Φεβρουάριος 2003

Αρ. Φύλλου 58

Έτος 7ο

ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΑ

Σκέψεις για τον πόλεμο

Δρακοπαραμύθι

Γνωριμία με τα διάφορα αθλήματα (Η πυγμαχία – Η Ρυθμική γυμναστική)

Τα μαντεία της αρχαίας Ελλάδας (Δελφών – Δωδώνης) – Τι ήταν τα Πύθια

Μύθοι του Αισώπου (Β΄ μέρος)

Ακρίτες

Αφροδίτη – Φερό – Γιατί το λέμε – Μιγκουέλ ντε Θερβάντες

Οι περιπέτειες του Δον Κιχώτη

Το επάγγελμα που θέλω να ακολουθήσω είναι μαθηματικός

ΕΠΙΣΚΕΨΗ ΣΤΟ ΒΥΖΑΝΤΙΝΟ ΜΟΥΣΕΙΟ  - ΔΙΑΣΚΕΔΑΣΤΕ ΜΑΘΑΙΝΟΝΤΑΣ

ΕΠΙΣΤΡΟΦΗ

 

 

 

 

ΕΠΙΣΚΕΨΗ ΣΤΟ ΒΥΖΑΝΤΙΝΟ ΜΟΥΣΕΙΟ

ΚΑΙ ΣΤΟ ΦΕΣΤΙΒΑΛ ΦΡΕΣΚΟΥ ΨΩΜΙΟΥ ΚΑΙ ΦΡΕΣΚΟΥ ΓΑΛΑΚΤΟΣ

 

Την Παρασκευή 7 Φεβρουαρίου το σχολείο μας επισκέφτηκε το Βυζαντινό Μουσείο Θεσσαλονίκης όπου μας ξενάγησε δωρεάν η ξεναγός κα. Παπαδοπούλου Μαρία, που είναι και χωριανή μας. Το Μουσείο είχε πολλές αίθουσες και πολλά εκθέματα.

Η πρώτη αίθουσα είχε ως θέμα το σχεδιασμό και το διάκοσμο των ναών κατά τους πρώτους αιώνες του θριάμβου του χριστιανισμού. Οι ναοί χτίζονταν σε Βασιλικό Ρυθμό (ορθογώνιο σχήμα) και είχανε 3, 5 ή 7 κλίτη ( κλίτη είναι οι διάδρομοι που σχηματίζονται ανάμεσα σε σειρές από κολόνες). Οι Βυζαντινοί στόλιζαν τους ναούς με γλυπτά, αγιογραφίες, εντοίχια ψηφιδωτά (με ψηφίδες από γυαλί ή μάρμαρο), μαρμαροθετήματα και ψηφιδωτά δάπεδα.

Στη δεύτερη αίθουσα είδαμε την οργάνωση της πόλης, όψεις της οικονομικής ζωής, την οικοτεχνία, την κατοικία και τον εξοπλισμό της, την ένδυση και τον καλλωπισμό των ανθρώπων. Στις πόλεις υπήρχαν τείχη για να προστατεύονται. Έξω απ’ τα τείχη υπήρχαν οι τάφοι και τα χωράφια, ενώ μέσα υπήρχαν σπίτια, μαγαζιά, η αγορά, εργαστήρια, ιππόδρομοι, υδραγωγεία, κ.ά.

Στην τρίτη αίθουσα είδαμε τους τάφους στους οποίους θάβονταν οι Βυζαντινοί. Όταν τους έθαβαν, έβαζαν στον τάφο μερικά από τα πράγματά τους, επειδή νόμιζαν ότι θα συνεχίσουν να ζουν στον παράδεισο. Τους πλούσιους τους έβαζαν μέσα σε μαρμάρινες σαρκοφάγους και τους φτωχούς τους έθαβαν σε απλούς τάφους και σκέπαζαν τη σορό του με κεραμίδια. Αν πέθαινε κάποιο μωρό το έβαζαν σ’ ένα πιθάρι και το έθαβαν στο δάπεδο του σπιτιού τους για να το έχουν κοντά τους.

Στην τέταρτη αίθουσα είδαμε βυζαντινές εικόνες της τελευταίας περιόδου του Βυζαντίου.

Στο τέλος μας άφησαν ελεύθερους για να δούμε σε δύο ακόμα αίθουσες με βυζαντινές εικόνες.

Μετά το Βυζαντινό Μουσείο πήγαμε σε μια αποθήκη του λιμανιού, όπου γινόταν ένα φεστιβάλ «Φρέσκου ψωμιού και φρέσκου γάλακτος» που διοργάνωναν η γαλακτοβιομηχανία ΔΕΛΤΑ και η Ομοσπονδία Αρτοποιών. Εκεί μας μίλησαν για το γάλα και το ψωμί από την αρχαιότητα μέχρι σήμερα καθώς και για της δραστηριότητες του ανθρώπου που είναι συνδεδεμένες με αυτές τις δύο βασικές τροφές. Στο τέλος μας μοίρασαν κουλούρια και γάλα.

Βασιλειάδης Άγγελος, Παπαδοπούλου Ελένη, Σεμερτζίδης Παναγιώτης, Σεμερτζίδου Θεοδώρα, Χαραλαμπίδης Γιάννης (ΣΤ΄ Τάξη), Γιαπράκης Μάκης (Ε΄ Τάξη)

 

Η ΕΙΚΟΝΑ ΠΟΥ ΔΑΚΡΥΖΕΙ

Την Παρασκευή 17 Ιανουαρίου, του Αγίου Αντωνίου, είχαν πάει στο εκκλησάκι της Αγίας Παρασκευής στην Πετριά 5 παιδιά, που είχαν παντρευτεί εκεί, για ν’ ανάψουν ένα κεράκι και να πιουν αγιασμό.

Όταν πήγαν να πιουν αγιασμό, ένα αγόρι πήγε να προσκυνήσει την εικόνα της Αγίας Παρασκευής και την είδε να δακρύζει και να κυλούν τα δάκρυα. Τότε το παιδί πήγε στο σπίτι του παπά – Ανδρέα και των επιτρόπων της εκκλησίας να τους το πει, για να πάνε να δουν τι συμβαίνει. Πήγαν και είδαν ότι η εικόνα πραγματικά δάκρυζε.

Από την ημέρα εκείνη και για 40 μέρες θα γίνονται παρακλήσεις. Κάποιοι λένε ότι αυτό που έγινε είναι σημάδι πως θα γίνει κάτι κακό. Εγώ όμως, άμα γίνει κάτι κακό, θα ζητήσω τη βοήθεια της Αγίας Παρασκευής και μπορεί να μας βοηθήσει.

Παπαδοπούλου Ελένη (ΣΤ΄ Τάξη)

ΑΝΕΚΔΟΤΑ

H πόντια μητέρα λέει στον Γιωρίκα να φάει το αυγό του κι εκείνος απαντά

-         Όλο αυγό με λες κι όλο κρεμμύδι μου δίνεις.

*       *       *

-       Κωστίκα , έλα να δούμε ποδόσφαιρο. Παίζουν ΣΚΟΤΙΑ – ΔΑΝΙΑ.

Κι ο Κωστίκας :

-       Με τη σκοτία παίζνε και πώς ελέπνε;

*       *       *

Δυο πόντιοι στο δρόμο, περνάει ένα φορτηγό με τούβλα. Και  φωνάζουν: Να το σχολικό μας. 

Παπαδόπουλος Κώστας (Ε΄ Τάξη)

 

ΠΑΡΟΙΜΙΕΣ

«Ό ποιος δεν ακούει γέροντες, πάει δέρνοντας»

Όποιος δεν ακολουθεί τις συμβουλές των γερόντων, που έχουν πείρα, βολοδέρνει στη ζωή του και ταλαιπωρείται.

*       *       *

«Όποιος δε θέλει να ζυμώσει, πέντε μέρες κοσκινίζει»

Όποιος βαριέται να δραστηριοποιηθεί ή να ενεργήσει, τρώει τον καιρό του με προετοιμασίες και παραμένει διαρκώς αναποφάσιστος.

Γιαπράκης Μάκης, Φαντίδου Ελένη (Ε΄ Τάξη)

 

 

 

 

Την σελίδα αυτή σχεδίασε ο Κιοσσές Γιώργος