ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΑ

Σχέδιο εργασίας

Το νερό ως πηγή ζωής

Οι υδάτινοι πόροι, η διαχείρισή τους και ο περιορισμός της κατανάλωσης νερού

Το πρόβλημα της έλλειψης νερού

Οι τρεις φυσικές καταστάσεις του νερού: Στερεό, υγρό, αέριο

Η διαστολή του νερού

Ο κύκλος του νερού

Το νερό ως μεταφορέας ύλης

Η μεταφορά του εδάφους με τα υδάτινα ρεύματα και η προστασία από τη διάβρωση

Η ρύπανση του νερού

Το νερό και η ανάπτυξη των αρχαίων πολιτισμών

Η ιστορία των λουτρών

Το νερό στη λαϊκή παράδοση

Δημοτικά τραγούδια

Παροιμίες

Ομαδικά παιχνίδια

Ονειροκρίτης

Το νερό στη χριστιανική θρησκεία

Το νερό στη λογοτεχνία

Σύνθετες λέξεις

Μαθηματικά

Μουσική

Ζωγραφική

Γυμναστική

Επισκέψεις

Παιχνίδια

Πηγές

 

 

 

Βγήκαμε από την αυλή του σχολείου, όλη η τάξη, και πήραμε 4 μπουκάλια για να τα γεμίσουμε νερό από διάφορα μέρη. Το ένα το γεμίσαμε νερό από το ποτάμι, το άλλο νερό βρύσης, το τρίτο νερό από λακκούβα με χόρτα και το τέταρτο νερό από λακκούβα με χώμα. Τα νερά από τι λακκούβες είναι από τη βροχή.

Όταν παρατηρήσαμε τα τρία μπουκάλια, είδαμε ότι υπάρχουν μέσα στο νερό αιωρούμενα σωματίδια και χώμα, εκτός από το νερό της βρύσης που ήταν καθαρό.

Ύστερα διηθήσαμε (φιλτράραμε) το νερό με διηθητικό χαρτί (φίλτρο του καφέ) και με βαμβάκι.

Στη συνέχεια χρησιμοποιήσαμε ένα μεγεθυντικό φακό, για να παρατηρήσουμε αν στο βαμβάκι έχουν μείνει αιωρούμενα σωματίδια και χώμα. Τελικά υπήρχαν αιωρούμενα σωματίδια και χώμα πάνω στο βαμβάκι.

Τα αιωρούμενα σωματίδια βρέθηκαν στο νερό, γιατί, όταν το νερό διαλύει το χώμα και τα διάφορα άλλα υλικά, τα παρασέρνει.

Το νερό της βροχής περνάει μέσα από τα υδατοπερατά πετρώματα, διαλύει τα πετρώματα και έτσι εμπλουτίζεται από διάφορα άλατα. Πολλά από αυτά τα άλατα είναι χρήσιμα για τον οργανισμό μας. Τα άλατα τα συναντάμε στις αντιστάσεις των πλυντηρίων ρούχων – πιάτων, στους βραστήρες, στα μπρίκια, στις κατσαρόλες, στα ατμοσίδερα και στις βρύσες.

Το νερό με τα άλατα είναι επίσης χρήσιμο και για τα φυτά, γιατί οι ρίζες απορροφούν το νερό με τις διαλυμένες ουσίες, που πηγαίνουν στα φύλλα των φυτών και έτσι μπορούν να κάνουν τη φωτοσύνθεση της τροφής τους.

Παρασκευαδέλη Βάσω, Παρασκευαΐδου Μαρία,

Τσιαφέρι Αλέξης, Φαντίδου Λεμονιά

Βγήκαμε στο ποτάμι και στην αυλή του σχολείου μας και μαζέψαμε νερό από το ποτάμι, νερό της βροχής από μια λακκούβα με χόρτα, από μια λακκούβα με χώμα και νερό από τη βρύση.

Στα τρία μπουκάλια παρατηρήσαμε ότι υπήρχαν αιωρούμενα σωματίδια και είχαν διαφορετικό χρώμα. Το νερό του ποταμιού είχε κιτρινωπό χρώμα. Το νερό της βροχής από τη λακκούβα με τα χόρτα είχε ανοιχτό κίτρινο χρώμα. Το νερό της βροχής από τη λακκούβα με το χώμα είχε καφέ χρώμα. Το νερό της βρύσης ήταν διάφανο.

Στη συνέχεια διηθήσαμε (φιλτράραμε) το νερό που υπήρχε μες στα τέσσερα μπουκάλια. Η διαδικασία αυτή ονομάζεται διήθηση. Για τη διήθηση χρησιμοποιήσαμε βαμβάκι και διηθητικό χαρτί (φίλτρο του καφέ). Βάλαμε σε ποτήρια ένα χωνί, το διηθητικό χαρτί και το βαμβάκι και ρίξαμε σιγά – σιγά το νερό.

Αφού κάναμε τη διήθηση, χρησιμοποιώντας ένα μεγεθυντικό φακό παρατηρήσαμε και είδαμε: Το νερό του ποταμιού είχε λίγα σκουπίδια και χώμα. Το νερό της λακκούβας με το τα χόρτα είχε κι αυτό λίγα σκουπιδάκια και χώμα. Το νερό της λακκούβας με το χώμα είχε πάρα πολλά σκουπιδάκια και χώμα. Το νερό της βρύσης, όμως, ήταν καθαρό.

Τα αιωρούμενα σωματίδια βρέθηκαν μες στο νερό, επειδή το νερό πέφτοντας πάνω στα διάφορα υλικά, τα διαλύει και τα παρασέρνει.

Το νερό της βροχής περνάει από τα υδατοπερατά πετρώματα και έτσι εμπλουτίζεται με διάφορα άλατα. Πολλά από αυτά τα άλατα είναι χρήσιμα για τον οργανισμό μας. Τα άλατα τα συναντάμε στις αντιστάσεις των πλυντηρίων, στις καφετιέρες, στους βραστήρες, στα ατμοσίδερα, στις βρύσες και αλλού.

Η ικανότητα του νερού να διαλύει διάφορες ουσίες είναι σημαντική και για τα φυτά, γιατί τα φυτά παίρνουν νερό και διαλυμένες ουσίες, για να κάνουν τη φωτοσύνθεση της τροφής τους.

Αντωνιάδου Αναστασία, Τοπούζη Δέσποινα,

Τσιτλακίδου Αλεξάνδρα

 

Πήγαμε στο ποτάμι που είναι απέναντι από το σχολείο και γεμίσαμε ένα μπουκαλάκι νερό. Επίσης γεμίσαμε νερό βρύσης, από μια λακκούβα με χόρτα και από μια λακκούβα με χώμα. Τα νερά από τις λακκούβες είναι από τη βροχή. Βάλαμε ετικέτες πάνω στα μπουκάλια.

Μετά παρατηρήσαμε τα μπουκάλια και είδαμε ότι είχαν αιωρούμενα σωματίδια και χώμα. Το κάθε μπουκαλάκι είχε διαφορετικό χρώμα.

Στη συνέχεια διηθήσαμε (φιλτράραμε) το νερό με διηθητικό χαρτί (φίλτρο του καφέ) και βαμβάκι. Ρίχναμε σιγά – σιγά το νερό σε δοχεία.

Χρησιμοποιώντας ένα μεγεθυντικό φακό παρατηρήσαμε αν στο βαμβάκι έμειναν σκουπιδάκια. Στο νερό της βρύσης δεν υπήρχαν σκουπιδάκια, στο νερό απ’ το ποτάμι υπήρχαν αρκετά σκουπιδάκια, στο νερό απ’ τη λακκούβα με το χόρτο είχε ελάχιστα σκουπιδάκια και στο νερό απ’ τη λακκούβα με το χώμα είχε πάρα πολλά σκουπιδάκια και σε όλα υπήρχε και χώμα.

Τα σωματίδια αυτά βρέθηκαν στο νερό, γιατί το νερό διαλύει διάφορα υλικά και τα παρασέρνει, γι’ αυτό βρίσκουμε χώμα και στο νερό του ποταμιού.

Το νερό της βροχής περνάει από τα υδατοπερατά πετρώματα και τα διαλύει. Έτσι εμπλουτίζεται με διάφορα άλατα. Μερικά από αυτά τα άλατα είναι χρήσιμα για τον οργανισμό μας. Αυτά τα άλατα τα συναντάμε στις αντιστάσεις των πλυντηρίων ρούχων και πιάτων, στις κατσαρόλες, στους βραστήρες, στα ατμοσίδερα κλπ.

Τα φυτά επίσης χρειάζονται τα άλατα, γιατί το νερό που παίρνουν με τις ρίζες τους έχει διαλυμένες ουσίες που είναι απαραίτητες για τη φωτοσύνθεση της τροφής τους στα φύλλα τους.

Ηλιάδου Κασσιανή, Θεοδοσίου Βασιλική,

Σελίδου Ελίζα, Φωτιά Αναστασία

 

 

 

Την σελίδα αυτή σχεδίασε ο Κιοσσές Γιώργος