Ιωάννης Ράλλης κ. α.

Το Μακεδονικό κομιτάτο συγκρότησε ένοπλα σώματα από Μακεδόνες, Κρητικούς, Πελοποννησίους κ. α.

Στις 27 Αυγούστου το 1904 πέρασε τα σύνορα και μπήκε στη Μακεδονία το πρώτο τμήμα με 80 άντρες και με αρχηγό το Παύλο Μελά, αξιωματικό του Ελληνικού στρατού.

Ακολούθησαν και άλλα και σε λίγο η Μακεδονία γέμισε. Οι Έλληνες άρχισαν αμέσως την καταδίωξη των Κομιτατζήδων. Ο Παύλος Μελάς με τα κατορθώματά του έγινε θρύλος. Τον Οκτώβριο του 1904 στη Σιάτιστα, σημερινό Μελά, τον πρόδωσαν οι Βούλγαροι και τον περικύκλωσαν οι Τούρκοι. Πρώτος όρμησε στη μάχη. Μια σφαίρα τον άφησε νεκρό. Οι άντρες του τού πήραν το κεφάλι και το έθαψαν στο Μητροπολιτικό ναό της Καστοριάς.

Τα Ελληνικά σώματα είχαν αρχηγούς Έλληνες αξιωματικούς. Δάσκαλοι και παπάδες στέλνονταν στα Μακεδονικά χωριά και βοηθούσαν και αυτοί τον αγώνα με πληροφορίες και στρατολογία.

Μεγάλη ήταν η συμβολή όλων των κατοίκων της Μακεδονίας στον Αγώνα. Άνδρες και γυναίκες πήραν μέρος και ενίσχυσαν τον Αγώνα όχι μόνο συμμετέχοντας εθελοντικά στα ένοπλα σώματα, αλλά και ως οδηγοί και πληροφοριοδότες. Οι ντόπιοι είναι εκείνοι που εξασφάλισαν τα σώματα και φρόντισαν για τον εφοδιασμό τους σε τρόφιμα και πυρομαχικά, καθώς και για την περίθαλψη των τραυματιών και τη φυγάδευσή τους.

Τα ελληνικά σώματα μάχονταν και με τους Βούλγαρους και με του Τούρκους. Οι δολοφονίες πλήθαιναν. Ό Δεσπότης των Γρεβενών Αιμιλιανός και του Πραβίου Αιμιλιανός και αυτός, δολοφονήθηκαν. Ό Μακεδονικός αγώνας ήταν σκληρός και κράτησε μέχρι το 1908.

Τον Ιούλιο του 1908 οι Νεότουρκοι στη Θεσσαλονίκη επαναστάτησαν κατά του Σουλτάνου και επέβαλαν το Σύνταγμα. Το Σύνταγμα έδινε Ισότητα, Αδελφότητα και Ελευθερία στους λαούς της Τουρκίας ανεξάρτητα από φυλή και θρησκεία. Ο Μακεδονικός αγώνας τελείωσε. Τα ένοπλα τμήματα τα Ελληνικά και τα Βουλγαρικά διαλύθηκαν.

Αυτός είναι ο Μακεδονικός Αγώνας. Αυτός κράτησε τη Μακεδονία και προετοίμασε την προέλαση των Ελληνικών στρατευμάτων το 1912.

Ο «Βάλτος»

Κοντά στους δρόμους, που ενώνουν την Κεντρική Μακεδονία με τη Δυτική και με τη Νότια, δέσποζε η λίμνη των Γιαννιτσών, ο επονομαζόμενος «Βάλτος». Το 1906, γύρω από την περιοχή αυτή άρχισε μια ιδιόρρυθμη αναμέτρηση, μεταξύ Ελλήνων και Βουλγάρων. Πίσω από τα ψηλά καλάμια, μέσα στη λάσπη και την υγρασία, δοκιμασμένοι από την ελονοσία και οι δυο αντίπαλοι, επιδόθηκαν σε έναν ανορθόδοξο πόλεμο. Οι Βούλγαροι, με έξι καλύβες, στη δυτική πλευρά της λίμνης, έλεγχαν τα γύρω χωριά. Οι καλύβες αυτές, πραγματικά οχυρά, αλληλοκαλύπτονταν. Επικοινωνούσαν μεταξύ τους με πλάβες (βάρκες χωρίς καρίνα). Η ελληνική παρουσία ενισχύθηκε το 1906 με την άφιξη στο «Βάλτο» του ανθυπολοχαγού Τέλλου Αγαπηνού  (καπετάν Άγρα). Ο Άγρας, κατάφερε ουσιαστικά πλήγματα κατά των Βουλγάρων. Σκοτώθηκε τον Ιούνιο του 1907, σε ενέδρα, ενώ επιχειρούσε μια προσέγγιση με τους Βούλγαρους, για κοινό αγώνα εναντίων των Τούρκων.

Η αναμέτρηση αυτή στη λίμνη των Γιαννιτσών απαθανατίστηκε με τρόπο μοναδικό μέσα στις συναρπαστικές σελίδες που έγραψε η Πηνελόπη Δέλτα, στο βιβλίο της «Τα μυστικά του Βάλτου».

Είναι χρέος λοιπόν όλων των Ελλήνων, η διαφύλαξη της μνήμης του Μακεδονικού Αγώνα.

Η μελέτη και η βαθιά γνώση της ιστορίας, η επαγρύπνηση και η εγκατάλειψη του εφησυχασμού, αποτελούν σήμερα την ασπίδα και το δόρυ, τα πιο αποτελεσματικά όπλα, για την αντιμετώπιση κάθε επιβουλής εναντίον της Μακεδονίας.


 

 Από την εκδήλωση που έγινε για τον εορτασμό του Μακεδονικού Αγώνα

 

 

 

Την σελίδα αυτή σχεδίασε ο Κιοσσές Γιώργος