|
ΣΧΕΔΙΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ
ΕΠΙΛΟΓΗ ΘΕΜΑΤΟΣ
Αφορμή για την επιλογή του θέματος υπήρξαν οι ενότητες «Τι είναι καιρός
και τι κλίμα» του κεφαλαίου «Η ατμόσφαιρα και το κλίμα της Γης» και το
κεφάλαιο «Αλλαγές στην επιφάνεια της Γης» από το μάθημα της
Γεωγραφίας. Μέσα από συζήτηση οι μαθητές εξέφρασαν την επιθυμία να
γνωρίσουν περισσότερα πράγματα για το νερό, για τη σημασία του για την
ύπαρξη ζωής στον πλανήτη μας και για την ανάπτυξη των πολιτισμών, για
τη θέση του στη χριστιανική θρησκεία και για τις παραδόσεις που έχουν
σχέση με το νερό.
ΓΕΝΙΚΟΣ ΣΚΟΠΟΣ
Να γνωρίσουν οι μαθητές περισσότερα πράγματα για το νερό και τη σημασία
της ύπαρξής του για κάθε ζωντανό οργανισμό.
ΣΤΟΧΟΙ
-
Η κατανόηση της ιδιαίτερης σημασίας του νερού για τους ζωικούς και
φυτικούς οργανισμούς.
-
Η κατανόηση του νερού ως εξαιρετικά σημαντικού φυσικού πόρου και η
συνειδητοποίηση ότι τα υδάτινα αποθέματα δεν είναι ανεξάντλητα.
-
Η διαμόρφωση θετικής στάσης σε κάθε προσπάθεια διατήρησης και
προστασίας των νερών.
-
Η κατανόηση των τριών φυσικών καταστάσεων του νερού – υγρό νερό
(ποτάμια, λίμνες, θάλασσες, υπόγεια νερά), στερεό (πάγος, χιόνι),
αέριο (υδρατμοί στην ατμόσφαιρα).
-
Η εισαγωγή στις έννοιες «πήξη», «τήξη», «υγροποίηση».
-
Η κατανόηση της ανώμαλης διαστολής του νερού και της σημασίας της
για τη διατήρηση της ζωής στα ποτάμια, στις λίμνες και στις
θάλασσες.
-
Η κατανόηση του κύκλου του νερού.
-
Η κατανόηση της σημασίας του νερού ως μεταφορέα ύλης.
-
Η κατανόηση της έννοιας «διάβρωση».
-
Η κατανόηση του ρόλου των υδάτινων ρευμάτων ως παραγόντων γένεσης
της διάβρωσης.
-
Η κατανόηση και η συνειδητοποίηση της ιδιαίτερης σημασίας της
βλάστησης και του δάσους ως παραγόντων προστασίας του εδάφους από τη
διάβρωση.
-
Η κατανόηση της έννοιας «ρύπανση του νερού».
-
Η έγερση του ενδιαφέροντος για διεύρυνση των γνώσεων σχετικά με τη
ρύπανση του νερού και η διαμόρφωση θετικής στάσης σε κάθε προσπάθεια
προστασίας του νερού από τη ρύπανση.
-
Η εξοικείωση με τον προγραμματισμό και τη διεξαγωγή πειραμάτων
-
Η ανάπτυξη της ικανότητας να εργάζονται ομαδικά.
-
Η ανάπτυξη της παρατηρητικότητας και της κριτικής σκέψης.
-
Η άσκηση στην καταγραφή και τη διατύπωση των παρατηρήσεων και των
συμπερασμάτων με εκφραστική πληρότητα.
-
Η κατανόηση της σημασίας του νερού για την ανάπτυξη των αρχαίων
πολιτισμών.
-
Η επαφή με έθιμα, παραδόσεις, παροιμίες, αινίγματα, δημοτικά
τραγούδια που έχουν σχέση με το νερό.
-
Η κατανόηση της σημασίας του νερού στη χριστιανική θρησκεία.
-
Η έκφραση μέσα από το τραγούδι, το χορό, τη ζωγραφική.
ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ
-
Συγκέντρωση πληροφοριών από βιβλία, περιοδικά, εφημερίδες και το
internet.
-
Καταγραφή εθίμων, παροιμιών, τραγουδιών κλπ.
-
Σταυρόλεξα, ακροστιχίδες, σύνθετα, παιχνίδια.
-
Ανάγνωση λογοτεχνικών κειμένων (σχετικών με ποτάμια, λίμνες,
θάλασσες).
-
Εκμάθηση τραγουδιών (παραδοσιακών και σύγχρονων).
-
Διεξαγωγή πειραμάτων, παρατήρηση και καταγραφή παρατηρήσεων και
συμπερασμάτων.
-
Επίσκεψη στη εκκλησία και συζήτηση με τον ιερέα του χωριού.
-
Επίσκεψη στο Κέντρο Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης Νάουσας και
παρακολούθηση του προγράμματος «Αράπιτσα, το Ποτάμι μας».
-
Επίσκεψη στο ποτάμι του χωριού μας.
-
Επίσκεψη στο Κολυμβητήριο της Έδεσσας για πραγματοποίηση μαθημάτων
κολύμβησης.
-
Δημιουργία προβλημάτων όγκου στα μαθηματικά.
-
Μαγνητοφώνηση, απομαγνητοφώνηση και φωτογράφηση των δραστηριοτήτων
μας.
Οι μαθητές εργάστηκαν ατομικά, σε ομάδες των τριών ή τεσσάρων ατόμων
κάποιες φορές και όλη η τάξη σαν μια ομάδα.
ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ
Συμπερασματικά, μπορούμε να πούμε ότι οι μαθητές σε όλη τη διάρκεια της
υλοποίησης του σχεδίου εργασίας συμμετείχαν σε ικανοποιητικό βαθμό, η
συνεργασία τους ήταν αρκετά καλή και ανέπτυξαν πρωτοβουλίες δράσης.
Ευελπιστούμε ότι οι στόχοι που τέθηκαν αρχικά υλοποιήθηκαν σε μεγάλο
βαθμό.
ΚΑΤΑΓΡΑΦΗ ΚΑΙ ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ
Οι μαθητές κατέγραφαν τις πληροφορίες που συγκέντρωναν και τις παρουσίαζαν
μέσα στην τάξη και σε εκδήλωση του σχολείου. Μέρος της εργασίας μας
δημοσιεύτηκε και από την εφημερίδα του σχολείου μας «Μαθητικό Λόγο».
ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑ ΒΙΒΛΙΟΥ
Οι εργασίες των μαθητών γράφτηκαν στον υπολογιστή, εμπλουτίστηκαν με
φωτογραφίες και έγιναν ένα όμορφο και χρήσιμο βιβλίο.
ΕΡΓΑΣΤΗΚΑΝ ΟΙ ΜΑΘΗΤΕΣ
Αντωνιάδου Αναστασία
Ηλιάδου Κασσιανή
Θεοδοσίου Βασιλική
Παρασκευαδέλη Βασιλική
Παρασκευαΐδου Μαρία
Σελίδου Ελίζα
Φαντίδου Λεμονιά
Φωτιά Αναστασία
Τοπούζη Δέσποινα
Τσιτλακίδου Αλεξάνδρα
Τσιαφέρι Αλέξης
ΣΥΝΤΟΝΙΣΤΗΣ ΔΑΣΚΑΛΟΣ
Χατζηβασιλειάδης Κυριάκος
ΣΥΝΕΡΓΑΣΤΗΚΑΝ
Παπασταύρος Σταύρος (Τεχνικά, Μουσική)
Τσίλης Γρηγόρης, Παρασίδου Σοφία (Γυμναστική)
Η πρώτη μουσική της Γης πρέπει να ήταν το νερό, τουλάχιστον κατά τον
Θεό που έπλασε τον κόσμο. Έτσι κι ο κύκλος της ζωής μοιάζει υδάτινος
κι αυτός.
Γεννιέσαι όπως η πρωινή δροσοσταλίδα και κυλάς σαν δάκρυ χαράς πάνω
στα ροδοπέταλα και τα πράσινα φύλλα. Γρήγορα εκτινάσσεσαι σαν πίδακας
στη μέση της μικρής σου λίμνης κι αρχίζεις να ονειρεύεσαι. Θέλεις να
δεις και να σε δουν, ν’ αγγίξεις και να σε αγγίξουν όλα. Πότε κατά το
κέφι σου, πότε με λίγη οργή διεκδικείς την προσοχή σαν Αυγουστιάτικη
μπόρα. Μετά γίνεσαι κύμα που σαρώνει απ’ άκρη σ’ άκρη, ώσπου σαν
άμπωτης μετά την πλημμυρίδα καταδύεσαι, ψαύοντας μεσ’ τα βάθη για
σοφία. Όταν κοπάζεις, τότε πια μοιάζεις με διαμάντι ρευστό, διάφανος
σαν κρυστάλλινο νερό που ακτινοβολεί και την αυγή και νύχτα. Κι αν
ακούς όλο και δυνατότερα το χρόνο σαν μια βρύση που στάζει, δε σε
πειράζει, σ’ έχει κιόλας διαποτίσει η νοσταλγία για τον ωκεανό. Και
γίνεσαι αυτό που πάντα ήθελες να γίνεις: με ηρεμία δυνατός. Θάλασσα.
……………………………………………………………………………
η πρώτη μουσική της Γης σίγουρα ήταν το νερό. Και κατά πάσα
πιθανότητα θα ‘ναι κι η τελευταία. Μέχρι τότε, κοίταξε να βραχείς όσο
μπορείς. Να βραχείς με μουσική. Και σ’ αυτή τη βροχή μην ανοίξεις
ομπρέλα.
(Εύα Ομηρόλη, συγγραφέας. Από την εισαγωγή της για το
CD του Αντώνη Πλέσσα με τίτλο
«Ιστορίες του Νερού»)
|
|