Το Σχολείο Μας

 Φωτογραφίες

 Το Χωριό Μας

 Εργασίες Μαθητών

 Οι Δάσκαλοι μας

 Η Εφημερίδα μας

 Γιορτές Εκδηλώσεις

 Εκδρομές

 Ανακύκλωση



 Συνδέσεις

 

ΤΟ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑ ΠΟΥ ΘΕΛΩ ΝΑ ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΩ ΕΙΝΑΙ …

ΚΑΘΗΓΗΤΡΙΑ ΑΓΓΛΙΚΩΝ

ΚΟΜΜΩΤΡΙΑ

ΓΙΑΤΡΟΣ

ΖΩΓΡΑΦΟΣ

ΑΣΤΥΝΟΜΙΚΟΣ

ΖΑΧΑΡΟΠΛΑΣΤΗΣ

ΚΑΘ. ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΚΗΣ

ΔΙΚΗΓΟΡΟΣ

ΑΓΙΟΓΡΑΦΟΣ

ΜΗΧΑΝ. ΑΕΡΟΣΚΑΦΩΝ

ΝΗΠΙΑΓΩΓΟΣ
ΙΕΡΕΑΣ

ΦΙΛΟΛΟΓΟΣ

ΑΡΧΑΙΟΛΟΓΟΣ

ΚΤΗΝΙΑΤΡΟΣ
ΦΥΣΙΚΟΣ
ΟΔΟΝΤΙΑΤΡΟΣ
ΓΥΜΝΑΣΤΗΣ

ΞΕΝΑΓΟΣ

AΣΘΗΤΙΚΟΣ

ΚΑΘΗΓ. ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΩΝ

ΠΡΟΪΣΤ. ΧΕΙΡΟΥΡΓΕΙΟΥ

ΓΕΩΡΓΟΣ



ΝΗΣΤΙΣΙΜΑ ΚΟΥΛΟΥΡΑΚΙΑ


Την Παρασκευή 11 Απριλίου οι μαθητές των τάξεων Α΄, Β΄ και Γ΄, στα πλαίσια του προγράμματος «Από το σποράκι στο φυτό», και με την ευκαιρία της γιορτής του Πάσχα, ζυμώσανε και ψήσανε νηστίσιμα κουλουράκια. Τα κουλουράκια τα κέρασαν σε όλα τα παιδιά του σχολείου μας και στο Νηπιαγωγείο.
Θέλουμε να ευχαριστήσουμε τις μητέρες που ανταποκρίθηκαν στο κάλεσμά μας και τα έψησαν.




Ε΄ ΤΑΞΗ ΠΑΡΑΔΟΣΙΑΚΑ ΠΑΙΧΝΙΔΙΑ


Στα πλαίσια της ενότητας «Παιχνίδια» του μαθήματος της Γλώσσας οι μαθητές της Ε΄ τάξης ρώτησαν τους γονείς τους και τους παππούδες τους να τους πουν ποια παιχνίδια έπαιζαν όταν ήταν παιδιά και τα κατέγραψαν. Αναζήτησαν επίσης παραδοσιακά παιχνίδια και στο internet. Στη συνέχεια κάποια από αυτά τα έπαιξαν στην αυλή του σχολείου μαζί με τους μαθητές της ΣΤ΄ τάξης.
 
Το τζαμί
Το «τζαμί» είναι ομαδικό παιχνίδι που παίζεται με δύο ισάριθμες ομάδες.
Κάνουμε έναν κύκλο με διάμετρο 1 μέτρο και στήνουμε στο κέντρο 9 πλάκες, «το τζαμί». Κάνουμε κλήρωση ποια ομάδα θα ρίξει πρώτη. Όλοι οι παίκτες προσπαθούν να ρίξουν το «τζαμί» ρίχνοντας την μπάλα από τη γραμμή που έχουμε χαράξει σε απόσταση περίπου 5 μ. από τον κύκλο.
Αν όλη η ομάδα δε ρίξει το «τζαμί», χάνει τη σειρά της και παίζει η άλλη ομάδα. Αν κάποιος παίκτης ρίξει το «τζαμί», οι συμπαίκτες του πρέπει να απομακρυνθούν, για να μην τους «κάψουν» οι αντίπαλοι με την μπάλα. Οι παίκτες της άλλης ομάδας σκορπίζουν τις πλάκες μέσα στον κύκλο και κυνηγάνε τους παίχτες της πρώτης ομάδας. Αν όμως εκείνος που έχει την μπάλα απομακρυνθεί από τον κύκλο ή τη ρίξει χωρίς να χτυπήσει κανέναν, κάποιοι της πρώτης ομάδας μπορούν να ξαναφτιάξουν το «τζαμί». Όταν το φτιάξουν, πρέπει να φωνάξουν «τζαμί» και έτσι κερδίζουν το παιχνίδι. Αν η αντίπαλη ομάδα «κάψει» όλους του παίκτες της πρώτης ομάδας, τότε κερδίζει αυτή.
Καφτιράνι Ηλίας
*       *       *
Μακριά γαϊδούρα
Στην αρχή οι παίκτες χωρίζονταν σε δύο ομάδες. Η μία ήταν η «μακριά γαϊδούρα» και η άλλη ήταν αυτοί που πηδούσαν πάνω τους. Ένα παιδί που λεγόταν «μαξιλαράκι» ή «μάνα» στηνόταν σ’ έναν τοίχο με ανοιχτά πόδια και στο ψηλότερο σημείο των ανοιχτών ποδιών του έβαζε το κεφάλι του, σκυμμένος, ο πρώτος της «μακριάς γαϊδούρα». Ακριβώς από πίσω του και στην ίδια στάση σκυμμένοι έβαζαν τα κεφάλια τους στα σκέλια του προηγούμενου όλοι οι παίχτες της ομάδας, σχηματίζοντας έτσι μια σειρά από πέντε – έξι πλάτες, τη λεγόμενη «μακριά γαϊδούρα». Οι παίκτες της άλλης ομάδας πηδούσαν ο ένας μετά τον άλλο στις πλάτες της «μακριάς γαϊδούρας». Αφού πηδούσαν και στέκονταν όλοι, χωρίς να πέσει και χάσει κανένας ούτε από τους κάτω ούτε από τους πάνω, ο αρχηγός των «καβαλαραίων» ρωτούσε τραγουδιστά τον αρχηγό των «βαστάζων»: «Τσανταλίνα, μανταλίνα, πόσα είν’ αυτά;». Αν οι «βαστάζοι» μάντευαν σωστά πόσα δάχτυλα είχε δείξει ο αρχηγός των «καβαλαραίων», άλλαζαν οι ρόλοι. Αν όχι, οι «βαστάζοι» παρέμεναν από κάτω, μέχρι να μαντέψουν σωστά.
Ανδρεάδης Άκης
*       *       *
Ψηλό κυνηγητό
Μπορούν να το παίζουν παιδιά από 9 – 13 χρονών. Ένα παιδί κυνηγάει και τα άλλα προσπαθούν να ανέβουν σε ψηλά μέρη, όπως σκαλιά, παγκάκια, καρέκλες κ.λπ., για να μην τα πιάσει αυτός που κυνηγάει. Αν πιάσει κάποιο παιδί πριν ανέβει σε ψηλό μέρος, τα φυλάει εκείνο. Δεν μπορούμε να ακουμπήσουμε κάποιον, όταν είναι σε ψηλό μέρος και δεν μπορούμε να λέμε «στοπ».
Σιδηροπούλου Έφη
*       *       *
Τσιλίκι
Σ’ αυτό το παιχνίδι ο κάθε παίκτης παίζει μόνος του. Πρώτα στήνουν μια «τραμπάλα» με μια πέτρα και ένα ξύλο. Στην μια άκρη της «τραμπάλας» βάζουν μερικά κλαδιά. Ένας παίκτης χτυπάει τη μια άκρη της «τραμπάλας» με ένα ξύλο, έτσι ώστε ο άλλος παίκτης να χτυπήσει τα ξύλα που βρίσκονται στην άλλα άκρη. Εκεί που θα πέσουν τα ξύλα βάζουν ένα σημάδι. Όποιος στείλει τα ξύλα πιο μακριά, νικάει.
Παπουτσής Γιώργος
*       *       *
H περιουσία
H περιουσία ήταν ένα ωραίο παιχνίδι, για το οποίο χρειάζονταν 4-7 ή 8 παιδιά. Πρώτα σχεδιάζανε στο χώμα ένα κύκλο, τον οποίο χωρίζανε σε τόσα ίσα μέρη, όσο και οι παίκτες. Αφού τα «βγάζανε», για να δούνε ποιος θα είναι η «μάνα» της δίνανε να κρατάει ένα ξύλο. Η μάνα ξαφνικά έριχνε το ξύλο μέσα στο κύκλο και όλα τα παιδιά έτρεχαν μακριά, εκτός από τον παίκτη μέσα στο «κομμάτι περιουσία», του οποίου είχε πέσει το ξύλο. Αυτός έπρεπε να σκύψει να το πάρει φωνάζοντας ταυτόχρονα «ένα δύο τρία στοπ». Στο τέλος αυτής της φράσης έπρεπε οι προηγούμενοι παίκτες να μείνουν ακίνητοι. Το παιδί πετούσε το ξύλο σημαδεύοντας τον πιο κοντινό παίκτη. Αν τον ακουμπούσε, του έπαιρνε μέρος της «περιουσίας» του ως εξής. Πατώντας μέσα στο δικό του κομμάτι και κρατώντας το ξύλο χάραζε
μέσα στο κομμάτι του «χαμένου» μία γραμμή επεκτείνοντας έτσι την περιουσία του.
Πολλές φορές στην προσπάθεια να πάρει όσο το δυνατόν μεγαλύτερο κομμάτι, έχανε την ισορροπία του και πατούσε στα όρια ή στην περιουσία κάποιου άλλου. Τότε έχανε το δικαίωμα της επέκτασης και ο «θιγόμενος» παίκτης ήταν αυτός που μπορούσε να διεκδικήσει περιουσία με τον ίδιο τρόπο. Το ίδιο ακριβώς πάθαινε, αν δεν πετύχαινε τον συμπαίκτη του με το ξύλο.
Μερικές φορές, πριν αρχίσει το παιχνίδι, συμφωνούσανε αν θα επιτρέπανε τα «νησάκια». Αυτά ήταν μικροί κύκλοι μέσα στο κομμάτι του αντιπάλου. Πατώντας ο παίχτης με το ένα πόδι στο αρχικό του κομμάτι και με το δεύτερο στο «νησί» είχε την δυνατότητα να χαράξει μια μεγάλη γραμμή, κερδίζοντας έτσι τον αντίστοιχο χώρο. Νικητής έβγαινε όποιος κατάφερνε να μαζέψει την μεγαλύτερη περιουσία.
kparlapani.blogspot.com
Τοσουνίδης Χρήστος,  Χοτζόλι Στέλλα
*       *       *
Κάθομαι δεν κάθομαι 
 Αυτό το παιχνίδι παίζεται από κορίτσια που είναι από 8 έως 10 ετών. Με λαχνό βρίσκεται το  κορίτσι που θα τα φυλάει. Τα υπόλοιπα κορίτσια γυρίζουν από γύρω της και λένε τους  παρακάτω στίχους: 
 Κάθομαι δεν κάθομαι  
 στη φωλιά μου κάθομαι 
 Όταν τα παιδιά δούνε το κορίτσι που φύλαγε να πλησιάζει, κάνουν ότι κάθονται. Αν το  κορίτσι που τα φυλάει καταφέρει να πιάσει ένα από τα υπόλοιπα παιδιά πριν καθίσει, τα φυλάει  εκείνο το κορίτσι που έπιασε. Κανένα όμως κορίτσι δεν πρέπει να καθίσει τόσο βαθιά, ώστε να  ακουμπήσει το έδαφος, γιατί βγαίνει από το παιχνίδι και τα κορίτσια τα υπόλοιπα της λένε: 
 ΄Εσπασες τα αβγά σου 
Σισούρκα Ιωάννα, Ταφάνι Αλεξάνδρα
*       *       *
Γουρούνα
Παιχνίδι που εκτός από ευστοχία απαιτούσε και αντανακλαστικά. Παιζόταν με ματσούκια, που κρατούσαν οι παίχτες και ένα τενεκάκι, που βαρούσε ο τιμωρημένος ( γρουνάς ). Οι παίκτες βρίσκονταν στην περίμετρο ενός κύκλου και ο καθένας ακουμπούσε το ματσούκι του σε μια γούρνα (μπουρσί). Ο τιμωρημένος προσπαθούσε να φέρει το τενεκάκι κοντά στους παίκτες και να τους πετύχει. Όποιον πετύχαινε, έπαιρνε τη θέση του. Οι παίχτες με τη σειρά τους προσπαθούσαν να αποφύγουν το χτύπημα του τιμωρημένου και να διώξουν το τενεκάκι μακριά χωρίς να προλάβει ο τιμωρημένος να βάλει το ματσούκι του στη γούρνα του παίκτη.
www.gym-karpen.eyr.sch.gr

Ορφανίδου Άννα-Μαρία, Φαντίδης Αντώνης

 




H ΔΙΑΤΡΟΦΗ ΣΤΑ ΒΥΖΑΝΤΙΝΑ ΧΡΟΝΙΑ

Στα πλαίσια της εργασίας μας για τη διατροφή και με αφορμή την ενότητα «Η καθημερινή ζωή στην ύπαιθρο στα χρόνια των Ισαύρων και των Μακεδόνων» του μαθήματος της Ιστορίας, ασχοληθήκαμε με τη διατροφή στα χρόνια του Βυζαντίου. Διαβάσαμε το βιβλίο της Ελένης Σταμπόγλη «Πρόσκληση σε γεύμα» της σειράς «Στους δρόμους του Βυζαντίου», γράψαμε μια περίληψη για τη διατροφή των Βυζαντινών και σας την παρουσιάζουμε.
*       *       *
Το τι έτρωγαν οι κάτοικοι της Βυζαντινής αυτοκρατορίας εξαρτιόταν σε μεγάλο βαθμό από το πού έμεναν – αν δηλαδή ζούσαν κοντά στη θάλασσα και ήταν ψαράδες, ή στην ενδοχώρα της Μικράς  Ασίας και έβοσκαν τα κοπάδια τους στα απέραντα βοσκοτόπια της ή ακόμα, αν κατοικούσαν στην ύπαιθρο ή σε μια από τις μεγάλες πόλεις της αυτοκρατορίας, όπως η Αντιόχεια, η Αλεξάνδρεια, η Θεσσαλονίκη ή η Τραπεζούντα. Στις αγορές των λιμανιών αυτών, έφταναν πλοία φορτωμένα με όλα τα καλά από κάθε γωνιά της αυτοκρατορίας: λάδια και κρασιά, μπαχάρια και τυριά, ξηρούς καρπούς και παστά.

Στον κεράτιο κόλπο άραζαν τα ψαροκάικα που έφταναν κάθε αυγή φορτωμένα με την ψαριά της προηγούμενης νύχτας. Εκεί ήταν η κεντρική ψαραγορά της Κωνσταντινούπολης, όπου έβρισκες ό,τι ήθελες: συναγρίδες, μπαρμπούνια, φαγκριά, ροφούς, καλκάνια, κέφαλους, αθερίνα, σαρδέλες, αλλά και μύδια, στρείδια, χταπόδια, σουπιές. ιδιαίτερα γνωστή ήταν η παλαμίδα, καθώς και η παστή λακέρδα που έφτιαχναν απ’ αυτήν.      
     
Ψάρια λιπαρά, κατάλληλα για πάστωμα, που διατηρούνταν πολύ καιρό μέσα σε χοντρό αλάτι αποτελούσαν συνηθισμένη τροφή  των ανθρώπων τον  χειμώνα.

Το αλάτι κατείχε  ξεχωριστή θέση στο εμπορικό της  αυτοκρατορίας. Χωρίς αυτό δεν θα μπορούσαν να συντηρηθούν τα τρόφιμα – τα ψάρια αλλά και το κρέας, το τυρί και τα αλίπαστα.
Τα  καπνιστά και παστά ψάρια, κύρια τροφή της φτωχολογιάς, πωλούνταν αποκλειστικά από τους μπακάληδες.

Στην ενδοχώρα – στα ορεινά της Βαλκανικής χερσονήσου και στα απέραντα βοσκοτόπια της Μικράς Ασίας – οι άνθρωποι τρέφονταν διαφορετικά. Εδώ τα γαλακτοκομικά προϊόντα και το κρέας αποτελούσαν τη βάση της καθημερινής διατροφής.

Όλοι οι Βυζαντινοί, ψαράδες και γεωργοί, κτηνοτρόφοι και τεχνίτες, ανεξάρτητα από το που έμεναν και με τι ασχολούνταν, είχαν ως βάση της διατροφής τους το ψωμί.

Στα χωριά, οι άνθρωποι έψηναν το ψωμί στον φούρνο του σπιτιού τους. Στην πόλη, όμως, οι περισσότεροι αγόραζαν ψωμί από τον φούρνο της γειτονιάς.

Όπως και σήμερα, έτσι και τότε, έβρισκε κανείς πολλά είδη ψωμιού:
  • Ο καθαρός ή μεταξωτός άρτος λεγόταν έτσι, γιατί γινόταν από αλεύρι που κοσκίνιζαν σε λεπτή μεταξωτή σίτα. Αυτό το ψωμί το αγόραζαν οι πλούσιοι των πόλεων, γιατί ήταν ακριβό. Επίσης το έτρωγαν οι άρρωστοι, γιατί ήταν ευκολοχώνευτο.
  • Ο μέσος άρτος ήταν ψωμί δεύτερης ποιότητας, από σταρένιο αλεύρι ανακατεμένο με άλλα δημητριακά.
  • Ο ρυπαρός άρτος ήταν ψωμί από κριθάρι ή πίτουρα, που το έτρωγαν μόνο οι πολύ φτωχοί.
Εκτός από το φρέσκο ψωμί υπήρχαν και τα παξιμάδια, που κρατούσαν πολύ καιρό. Γι’ αυτό αποτελούσαν την κύρια τροφή του στρατού σε καιρό εκστρατείας, καθώς και όσων ταξίδευαν μέρες πολλές με το πλοίο.

Πολλοί άνθρωποι εκείνου του καιρού, είτε έμεναν στην πόλη είτε στην ύπαιθρο, είχαν ένα μικρό λαχανόκηπο όπου καλλιεργούσαν μαρούλια, λάχανα, σπανάκι, κρεμμύδια, σκόρδα, μανιτάρια, καρότα, πράσα, καθώς και αρωματικά φυτά: άνηθο, δυόσμο,  θρούμπι και ρίγανη.

Τα φρέσκα λαχανικά και τα όσπρια, φτηνά και θρεπτικά τρόφιμα, δεν έλειπαν ποτέ από το καθημερινό τραπέζι. Άλλωστε, σε πολυήμερες νηστείες (πριν από τα Χριστούγεννα το  Πάσχα και τον Δεκαπενταύγουστο), αλλά και κάθε Τετάρτη και Παρασκευή, ο κόσμος έτρωγε μόνο λαδερά, όσπρια και σαλάτες.

Πολλά λαχανικά οι νοικοκυρές τα έκαναν τουρσί: στο αλάτι ή στο ξίδι, μπορούσαν να συντηρηθούν και για τον χειμώνα, όταν η ποικιλία φρέσκων λαχανικών ήταν μικρότερη.  
Στα παράλια της Μικράς Ασίας και των Βαλκανίων, αλλά και στα νησιά του Αιγαίου, παντού όπου το κλίμα ευνοούσε την καλλιέργεια της ελιάς, οι γυναίκες μαγείρευαν, όπως και σήμερα με ελαιόλαδο.

Στις περιοχές όπου το κλίμα ήταν πιο ήπιο, μήλα και αχλάδια, ρόδια, σύκα, σταφύλια και κεράσια συμπλήρωναν καθημερινά το τραπέζι.

Για τους βυζαντινούς, το κρασί δεν ήταν μόνο απόλαυση αλλά και συμπλήρωμα διατροφής.   
Για τις κρύες μέρες του χειμώνα, αποθήκευαν φρούτα, όπως σύκα και σταφύλια, τα οποία είχαν αποξηράνει, είτε απλώνοντάς τα στον ήλιο, το καλοκαίρι, είτε κρεμώντας τα σε κελάρια και αποθήκες.       
           
Τα φρούτα συμπλήρωναν οι ξηροί καρποί: καρύδια, αμύγδαλα και φουντούκια, όλα πλούσια σε πρωτεΐνες.
Για γλυκαντικό, οι βυζαντινοί χρησιμοποιούσαν το μέλι.

(Από το βιβλίο της Ελένης Σταμπόγλη «Πρόσκληση σε γεύμα» της σειράς «Στους δρόμους του Βυζαντίου»)

Οι μαθητές της Ε΄ Τάξης